اولویت‌های قرارگاه آسیب‌های اجتماعی از منظر شهردار تهران

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران از معتادان متجاهر، تکدی‌گری، کودکان کار، فساد اخلافی و حاشیه‌نشینی به عنوان پنج اولویت قرارگاه آسیب‌های اجتماعی نام برد و گفت: دیو سیاه آسیب را با هم‌افزایی دستگاه‌ها می‌توان کنترل کرد.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، علیرضا زاکانی عصر چهارشنبه در نشست تبیین طرح‌های مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر تهران در محل فرهنگسرای بهمن با اشاره به تشکیل قرارگاه آسیب‌های اجتماعی به عنوان تجربه جدیدی در این زمینه با حضور همه دستگاه‌ها، اظهار کرد: امروز کنار هم گرد آمدیم تا یک راه جدیدی را برای برون‌رفت از مشکلات فعلی پایتخت پیدا کنیم.

دستیار ویژه رییس جمهور در موضوع آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه دشمنان مردم به دنبال گسترش آسیب‌های اجتماعی در ایران هستند، افزود: موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان بزرگترین رهزن سرمایه‌های اجتماعی هر کشور همیشه مورد توجه اهل خِرد بوده و اهل فکر اهتمام خودشان را در مواجهه درست با آن آسیب‌ها قرار داده‌اند.

زاکانی گفت: آسیب‌های اجتماعی برای کشور ما معنای ویژه‌ای پیدا می‌کند چرا که در پشت‌پرده این آسیب‌ها، یک اراده مستقیم برای مواجهه با اساس انقلاب و ملت ایران در ترویج این آسیب‌ها وجود دارد لذا بحث یک موضوع طبیعی آسیب‌زننده نیست بلکه یک اراده جدی برای توسعه در کنار آن وجود دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز آمار معتادان متجاهر از ۱۰ هزار نفر در دهه ۸۰ به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است، تاکید کرد: آمارها نشان می‌داد که بحث کنترل آسیب‌های اجتماعی به سمت و سوی درستی پیش نرفته است.

به گفته وی، در دهه ۸۰ کمتر از ۱۰ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود داشت و امروز بیش از بیست و چند هزار معتاد متجاهر داریم که با این شرایط روح و کالبد شهر دچار آلودگی و مشکلات متعددی می‌شود.

زاکانی ادامه داد: این موضوع البته به معنای این نیست که دستگاه‌ها در این زمینه به اندازه کافی کار نمی‌کنند بلکه نشان می‌دهد همه ظرفیت‌ها به هم گره نخورده است.

شهردار تهران اضافه کرد: ما به یک برنامه منسجم برای رفتن به سمت تطهیر شهر از این پلشتی‌ها نیاز داریم و نهادهایی مانند فراجا، دستگاه قضایی، سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بهزیستی، هلال احمر و کمیته امداد و دیگر دستگاه‌های مرتبط در تلاش هستند تا مسیر را برای پیگیری امور هموار کنند.

وی با یادآوری گسترش تأسف‌بار آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر، یادآور شد: اما روز به روز وضع آسیب‌ها در شهر نامناسب‌تر و شرایط حادتر می‌شود و حتما می‌باید با دقت، همت و تلاش عقب‌افتادگی‌ها را جبران کرد و با کوشش مضاعف ورق را برگرداند.

زاکانی ادامه داد: از دو سال پیش تا امروز تجربه جدیدی در زمینه آسیب‌های اجتماعی شروع و قرارگاه آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد و همه دستگاه‌ها در کنار هم قرار گرفتند، این تجربه دستاوردهایی داشت و می‌توان گفت این اقدام موجبات هم‌افزایی همه دستگاه‌های درگیر برای مدیریت موضوع آسیب را فراهم کرد.

دیو سیاه آسیب‌های اجتماعی ریشه در استضعاف اقتصادی و عدم انسجام اجتماعی داشت

شهردار تهران با تاکید بر اینکه قرارگاه آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا کرده است، گفت: البته این قرارگاه منشأ قانونی جز اهتمام و اعتماد دستگاه‌ها به یکدیگر نداشت.

به گفته وی، وقتی به ماحصل این کار دقت و در صحنه واقعی نگاه کردیم، دیدیم باز با شرایط مطلوب فاصله داریم و روز به روز دیو سیاه آسیب‌های اجتماعی رخ نمایی می‌کند و آسیب خود را می‌زند.

شهردار تهران اظهار کرد: درست است که ریشه بسیاری از اینها استضعاف اقتصادی و اجتماعی و عدم انسجام اجتماعی است، اما در کنار آن تلاش می‌شود که عاصمه نظام اسلامی را زمین‌گیر کنند.

وی افزود: این مسایل باعث شد که موضوع در دولت مطرح شود؛ این بحث به وجود آمد که میدان مدیریت آسیب‌های اجتماعی دارای گسیختگی است و باید مجموعه‌های مختلف آثارشان به هم پیوسته و در کنار هم دیده شود.

شهردار تهران گفت: این جمع با در کنار هم قرار گرفتن، یک ضریب نمایی به خود خواهد گرفت به همین دلیل رییس جمهور عنایت و اعتماد کردند و در مرداد مصوب کردند که بر اساس اصل ۱۲۷ این وظیفه به بنده برای ایجاد زمینه کار مشترک و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها واگذار شود تا این مسیر را در راه رسیدن به اهداف متعالی نظام طی و نظام را از پلشتی‌ها دور نگه داریم.

وی ادامه داد: حدود چهار ماه از این حکم می‌گذرد و امیدوار هستم دست بدست هم دهیم و آن چیزی که به زعم خیلی‌ها نشدنی است را شدنی کنیم البته کار بسیار سخت است.

زاکانی یادآور شد: برای این منظور دست به دست هم می‌دهیم تا این اراده منجر به یک اقدام مبتنی بر برنامه شود و اثر مشخصی را داشته باشد که اولین مقصود ما این بود که دستگاه‌ها در سطوح عالی با هم هماهنگی داشته باشند.

به گفته شهردار تهران، بالطبع این هماهنگی منجر به هم افزایی و افزایش ظرفیت خواهد شد و خواسته اساسی این بود که چهره شهر از این وضعیت پاک شود.

او ادامه داد: یک کودک کار در خیابان هم خودش منشا آسیب و آزرده خاطر کردن روح جامعه است و هم خودش آسیب می‌بیند، کودکی که توسط شبکه‌های افیونی استثمار می‌شود، هم خودش آسیب می‌بیند و هم چهره کشور را خراب می‌کند. بنابراین تقویت اقتصاد خانوار و فرهنگ خانواده و جامعه مقدمه مصونیت بخشی و پیش‌گیری است.

تشکیل مرکز رصد و مدیریت آسیب‌های اجتماعی با اولویت پنج عنوان آسیب

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه اصل ۱۲۷ ظرفیتی را ایجاد می‌کند که فرد معرفی‌شده توسط رییس جمهور، تصمیماتش تصمیم رییس جمهور و هیات دولت و الزام‌آور است، اظهار کرد: این الزام برای ۵ محور اعتیاد به خصوص معتادان متجاهر، کودکان کار، تکدی‌گری، فساد اخلاقی و حاشیه‌نشینی مطرح شد لذا این موارد خاص را دولت مصوب کرد که به دستان شما و دوستان ما در جای جای این شهر پرونده این پنج آسیب به سمت بسته شدن برود.

دستیار ویژه رییس جمهور با اشاره به تشکیل مرکز رصد و دبیرخانه قرارگاه مدیریت آسیب‌های اجتماعی، گفت: یک وجه مشترک اقدامات صورت‌گرفته تقویت اقتصاد خانوار بود که بنا شد اقدامی انجام شود و یک مرکز رصدی و دبیرخانه آن شکل گرفت.

زاکانی یادآور شد: مجموعه هیات اندیشه‌ورز در تخصص‌های مختلف دنبال و شورای سیاست‌گذاری و یک قرارگاه عملیاتی تشکیل شد و یک نقشه راه مقدماتی از آن در آمد.

شهردار تهران تاکید کرد: بر اساس ظرفیت‌هایی که در کلانشهر تهران فراهم شده نیازمند اقدامات دیگری هستیم. باید مطالعات را معطوف به داشته‌هایمان کنیم که برنامه‌های میان مدت و بلند مدت از آن استخراج شود. در کوتاه مدت نیز باید اقداماتی داشته باشیم که مبتنی بر تجربه دو ساله تا امروز باشد. در واقع باید تا انتهای امسال چهره شهر از منظر آسیب‌های اجتماعی تعدیل شود.

تا انتهای امسال چهره شهر را باید از تکدی‌گری، معتادان متجاهر و کوکان کار تعدیل کرد

زاکانی اظهار کرد: موضوع بعدی که باید تا انتهای سال در دستور کار قرار گیرد، موضوع کودکان خیابانی است. از دی ماه حرکتی در این زمینه شروع می‌شود، تکدی‌گری موضوع دیگری است که هم باید با کسانی به صورت حرفه‌ای تکدی‌گری می‌کنند، بپردازیم و هم صف کسانی که بخاطر ضعف اقتصادی مشغول تکدی‌گری هستند را از تکدی‌گران حرفه‌ای جدا کرد.

وی ابراز امیدواری کرد بویژه در حوزه سه آسیب اجتماعی کودکان کار، معتادان متجاهر و تکدی‌گری در شهر تا انتهای سال با هم‌افزایی دیگر دستگاه‌ها اتفاقات بسیار مناسبی رخ دهد.

شهردار تهران همچنین با محکومیت دوباره جنایات صهیونیست‌های غاصب در غزه و کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع این شهر، گفت: هزاران لعن و نفرین به کسانی که در بوجود آوردن اسراییل نقش داشتند تا این شجره خبیثه همه داشته‌های خود را در وحشی‌ترین شکل در خیانت به ملت فلسطین متجلی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha