نشست یلدای پارسی زبان‌ها در بیرجند برگزار شد

بیرجند - ایرنا - نشست یلدای پارسی‌ زبان‌ها با حضور جمعی از فرهنگ‌پژوهان خراسانی و مشارکت کانون فرهنگی و هنری دهکده دانشجویان افغانستانی در بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این نشست به مناسبت شب یلدا روز پنجشنبه به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی و با همکاری دانشگاه بیرجند برگزار شد و اشتراکات فرهنگی ۲ کشور همسایه محور گفت و گوها بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این نشست گفت: آذر سال گذشته «شب یلدا/چله» به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران مشترک با افغانستان در یونسکو ثبت جهانی شد.

محمود حاجی افزود: پرونده شب چله در ایران با همکاری افغانستان تهیه شد و بالاخره سال قبل به عنوان یک مراسم چند ملیتی به نام یلدای پارسی به ثبت رسید.

وی اظهار کرد: دانشجویان افغانستان در ایران سفیران این کشور هستند و می‌توان با چنین جلساتی اشتراکات فرهنگی خود را به رخ دنیا بکشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با دانشگاه بیرجند تفاهم‌نامه امضا کرده تا این ۲ نهاد از ظرفیت‌های همدیگر از جمله در زمینه فعالیت‌های فرهنگی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه و کتابخانه می‌توانند ۲ بال پرواز دانشجو باشند تصریح کرد: تصمیم داریم کتابخانه‌ها را به پاتوق‌های دانشجویی تبدیل کنیم و از ظرفیت این فضاها برای برگزاری نشست‌های مختلف استفاده شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: برای توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی باید جهادی، تحولی، انقلابی، شبانه روزی و همه جانبه پای کار باشیم و در این مسیر هدفمند، نظام مند و هوشمندانه حرکت کنیم تا به هدف نهایی برسیم.

حسین‌رضا نخعی افزود: امروز کشورهای استعمارگر و سلطه‌گر به دنبال این هستند که دنیا را به دهکده جهانی تبدیل کرده و فرهنگ خود را بر کشورهای سلطه‌پذیر غالب کنند.

وی گفت: اگر از یک فرهنگ غنی و قوی برخوردار باشیم نمی‌توانند بر ما مسلط شوند و این فرهنگ‌ها زمانی قوی می‌شود که به فرهنگ‌های خود باور داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر ترویج فرهنگ‌های ایرانی تصریح کرد: اگر جوانان فرهنگ خود را باور نداشته باشند دچار بی‌هویتی می‌شوند لذا باید فرهنگ ایرانی در حوزه‌های مختلف ترویج و تقویت شود.

وی عنوان کرد: ایران کشوری غنی در حوزه فرهنگی است لذا دانشجویان می‌توانند به عنوان سفیران فرهنگی کشور، این فرهنگ غنی را حفظ و به تمام جهان معرفی کنند.

نخعی گفت: همه باید سفیران فرهنگی باشیم تا فرهنگ ایرانی بر فرهنگ شیاطین و جبهه‌های باطل غالب شود و اگر در مسیر فرهنگی قدم برنداشته و دچار خطا شویم رخنه‌هایی ایجاد و خودمان غرق می‌شویم بنابراین باید در میدان حاضر باشیم و با پاکی و صداقت پیش برویم.

همچنین عضو هیات علمی گروه آموزشی ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند گفت: خراسان جنوبی از دیرباز ارتباط تنگاتنگی با افغانستان داشته و به لحاظ فرهنگی اشتراکات زیادی با این کشور داریم.

محمد بهنام‌فر افزود: مرزبندی‌های جدید بیشتر جنبه سیاسی دارد چون به لحاظ فرهنگی یک درخت با ریشه‌های مشترک هستیم.

وی بیان کرد: مشابه آیین چله یا شب یلدای خراسان جنوبی در کشور افغانستان نیز برگزار می‌شود که نشان از فرهنگ مشترک این ۲ منطقه دارد و سبب احیای هویت فرهنگی، صله رحم و کمک به نیازمندان می‌شود.

دبیر کانون فرهنگی هنری دانشجویان افغانستانی در دانشگاه بیرجند هم گفت: در کشور افغانستان شب یلدا به نام «شب چله» معروف است و در این شب مراسم و آیین‌هایی مشابه شب چله خراسان از جمله میوه‌ها و تنقلات محلی، شاهنامه‌خوانی، بازی‌های بومی و اجرای موسیقی برگزار می‌شود.

حسیب‌الله کریمی افزود: شب چله اهالی این منطقه به دیدار بزرگترها رفته و این مراسم باستانی را جشن می‌گیرند که در سال‌های اخیر این مراسم به دلیل وضعیت منطقه در شهرها کم‌رنگ‌تر اما در مناطق روستایی با قوت ادامه دارد.

در این نشست دانشجویان افغانستانی به حافظ‌ خوانی پرداختند و درباره اشتراکات فرهنگی کشور ایران به ویژه منطقه خراسان جنوبی با افغانستان بحث و تبادل‌نظر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha