۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85328800
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

احیای مزرعه نیشکر در موزه میراث روستایی گیلان

۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبر: 85328800
احیای مزرعه نیشکر در موزه میراث روستایی گیلان

رشت – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از احیای مزرعه نیشکر در موزه میراث روستایی خبر داد و گفت: میراث ناملموس مهارت سنتی فرآوری سیاشکر ( شکر سیاه) با شماره ثبت ۲۲۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ولی جهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میراث کهن یادشده را امروز تنها در روستاهای قاضده و کلسر شهرستان صومعه سرا و شلمان و دریاسر شهرستان لنگرود می توان دید.
وی اظهار کرد: کاشت نیشکر« شکر سیاه یا شکر لوله» برای نخستین بار به صورت آزمایشی در موزه میراث روستایی گیلان با هدف توسعه گردشگری کشاورزی، تشویق جامعه محلی به کشت آن و در نهایت ایجاد اشتغال روستایی و استفاده از محصولات بومی و محلی اجرا شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان توضیح داد: نیشکر گیلان معروف به شکر سیاه یا سیا شکر است که با خواص فراوان برای درمان بیماری‌هایی چون یرقان، فاویسم، کم خونی و بیماری‌های داخلی موثر است که همه ساله در اردیبهشت ماه کشت و اواخر آذر برداشت آن آغاز و این برداشت تا پایان دی ادامه می یافت.

احیای مزرعه نیشکر در موزه میراث روستایی گیلان


جهانی افزود: میراث ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند؛ تاکنون ۱۱۶ اثر ناملموس در گیلان ثبت شده است.
وی با بیان اینکه موزه میراث روستایی گیلان فضایی برای حفظ،احیا و پاسداشت میراث گیلانیان است با اشاره به ثبت جهانی آئین شب چله بعنوان میراث ناملموس کشور نیز گفت: به همین مناسبت برگزاری ویژه برنامه‌ شب چله گیلانی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در این موزه با حافظ خوانی، موسیقی محلی، نقالی ولافندبازی برنامه‌ریزی شده است.

احیای مزرعه نیشکر در موزه میراث روستایی گیلان


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: امسال حدود ۲۰۰ ویژه برنامه شب چله در مناطق مختلف استان به میزبانی تاسیسات گردشگری و بومگردی‌های استان برگزار می‌شود.
اندیشه ایجاد موزه میراث روستایی گیلان برای نخستین بار پس از زمین لرزه ۱۳۶۹ گیلان - زنجان از سوی دکتر محمود طالقانی مطرح و عملیات ساختمانی موزه در اردیبهشت ۸۴ آغاز شد و در نهایت بر اساس نتایج مطالعات و برمبنای تنوع فرهنگی و معماری مناطق روستایی این استان، حوزه فرهنگی – معماری این خطه بدون در نظر گرفتن تقسیمات کشوری و سیاسی به ۹ زیر حوزه دسته بندی شد. هر یک از این زیرحوزه ها در قالب یک روستا متشکل از گونه های اصیل و معرف معماری آن حوزه بازسازی شده‌اند که در ۴۵ هکتار مرکزی سایت موزه قرار دارد.

احیای مزرعه نیشکر در موزه میراث روستایی گیلان


کسانی که فضای ناب روستا را تجربه کرده اند به طور قطع خاطره خوش آن را به یاد می‌آورند و درمی‌یابند که با غرق شدن در فناوری و صنعت چه به حال روزهای خوش و خالص گذشته خویش آورده اند اما اندیشه مانای دکتر محمود طالقانی بنیانگذار و مجری پروژه ایجاد موزه میراث روستایی گیلان موجب شد تا علاوه بر حفظ میراث روستایی گیلان، حلاوت ساعتی زندگی در معماری یک قرن گذشته خالی از هرگونه هوار شهر هدیه این موزه به گردشگران باشد.
ایجاد اکو موزه میراث روستایی گیلان در اردیبهشت ۸۴ از سوی دکتر محمود طالقانی بر مبنای لزوم شناخت خود و سرزمین خود " شکل گرفت و به اعتقاد ایشان " یکی از راه های رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی آشتی دادن مردمان این سرزمین با گذشته نزدیک‌شان است چرا که از این رهگذر نه تنها از دانش و فناوری بسیار ارزشمند پدران خود آگاه می شوند بلکه در حوزه مسائل فرهنگی با اخلاق، باورها و ارزش های آنان آشنا می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha