بررسی نقش فرماندهان شهید سلیمانی  و ابومهدی المهندس بر جنگ غزه در بغداد

بغداد – ایرنا – جمعی از نخبگان، فرهیختگان و اساتید دانشگاه های عراق، نقش و تاثیر شهادت فرماندهان شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد در گردهمایی مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا، در این گردهمایی که به همت مرکز عراق برای پژوهش های راهبردی در بغداد برگزار شد، اصحاب قلم و کارشناسان حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ و تعداد از فضلای حوزه به علاوه اساتید دانشگاه های عراق اتفاق نظر داشتند که جنگ غزه و مقاومت سرسختی که مجاهدین فلسطینی از خود نشان می دهند از برکات خون فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است که امروز ثمره این خون های پاک نه تنها در غزه بلکه کل منطقه را از عراق تا لبنان و یمن و سوریه و فلسطین در برگرفته است.

رییس مرکز عراق برای پژوهش های راهبردی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت که به مناسبت چهارمین سال به شهادت رساندن ناجوانمردانه فرماندهان پیروزی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان شهیدشان به دست نیروهای اشغالگر آمریکایی در ۱۳ دیماه ۱۳۹۸ در غرب بغداد، این گردهمایی با حضور بیش از یکصد تن از اندیشمندان، صاحب نظران، اساتید دانشگاهی، فضلای حوزه، نمایندگانی از پارلمان و مشارکت تعدادی از مراکز پژوهشی عراق برگزار شده است.

«محمد صادق الهاشمی» افزود که این گردهمایی با هدف بررسی نقش و اثرات خون فرماندهان پیروزی سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بر جنگ جاری در غزه و پیروزهایی که به دست مجاهدین فلسطینی علیه رژیم اشغالگر قدس تحقق می بخشد برگزار شده است.
وی هدف دیگر این گردهمایی را زنده نگه داشتن یاد و خاطره این دو شهید بزرگوار و دومیدن خون تازه در رگ های مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی و آمریکایی در منطقه عنوان کرد.

«ماجد الشویلی» یکی از تحلیلگران برجسته سیاسی در عراق در این گردهمایی گفت که اگر خون فرماندهان شهید سلیمانی و ابومهدی نبود شاید اتفاقات غزه به نحوی که الان شاهد آن هستیم رقم نمی خورد و باید خدا را به خاطر این عنایتی که به ما داشته شکر گذار باشیم.

«هیثم الخزعلی» دیگر کارشناس مسائل راهبردی نیز با اشاره به سیره شهید ابومهدی المهندس در ایام معارضه علیه رژیم صدام و سپس مقابله با اشغالگران آمریکایی گفت که مراکز پژوهشی روسیه تلفات نیروهای اشغالگر آمریکایی در نتیجه ضربات گروه های مقاومت تحت رهبری شهید «ابومهدی المهندس» در عراق را بالغ بر ۱۵۶ هزار کشته برآورد کرده اند اما آمریکایی ها همواره می کوشند که آمار تعداد تلفات خود را در عراق کم جلوه داده و در حد چهار هزار نفر عنوان کنند.

وی همچنین درباره سردار شهید قاسم سلیمانی گفت که مقاومت در عموم منطقه مدیون فعالیت این سردار شهید است و اگر امروز مجاهدین فلسطینی توانسته اند به فناوری ساخت موشک دست یابند حاصل تلاش ها و فکر خلاق شهید سلیمانی بوده به نحوی که توانسته اند با سلاح های ارزان قیمت خود، تانک های گران قیمت اسراییلی ها را از پای در آورند.

«اسد الفیلی» یکی از شخصیت های سیاسی عراقی نیز خاطر نشان ساخت که نقش و تاثیر شهید سلیمانی تنها به حوزه های امنیتی و مقاومت در منطقه منحصر نمی شود بلکه جامع و شامل است و حوزه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی در بر می گیرد.

وی با اشاره به نقش و تاثیر شهید ابومهدی المهندس در شکل گیری جریان های مقاومت در عراق در عین حال تاکید کرد که سردار شهید قاسم سلیمانی کارهایی کرده که تنها می توان گفت در سطح اعجاز است.

رییس مرکز عراق برای پژوهش های نیز در سخنانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین گفت که از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اندیشه و فرهنگ مقاومت باید به سطح دانشگاه ها برسد و دانشجویان با این طرز تفکر فارغ التحصیل شوند.

«محمد صادق الهاشمی» با بیان مباحث مطرح درباره دو مولفه حکومت و مقاومت افزود که مقاومت اگر به صورت مثبت آن به سطح دانشگاه ها و مساجد و جوانان و تلویزیون های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی و صنایع و اقتصاد کشیده شود هیچ تعارضی با دولت ندارد بلکه بالعکس عامل تقویت دولت و نظام سیاسی حاکم خواهد بود.

در این همایش تعداد دیگری از صاحب نظران درباره اثرات و نقش فرماندهان شهید بر جنگ غزه بحث و گفت وگو کرده و این قضیه را از جوانب مختلف امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بررسی کردند.

سردار حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس،قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از همراهان صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸در حمله هلی‌کوپتری آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

این حمله تروریستی به دستور مستقیم رییس جمهوری وقت آمریکا صورت گرفت.

در عراق از شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان فرماندهان پیروزی علیه گروه تروریستی داعش یاد می شود و هرسال به این مناسبت شهرهای مختلف عراق شاهد فعالیت های مختلف و متنوع به یاد این دو فرمانده شهید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha