صربستان بزرگراه ساخت چین را افتتاح می‌کند

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهور صربستان، روز جمعه در جریان بازدید از محل ساخت‌وساز جاده ساخته شده توسط یک شرکت چینی گفت: امتداد ۱۲ کیلومتری بزرگراه ساخت چین که شهرهای لایکواچ و والیوو در غرب صربستان را به هم متصل می‌کند، یک جاده راهبردی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری شین‌هوا، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، در جریان سفر خود به سایت ساخت و ساز در روز جمعه گفت: امتداد ۱۲ کیلومتری بزرگراه ساخت چین که شهرهای لایکواچ و والیوو در غرب صربستان را به هم متصل می کند، قرار است این شنبه برای رفت و آمد باز شود.

ووچیچ با همراهی گوران وسیچ وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت، ، از پیشرفت های انجام شده توسط گروه چینی شاندونگ با سرعت بالا قدردانی کرد و افتتاح بخش لایکوواچ دیوچی از بزرگراه را تأیید کرد.

وی گفت که ۵.۲ کیلومتر باقیمانده این بزرگراه قرار است در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود.

به گفته ووچیچ، این جاده استراتژیک دسترسی والیوو به بلگراد و منطقه‌ای وسیع تر در شبکه بزرگراه های این کشور را افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا، ابتکار کمربند و جاده چین در حال حاضر تأثیر زیادی در بالکان داشته است.

بر اساس تحلیل ها، در سال ۲۰۲۱ حداقل ۶۱ پروژه در مراحل مختلف تکمیل به ارزش حداقل ۱۸.۷ میلیارد یورو در صربستان وجود داشت که توسط نهادهای چینی یا با همکاری آنها طی یک دوره یک دهه اجرا شده یا در حال اجرا بودند.

بر اساس برآوردها، در پایان سال ۲۰۲۱، ۱۳۵ پروژه به ارزش حداقل ۳۲ میلیارد یورو در منطقه بالکان وجود داشته که به نوعی با چین مرتبط بودند.

در اکتبر سال جاری میلادی (آبان ۱۴۰۲)، صربستان و چین قرارداد تجارت آزاد را در پکن امضا کردند و وزارت ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت صربستان اعلام کرد که سه قرارداد تجاری با شرکت های چینی مرتبط با پروژه های زیربنایی به ارزش تقریبا چهار میلیارد یورو برای حدود ۳۰۰ کیلومتر جاده جدید امضا کرده است. این قراردادها شامل خرید پنج قطار سریع السیر چینی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha