ببخشید! کوپن پنیرمان تمام شده است

تهران- ایرنا- خادم برگزیده قرآنی با اشاره به سبک زندگی مسئولان انقلاب در دهه ۶۰ از مرحوم «سیدعلی اکبر پرورش» به عنوان الگویی برای مسئولان در نظام اسلامی یاد کرد و گفت: یک بار که به منزل این استاد اخلاق رفته بودم، با چای و نان از من پذیرایی کرد و گفت «ببخشید که کوپن پنیرمان تمام شده است.»

مرتضی نجفی قدسی امروز سه شنبه پنجم دی به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت سیدعلی اکبر پرورش به خبرنگار معارف ایرنا گفت: زندگی مسئولان و نمایندگانی مانند شهید مصطفی چمران، محمدعلی رجایی و علی اکبر پرورش باید برای مسئولان کشور در همه دوران ها الگو باشد و علت اینکه هر سال یاد آنها را گرامی می داریم، در حقیقت پاسداشت ارزش های واقعی انقلاب است.

وی افزود: ساده زیستی استاد پرورش در عین حال که مدت ها مسئولیت های مهم دولتی و حکومتی مانند وزارت آموزش و پرورش و یا نمایندگی مجلس و نائب رئیسی مجلس شورای اسلامی را داشت، درس آموز است. در دهه ۶۰ که کشور درگیر جنگ بود و بسیاری از ارزاق مردم به صورت سهمیه ای و کوپنی توزیع می شد، یک روز صبح در منزل مرحوم پرورش مهمانشان بودم که یک سینی نان و چای آورد و از نبودن پنیر عذرخواهی کرد و گفت «ببخشید کوپن پنیرمان تمام شده است!»

این کارشناس رسانه اضافه کرد: در آن زمان سلوک مرحوم شهید رجایی و بسیاری دیگر از دولتمردان، چنین وضعی داشتند و مردم می دیدند که مسئولانشان هم مانند آنها زندگی می کنند و مثل آنها نیازهایشان از کوپن تأمین می شود و هیچ فرقی با هم ندارند، به عدالت در نظام اسلامی عملاً ایمان می آوردند و برای دوام و بقاء نظام اسلامی هم از جان خود مایه می گذاشتند.

وی ادامه داد: استاد پرورش، چندین دوره نماینده مجلس بود امّا هیچگاه از حقوق نمایندگی مجلس استفاده نکرد و خود را یک معلم می دانست و به همان حقوقی که از بابت معلمی و آموزش و پرورش می گرفت، اکتفا می کرد و در طول نمایندگی هیچ خودرویی هم از مجلس شورای اسلامی نگرفت و از هیچ امتیاز خاصی برخوردار نبود. وی چند سالی رئیس گروه فرهنگی کشورهای عضو اکو بود که حقوقشان ماهی چند هزار دلار بود ولی حتی یک دلارش را هم مصرف نکرد و دستور داد بخشی را به کمیته امداد امام (ره) و بخشی را به مجمع جهانی اهل بیت (ع) واریز کردند.

ببخشید! کوپن پنیرمان تمام شده است

نجفی قدسی با اشاره به آیه ۶۴ سوره عنکبوت گفت: اگر کسی زندگی دنیا را موقتی و کوتاه و طبق تعبیر قرآن کریم، بازیچه و سرگرمی بداند و آخرت را حیات اصلی و ابدی اش حساب کند، قطعاً سلوکش در زندگی، زاهدانه خواهد بود و به بیت المال تعرض نمی کند. نکته ای که امروز بسیاری از مردم را ناراضی و دلسرد کرده، فاصله های طبقاتی وحشتناک و سوء استفاده های کلان و میلیون و میلیاردی از بیت المال است که به عناوین مختلف اتفاق می افتد و این افراد پست ولو ظاهری آراسته داشته باشند، نمی دانند که با این ثروت اندوزی بناحق و دست اندازی به حقوق مردم، پا روی خون شهدا می گذارند و جهنم ابدی را برای خود می خرند.

این فعال رسانه ای افزود: هر کسی که سخنرانی های مرحوم استاد پرورش را می شنید، شیفته او می شد. در زمان رژیم گذشته او پیوسته برای ایراد سخن به شهرهای مختلف ایران دعوت می شد و جمعیت های انبوه پای سخنرانی او می نشستند، در سخنوری بسیار متبحر بود و چون یک فرهنگی ادیب، مسلط به تفسیر قرآن و نهج البلاغه و آشنایی عمیقی با روایات اهل بیت (ع) و معارف اسلامی داشت، سخنرانی هایش بسیار پربار و قابل استفاده بود، به طوری که بخشی از همین سخنرانی ها از نوارها پیاده شده و توسط فضلای حوزه علمیه تنظیم و برای استفاده جویندگان معرفت به صورت کتاب منتشر شده است.

وی اضافه کرد: استاد پرورش یک انسانی جامع الاطراف بود، بدین معنا که فقط عالم یا ادیب یا پیشتاز در مبارزات انقلابی یا یک سخنران برجسته و متبحر نبود بلکه او یک عارف سالک هم بود به طوری که همه این اوصاف حمیده در بحث عرفانی او رنگ می باخت و برای بنده که تقریباً از ۱۳ سالگی و قبل از انقلاب به جلسات تفسیر قرآن ایشان راه یافتم و تا آخر عمر همیشه عاشقانه شیفته کلام و معارف الهی و قرآنی شان بودم، بیشترین جلوه گری را مباحث عرفانی و حالات روحی و معنوی عارفانه ایشان داشته است که وصف و بیان آن مشکل است.

نجفی قدسی افزود: یکی دیگر از ابعاد وجودی شخصیت استاد پرورش، تربیت نسلی از جوانان مهذب و پاکباخته برای انقلاب بود که بسیاری از آنها به صفوف رزمندگان اسلامی پیوستند و به فیض شهادت نائل شدند، چهره های درخشانی چون شهید جلال افشار که در وصیتنامه اش نوشت: استادم پرورش! شما با اخلاص تان مرا سوزاندید!»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha