کارشناسان چینی: مواضع ایران در قبال فلسطین تغییر پذیر نیست

تهران-ایرنا-برخی از کارشناسان چینی در مورد اینکه اسرائیل و آمریکا از مقامات پکن خواسته‌اند تا ایران را برای تغییر مواضع خود تحت درباره آرمان فلسطین فشار قرار دهد، گفتند: کشورهای غربی در طول چند دهه اخیر با اعمال تحریم علیه تهران نتوانسته‌اند سیاست های تهران را در قبال «فلسطین»، «لبنان» و «سوریه» تغییر دهند و لذا چین هم نمی‌تواند مواضع ایران را تغییر دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه چاینا مورینگ پست، در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوارغزه و ایجاد بحران انسانی در این منطقه محاصره شده، بسیاری از کشورها ازجمله چین برای کاهش تلفات غیرنظامیان و توقف حملات تلاش کردند. پکن در طول یک سال گذشته نقش فعالی در منطقه خاورمیانه داشته و سبب برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی شده است. همچنین بسیاری از کشورها از چین به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد انتظار دارند که درباره موضوع اصلی خاورمیانه یعنی فلسطین و اسرائیل میانجی‌گری کند.

برهمین اساس، «جای جون» فرستاده ویژه وزارت امور خارجه چین در مساله فلسطین، برای حل این مساله به کشورهای مختلفی از جمله جمهوری اسلامی ایران، قطر، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن برای ایجاد موضع واحد سفر کرد و وزرای خارجه برخی از کشورهای اسلامی و عربی نیز در ماه گذشته از پکن بازدید کردند.

کارشناسان چینی: مواضع ایران در قبال فلسطین تغییر پذیر نیست

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و رئیس شورای امنیت سازمان مل اواخر ماه گذشته از اعضای شورای امنیت خواست تا یک جدول زمانی و نقشه راه «محکم» برای راه حل دو کشور تهیه کند و سپس با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود در مورد مساله فلسطین و گسترش جنگ در خاورمیانه گفت و گو کرد و خواستار هماهنگی بیشتر با تهران شد.

جسی مارکس کارشناس مرکز استیمسون گفت: سیاست چین در محکوم نکردن حماس و اعمال فشار بر اسرائیل، احتمالا باعث خواهد شد که بر روابط دوجانبه پکن و تل آیو تاثیر گذاشته شود.

وی افزود: چین برای ایجاد بستری مناسب برای گفت و گو تمرکز خواهد کرد تا نمایندگان اسرائیل و حماس بدون هیچ گونه فشاری به میز مذاکره بیایند.

مارکس گفت: پکن نقش خود را در روند کاهش تنش کنونی در غزه به عنوان میانجی می‌بیند، اما تل آویو تلاش‌های میانجی‌گری چین را معنادار یا اساسی نمی‌بیند.

جان لوپ سامان محقق ارشد موسسه خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور نیز در این رابطه، گفت: اسرائیل و آمریکا از مقامات پکنی می‌خواهند که با اعمال نفوذ خود بر ایران سعی کند تا حمایت های تهران بر گروه های حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حزب الله را کاهش دهد اما هیچ نشانی از تاثیرگذاری این دیپلماسی در قبال تهران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی در طول چند دهه اخیر با اعمال تحریم علیه تهران، نتوانسته‌اند تا سیاست های این کشور در قبال «فلسطین»، «لبنان» و «سوریه» را تغییر دهند، خاطرنشان کرد که چین هم نمی تواند با هر اهرم فشاری، موضع ایران را درباره آرمان فلسطین تغییر دهد.

«جو بو» کارشناس ارشد مرکز امنیت و راهبردی بین‌المللی در دانشگاه چینخوا در این خصوص گفت: پکن به دنبال فشار به تهران نیست بلکه فقط می خواهد جنگ در منطقه گسترش نیابد.

کارشناسان چینی: مواضع ایران در قبال فلسطین تغییر پذیر نیست

در اوایل ماه جاری، لیو جیان چائو وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین در دیدارش با برخی از مقامات ارشد ایرانی در تهران، خاطرنشان کرد که ما از ایران در جهت ایفای نقش مثبت در حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای، حمایت می‌کنیم.

«فن هونگدا» استاد مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای در همین رابطه خاطرنشان کرد که ایران دارای سیاست های راهبردی قوی بوده و کشورهایی از جمله چین بسیار دشوار می توانند تاثیری بر تصمیم تهران داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha