تاریک و روشنِ برقِ صنعتگران در فارس؛ از قانون تا اجرا

شیراز-ایرنا- مهمترین دغدغه کنونی صنعتگران فارس،حل مشکل تأمین برق است؛این در حالیست که فعالان اقتصادی معتقدند برای رفع این معضل نیاز است دستگاه‌های خدمات‌رسان طبق ماده ۵۴قانون احکام دائمی با سرمایه‌گذاران همکاری کنند و متولیان حوزه برق هم می‌گویند تحقق این امر در گرو تأمین اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آبان‌ماه سال جاری بود که صنعتگران فارس گلایه خود را مبنی بر مشکل تأمین برق در شهرک‌های صنعتی مطرح کردند.

آنها کمبود برق را عامل اصلی عدم تمایل‌شان برای سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها و راه‌اندازی واحدهای تولیدی دانستند و بر این باور بودند که همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای حل این مشکل ضروری است.

کمبود برق؛ اَبَر بُحران صنعتگران فارس

این در حالی بود که مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس که معتقد است در سال‌های قبل از دولت سیزدهم، پیگیری چندانی برای افزایش ظرفیت تأمین برق شهرک‌های صنعتی نشده ، اعلام کرد: پیش از شروع به کار دولت سیزدهم بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های ایجاد شده نیز واگذارشده بود که این موضوع سبب متوقف‌شدن واگذاری‌ها در برخی از شهرک‌های صنعتی استان شد.

این بحران در ۲سال گذشته چگونه مدیریت شد؟

سید مصطفی هاشمی در این باره افزود: برای حل مشکل تأمین برق جلسات مختلفی در سطوح ملی و استانی برگزار شد و اقداماتی نیز در دستورکار قرار گرفت که در نهایت تأمین اعتبار و عقد قرارداد جهت آماده‌سازی ۸۷ مگاوات برق به مبلغ ۲۴۱ میلیارد تومان صورت گرفت .

وی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده توسط استاندار فارس و پیگیری‌های شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به میزان ۲۳مگاوات به ظرفیت برق شهرک‌های صنعتی افزوده شد.

وی اجرای خط انتقال برق شهرک صنعتی دارویی به طول ۱۴ کیلومتر با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان اعتبار، تکمیل خط انتقال برق شهرک صنعتی پاسارگاد به طول ۱۶کیلومتر و با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان اعتبار، حمایت از استقرار نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک در شهرک‌های صنعتی و تامین ۱۵ مگاوات برق از این نیروگاه‌ها با سرمایه گذاری ۵۰میلیارد تومان و انعقاد قرارداد پست برق شهرک صنعتی شماره ۲سروستان به میزان ۵۰مگاوات با مبلغ اولیه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار و تأمین اعتبار برای تکمیل خط انتقال برق به شهرک فتح آباد مرودشت را از دیگر اقدامات مهمی برشمرد که در طول ۲سال گذشته انجام شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس همچنین از دستور کتبی وزیر نیرو برای احداث پست‌های برق در شهرک‌های صنعتی بزرگ شیراز، بیضا، برمشور و سورمق خبرداد و گفت: اجرای طرح‌های شاخصی در این حوزه در مصوبات سفر دور دوم رییس جمهور به استان پیشنهاد و پیش بینی شده است.

تاریک و روشنِ برقِ صنعتگران در فارس؛ از قانون تا اجرا

دغدغه صنعتگران؛ هنوز مشکل تأمین برق پابرجاست

اگرچه در استان فارس از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم اقدامات بسیاری برای حل مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی به ویژه مشکل کمبود برق این شهرک‌ها انجام شده اما هنوز هم شهرک‌هایی هستند که با معضل تأمین برق دست و پنجه نرم می‌کنند.

تدبیر صنعتگران؛ اجرای ماده ۵۴قانون

یکی از راهکارهایی که اخیراً توسط متولیان اقتصادی در این بخش برای حل مشکل تأمین برق این شهرک‌ها ارائه‌ شده بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

برخی از کارشناسان معتقدند به استناد قانون، دستگاههای خدمات‌رسان موظف شده‌اند امکانات انتقال و عرضه خدمات خود را تا مبادی ورودی واحدهای صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی فراهم کنند و سازمان برنامه و بودجه نیز به استناد همین مواد قانونی موظف شده که منابع مالی لازم را برای این دستگاه‌های اجرایی تأمین کند.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این باره گفت: بر اساس ماده ۵۴قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و ماده ۸۱قانون الحاق برخی موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تأمین زیرساخت‌ها نظیر برق، آب، گاز و مخابرات تا ورودی شهرک‌ها و واحدهای صنعتی برعهده دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

به گفته این فعال اقتصادی، بر اساس بند «م» تبصره ۱۵قانون بودجه سال ۱۴۰۲نیز شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو مکلف به تأمین برق و نوسازی خطوط انتقال شهرک‌های صنعتی شده‌اند.

علی زارعی با اشاره به جلسه تیرماه استاندار و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با وزیر نیرو در خصوص رفع مشکلات تأمین برق شهرک‌های صنعتی افزود: در آن جلسه وزیر نیرو دستوراتی برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی صادر کرد.

دستور وزیر نیرو اجرایی می شود؟

و حالا صنعتگران چشم‌انتظار اجرایی شدن دستور وزیر و تدابیر دستگاه‌های خدمات‌رسان برای حل این مشکل هستند.

اجرای ماده ۵۴قانون احکام دائمی در گرو تأمین اعتبار

این در حالیست که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس معتقد است برخی شهرک‌های صنعتی در فارس با مشکل تأمین برق مواجه هستند و تنها ماده قانونی که می‌توان به آن استناد و شهرک‌های صنعتی را برق‌دار کرد ماده ۵۴ قانون احکام دائمی است که منابع آن باید توسط سازمان برنامه و بودجه و شرکت شهرک‌های صنعتی تأمین شود.

چه شهرک‌هایی بدون برق تلقی می‌شوند؟

حمیدرضا کریمی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرک‌هایی بدون برق تلقی می‌شوند که از وجود شبکه‌ برق محروم هستند و آن دسته از شهرک‌ها هم که برق موردنیاز خود را از شبکه‌های عمومی همجوارشان تأمین می‌کنند نیز به عنوان شهرک‌های بدون برق قلمداد می‌شوند.

هر شهرک نیاز به چه میزان برق دارد؟

وی اضافه کرد: معمولاً هر شهرک صنعتی درخواست هفت مگاوات برق دارد؛ یعنی باید برای هر شهرک یک شبکه ۲مداره ۲۰کیلو ولت از ایستگاه فوق توزیع همجوارش در نظر گرفته شود؛ این در حالیست که برخی از شهرک‌های صنعتی در فارس هنوز از داشتن این شبکه محروم هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس ادامه داد: بر اساس ماده ۵۴ قانون احکام دائمی، وظیفه تأمین اعتبار برق‌رسانی به این شهرک‌ها بر عهده سازمان برنامه و بودجه و شرکت شهرک‌های صنعتی است.

سهمیه ۴۰-۶۰؛ سهم شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های برق چقدر است؟

کریمی‌فرد یادآور شد: با این حال در قانون بودجه سال گذشته سهمیه ۴۰-۶۰ تعریف شد که بر اساس آن ۶۰درصد هزینه انتقال شبکه از ایستگاه تا ورودی شهرک بر عهده شهرک‌های صنعتی و ۴۰ درصد از آن بر عهده شرکت‌های برق بود.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس قرار بر این بود که شهرک‌های صنعتی اولویت‌دار جهت تأمین برق بر اساس اولویت‌های وزارت صمت به وزارت نیرو معرفی شوند؛ سال گذشته تنها یک شهرک در استان فارس آن هم شهرک صنعتی سروستان ۲ به وزارت نیرو معرفی شد.

افزایش بهای برق مصرفی صنایع؛ تخصیص ۵۰درصد به احداث شبکه‌های برق‌رسانی

وی افزود: امسال هم مقرر شد که بهای برق مصرفی صنایع افزایش یابد و ۵۰درصد از مبلغ حاصل از این اقدام به احداث شبکه‌های برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی اختصاص داده شود.

کریمی‌فرد گفت: البته اولویت‌بندی شهرک‌های صنعتی جهت برق دار شدن از محل اعتبارات فوق توسط وزارت صمت انجام شد که باز هم صرفا شهرک صنعتی سروستان۲ در این طرح دیده شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس اضافه کرد: تنها ماده قانونی که می توان به آن استناد و شهرک‌های صنعتی را برق‌دار کرد ماده ۵۴ قانون احکام دائمی است که منابع آن می بایست توسط سازمان برنامه و بودجه و شرکت شهرک‌های صنعتی تأمین شود.

۴۸شهرک صنعتی بدون برق در فارس

کریمی‌فرد با بیان اینکه ۳۳شهرک در محدوده توزیع فارس و ۱۵ شهرک در محدوده توزیع شیراز بدون برق هستند، گفت: برق‌دار کردن ۳۳شهرک که در بخش توزیع فارس واقع شده‌اند نیاز به اعتباری در حدود ۸۸۰میلیارد تومان دارد؛ این در حالیست که شهرک‌ها در محدوده توزیع برق شیراز هم نیازمند مبلغی در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰میلیارد تومان هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس که معتقد است اگر چرخ تولید و صنعت به خوبی بچرخد مشکل اقتصاد کشور به صورت اساسی حل و فصل خواهد شد، به مدیریت منسجم بار در استان فارس اشاره کرد و گفت: در طول ۲سال گذشته مدیریت بار در شبکه‌های برق‌دار به خوبی صورت گرفته و صنعتگران فارس هم همکاری بسیار خوبی در مسیر کاهش مصرف برق با این شرکت داشته‌اند که این تعامل جای تشکر و قدردانی ویژه دارد.

تاریک و روشنِ برقِ صنعتگران در فارس؛ از قانون تا اجرا

ضرورت توسعه زیرساخت‌ها

طبق آخرین گزارش‌ها از ابتدای دولت و با هدف توسعه کیفی شهرک‌های صنعتی فارس تا شهریورماه سال جاری، ۲۱۵پروژه زیرساختی با اعتبار ۶۵۰میلیارد تومان آغاز شده و ۱۹۰پروژه با اعتبار ۲۷۰میلیارد تومان نیز اتمام و به بهره‌برداری رسیده است.

بدون شک توسعه زیرساخت‌ها و فراهم کردن شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاری، نقش بسیار مهمی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان فارس دارد؛ لذا نیاز است توسعه زیرساخت‌ها در بخش صنعت و رسیدگی به نیازهای صنعتگران در شهرک‌های صنعتی استان بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha