تعامل کتابخانه‌ها با مساجد و مدارس کشور در دستور کار است

بیرجند - ایرنا - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با دستور رئیس جمهور، ارتباط و تعامل کتابخانه‌های عمومی با مساجد و مدارس در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی رمضانی روز یکشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: یکی از نکاتی که رئیس جمهور اخیرا دستور داده و ما نیز در دستور کار قرار داده‌ایم ارتباط مساجد با کتابخانه‌های عمومی است که در چند نقطه آغاز شده است.

وی تاکید کرد: رقیب مسجد نیستیم بلکه در کنار و در خدمت مسجد هستیم و اگر این ارتباط پایدار بین مسجد و کتابخانه عمومی شکل بگیرد پیش برنده خواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی ارتباط مدارس با کتابخانه‌های عمومی را از دیگر دستور کارها ذکر کرد و گفت: مقام معظم رهبری حدود ۱۳ سال پیش در نمایشگاه کتاب بر راه‌اندازی زنگ کتابخوانی در مدارس تاکید کردند که این کار خوب روی زمین مانده بود و براساس دستور ایشان، رئیس جمهور نیز اخیرا دستور داد زنگ کتابخوانی تشکیل شود و این چرخه اطلاع‌رسانی بین مدرسه و کتابخانه شکل بگیرد.

وی بیان کرد: به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شبکه‌ای که در حوزه کتابخانه‌های عمومی وجود دارد جزو بهترین و گسترده‌ترین شبکه‌ها در منطقه، جهان اسلام و آسیا است.

رمضانی افزود: به جهت شبکه و دسترسی عمومی به کتابخانه‌ها جزو ۲۰ کشور برتر دنیا، پنج کشور برتر آسیا و در منطقه نیز با توجه به کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب آسیا برترین کشور هستیم.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه در سطح کشور فعال است گفت: از این تعداد هزار کتابخانه مشارکتی و خصوصی، ۲ هزار و ۸۰۰ کتابخانه نیز مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در ایجاد خدمات جدید و توسعه کتابخانه‌ها نیز جزو کشورهایی هستیم که حرف برای گفتن داریم.

وی گفت: نگاه کتابخانه‌ها به سالن مطالعه و مخزن کتابخانه یک نگاه جاری است اما در کنار آن خدمات جدید با محوریت کتاب نیز تعریف شده و طیف گسترده‌ای از جمله خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری، اطلاع رسانی و سایر موارد به مردم ارائه می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه در کتابخانه‌های نسل جدید تا ۶۰ خدمت با محوریت کتاب ارائه می‌شود عنوان کرد: اکنون در سراسر کشور ۸۰۰ محفل ادبی و ۳۰۰ محفل قرآنی در کتابخانه‌ها فعال است.

وی افزود: توجه جدی به حوزه کودک و نوجوان داشته‌ایم و همه کتابخانه‌های عمومی بخش کودک، قفسه یا بخش نوجوان دارد و از لحاظ تولید محتوا محیطی سالم و ایمن برای نوجوان و جوانان بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: درخصوص انتخاب کتاب برای قرار گرفتن در قفسه و مخازن کتابخانه‌های عمومی نیز فرآیند به‌گزینی را داریم لذا ساز و کار مشخص و هدفمند است، انتخاب کتاب از این مسیر پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: کار ما ممیزی نیست بلکه وظیفه داریم کتابی به جهت محدودیت منابع و فضا انتخاب کنیم که مناسب بوده و خیال خانواده‌ها از حیث محتوا، ساختار، کیفیت ارائه و به روز بودن راحت باشد.

رمضانی گفت: کمتر از سه میلیون نفر اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی و بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌ها هستند که در تلاش هستیم عضویت و فعالیت در کتابخانه‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه عمرانی تکمیل کتابخانه‌های نیمه تمام در دستور کار است افزود: خراسان جنوبی و شهر بیرجند فاقد کتابخانه مرکزی است و در دولت سیزدهم ایجاد پروژه جدید سخت صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه زمین کتابخانه مرکزی اختصاص یافته امیدواریم با توجه به ضرورتی که این کتابخانه دارد، مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز دیدار با استاندار خراسان جنوبی، نشست خبری و دیدار با خانواده شهدا را نیز در برنامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha