۳ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱
کد خبرنگار: 5307
کد خبر: 85330994
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کتاب‌سوزی صهیونیسم در غزه

۳ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱
کد خبر: 85330994
علی‌الله سلیمی | کارشناس فرهنگی
کتاب‌سوزی صهیونیسم در غزه

تهران- ایرنا- دشمنی صهیونیست‌ها با ملت مظلوم فلسطین تنها به آب و خاک این سرزمین اشغالی محدود نمی‌شود، بلکه تمامیت و ماهیت سرزمین فلسطین را هم شامل می‌شود که هدف بعدی صهیونیست‌ها، که همانا انکار تاریخ و فرهنگ این سرزمین مقدس است، جنبه علنی و عملی به خود بگیرد.

در بمباران‌های وحشیانه اخیر که صهیونیست‌ها به طور هدفمند و سیستماتک زیرساخت‌های شهری غزه را تخریب و حیات اجتماعی در این باریکه را با اختلال جدی مواجه کردند، هدف‌های شوم بعدی آن‌ها هم یکی پس از دیگری نمایان شد و بمباران و تخریب کامل بزرگترین کتابخانه نوار غزه جهانیان را در بهت و حیرت فرو برد، چرا که تخریب مراکز مهم فرهنگی مانند کتابخانه‌ مرکزی غزه، مصداق عینی دشمنی با هویت فرهنگی ملت فلسطین است که به زعم صهیونیست‌ها، زمینه را برای جعل تاریخ سرزمین‌های اشغالی فراهم می‌کند و آن را می‌توان گام بعدی و تکمیلی پروسه اشغال سرزمینی دانست که از حدود هفتاد سال قبل در دستور کار صهیونیسم جهانی قرار گرفته است.

اخیراً هم در جریان حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به بخش‌های مختلف نوار غزه، سران این رژیم غاصب به خوبی آگاه بودند که بزرگترین کتابخانه نوار غزه که به کتابخانه عمومی شهر غزه هم معروف است، مدارک و کتاب‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده و ساکنان این شهر، از منابع و اسناد آن به عنوان بخشی از تاریخ و حال حاضر کشور فلسطین هم یاد می‌کنند.

شاهدان عینی، تأکید می‌کنند که رژیم صهیونیستی طی جنگ، عامدانه ساختمان‌های فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی شهر غزه را ویران می‌کند و اسناد و مدارک و کتاب‌های تاریخی مختلف را تعمداً از بین می‌برد. واقعیت امر آن است که این رویکرد شوم سران رژیم غاصب صهیونیستی، آثار مخربی بر فرهنگ و تاریخ فلسطین خواهد گذاشت و در این زمینه باید از مراکز فرهنگی بین‌المللی خواست برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی نوار غزه مانع از تخریب کامل بقیه مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه‌های باقی‌مانده در نوار غزه شوند و آن را محکوم کنند.

بدون شک، هدف اصلی رژیم متجاوز صهیونیستی در تخریب مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها در نوار غزه، ایجاد اختلال جدی و هدفمند در بنیان‌های فرهنگی در این شهر است که زمینه را برای فروپاشی هویت فرهنگی در این شهر فراهم کند و با کنار هم قرار دادن دو موقعیت به ظاهر متفاوت؛ از بین بردن زیرساخت‌های عمرانی و شهری و همچنین تخریب مراکز فرهنگی و اسنادی، بخشی از اهداف بلندمدت صهیونیسم جهانی برآورده می‌شود که در گام اول، زیرساخت‌های شهری را تخریب و عملا امکان سکونت ساکنان این مناطق در خانه و کاشانه اجدادی‌شان را با سختی و دشواری فراوان مواجه می‌کند و با تداوم حملات وحشیانه صهیونیست، گام بعدی نقشه شوم صهیونیست جهانی کلید می‌خورد که همانا کوچ اجباری ساکنان غزه از سرزمین آبا و اجدای‌شان است.

بعد از این مرحله است که صهیونیست‌ها به خود اجازه می‌دهند به تاریخ، فرهنگ و هویت فلسطینیان هم جسارت و دست‌درازی کنند و تخریب کتابخانه‌ها در همین راستا، برنامه‌ریزی شده است. جسارت و حماقت صهیونیست‎ها در این زمینه به حدی بود که آن‌ها در روز روشن و جلوی چشم همه مدعیان حقوق بشر و سازمان‌های جهانی به اصطلاح مسئول حفاظت بناهای و آثار تاریخی و فرهنگی، کتابخانه مرکزی نوار غزه را هدف قرار داد، به آوار تبدیل کرد و هزاران عنوان کتاب و اسناد و مدارکی که سند تاریخ شهر و توسعه آن است را سوزاند و از بین برد.

به این وسیله، رژیم صهیونیستی فجیع‌ترین جنایت‌ها را در حق تاریخ، فرهنگ و هویت فلسطین انجام داده و همواره می‌کوشد در هر فرصتی بخشی از تاریخ و هویت فلسطین را از بین ببرد. این‌جاست که باید سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی از جمله یونسکو وارد ماجرا شوند و نگذارند تاریخ، فرهنگ و هویت فلسطین بیش از این در آتش خصومت صهیونیست‌ها بسوزد و از بین برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha