۴ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85332820
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت و گوی رو در رو دانشجویان قزوین با دستگاه قضا

قزوین - ایرنا - دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) روز دوشنبه با مقامات دستگاه قضایی استان قزوین در خصوص مسایل و موضوعات مختلف به صورت رو در رو به گفت و گو نشستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست که صبح امروز در سالن دهخدا واقع در دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)‌ برگزار شد، با حضور جمعیت کثیری از گروه‌ها و انجمن‌های دانشجویی همراه بود.

این دیدار که توسط دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه برنامه ریزی شده بود، با حضور رییس کل دادگستری استان قزوین و همچنین دادستان عمومی و انقلاب همراه بود.

در ابتدای این مراسم علی شعبانی، رییس کل دادگستری استان قزوین سخنرانی را آغاز کرد و به موضوع انتخابات پرداخت؛ وی در ادامه اضافه کرد: در حوزه جرایم انتخاباتی رسیدگی خارج از نوبت را در قانون گذاری جدید لحاظ کرده‌ایم، نامزدهایی که این جرایم و تخلفات را مرتکب شوند، بر اساس گزارش های مردمی یا مسوولان در شعب ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

رعایت مقررات و قانون یکی از شئون تقوا است

شعبانی همینطور با اشاره به لزوم تقوا میان اقشار مختلف جامعه بیان کرد: بدون پایبندی به مسایل شرعی، قوانین اعتباری ندارند، حتی قوانین مجلس نیز اعتبارش را از شرع مقدس می‌گیرد و اگر امروز می بینید که جامعه با بخش عظیمی از مشکلات روبرو شده است، فقط به این دلیل بوده که مردم جامعه از مسوولان گرفته تا مردم عادی به بخشی از وظایفشان عمل نکردند.

این مسوول، یکی از شئون تقوا را رعایت مقررات و قانون پذیری دانست و تاکید کرد: هرکسی در هر صنفی و با هر مقامی باید قانون پذیر باشد و در تمام موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و همه جوانب دیگر عدالت را رعایت کند.

شعبانی نشاط دانشجویی را برای جامعه برکت دانست و ادامه داد: هرچقدر رکود بیشتر باشد به ضرر جامعه تمام می‌شود، ممکن است بعضی‌ها توجهی نکنند، اما وجود نشاط در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و آموزشی موجب پویایی جامعه خواهد شد.

پرونده هفت سنگان مختومه شده است

رییس کل دادگستری استان قزوین همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره ساخته شدن واحد تجاری به عنوان فروشگاه پوشاک، در حیاط مجتمع دادگستری توضیح داد: این فروشگاه به منظور رفع مشکل تعاونی مصرف کارکنان دادگستری ساخته شد و تنها برای مدت کوتاهی که این بنا خالی بود، اجاره داده شد.

شعبانی درباره آخرین وضعیت پرونده هفت سنگان نیز بیان کرد: این موضوع یک بار در سال ۹۵ رسیدگی شد؛ اما با توجه به پیگیری های صورت گرفته مجددا در تهران نیز مورد رسیدگی قرار گرفت و حالا این پرونده مختومه شده و نمی شود مجدد برای آن رای صادر کرد.

شعبانی تصریح کرد: افرادی پیگیر هستند که اسناد و مدارکی ارایه کنند تا مجددا بر اساس آن مجوز اعاده دادرسی داده شود و ما نیز موظف هستیم به آن‌ها رسیدگی کنیم، اما فعلا چنین مدارکی ارایه نشده است.

حفظ آبروی افراد در مطالبه گری بسیار جدی است

دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در ادامه این نشست دانشجویی مطالبی را ارایه کرد و گفت: در قالب رسیدگی به مطالبه گری‌ها حواسمان به آبروی افراد هست و من از شما دانشجویان و جوانان می‌خواهم که حواستان به این مهم باشد.

حسین رجبی اضافه کرد: همه ما باید مطالبه گر باشیم، اما اینگونه نباشد که یک مساله را در فضای مجازی مطرح کرده و سپس آن را رها کنیم.

وی همچنین با اشاره بر اینکه دستگاه قضایی مطالبه گری را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داد، تصریح کرد: اگرچه فرآیند رسیدگی با فراز و نشیب‌های متعددی همراه است، اما لزوما همه این موارد رسانه‌ای نمی شود، به عنوان مثال ۱۲۰ میلیارد ریال از تخلفاتی که در زمینه بیت المال صورت گرفته بود، پس گرفته شد و همکاران ما برای همین احیای حقوق عامه تا نیمه شب مشغول کار بودند، اما هیچ کدام از این تلاش‌ها و مجاهدت‌ها خبری نشد.

رجبی در ادامه به معضل اعتیاد پرداخت و اظهار کرد: ما در قزوین ۲۲ کمپ ترک اعتیاد داریم که در کنار آن ۱۲ کمپ کارگاه تولیدی راه اندازی شده و معتادان متجاهر در این کارگاه ها مشغول به کار و مهارت آموزی هستند.

رجبی، دادستان قزوین: هیچ کاندیدایی حق ندارد برای تبلیغات هزینه ای از شرکت های خصوصی دریافت کند.

دادستان قزوین با بیان اینکه برای ۱۰۰ نفر از خانواده زندانیان در منزل و خارج از خانه زمینه اشتغال فراهم شده است، اظهار کرد: اشتغال خانواده زندانیان یکی از اقدامات پیشگیرانه از جرایم محسوب می‌شود که همواره در اولویت دستگاه قضایی است.

رجبی در ادامه به موضوع انتخابات سال جاری پرداخت و گفت: هیچ کاندیدایی حق ندارد برای تبلیغات هزینه ای از شرکت های خصوصی دریافت کند، در قانون‌ جدید انتخابات رسیدگی به تخلفات نمایندگان مجلس در حوزه استان صورت می‌گیرد، اما اگر نامزدها در ایام تبلیغات انتخاباتی تخلفی انجام دهند، رسیدگی به این فرآیند به نهادیت دقت انجام خواهد شد.

این مقام قضایی در ادامه با بیان اینکه رسیدگی به تخلفان انتخاباتی خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد، اظهار کرد: چنانچه تخلفی بزرگ باشد، از دادستانی کل مجوز لازم گرفته می‌شود تا به شکل ویژه رسیدگی شود.

گفتنی است مقامات قضایی استان قزوین در پایان این نشست ضمن ابراز رضایت از برگزاری این نشست پیشنهاد دادند که برای استمرار ارتباط با دستگاه قضایی هیاتی تشکیل شود و ارتباط دو سویه تقویت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha