مزایای توافق تجاری با اوراسیا؛ از توسعه زیرساخت‌ها تا دسترسی ایران به یک بازار کم رقیب

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: علاوه‌بر توسعه تجارت ایران و اوراسیا، «توسعه ظرفیت کشتیرانی ایران» می‌تواند یکی دیگر از دستاوردهای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اوراسیا باشد.

عابد اکبری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت توافقنامه اخیر تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا در شرایطی که آمریکا و غرب تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرده اظهارداشت: منطقه اوراسیا از اهمیت زیادی برای کشورمان برخوردار است، این منطقه در سال‌های اخیر تحولات زیادی را در راستای شکل دهی به یک منطقه گرایی اقتصادی سپری کرده است و از این حیث جذابیت های اقتصادی زیادی در این منطقه بوجود آمده است.

وی گفت: همکاری‌های اقتصادی و تجاری با این اتحادیه تنها برای ایران جذاب نبوده و تاکنون «بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی» ازجمله چین، کره جنوبی، اندونزی و همچنین کشورهای آمریکای‌لاتین برای مبادله با کشورهای عضو اوراسیا در چهارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: نگاهی به ترکیب کالاهای صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا نشان می‌دهد عمده کالاهای صادراتی کشورمان کالاهای با ارزش افزوده بالا است، به این معنا که نسبت به کشورهای دیگر که کالاهای ایرانی تا حد زیادی خام‌فروشی است، اما در اینجا اقلام عمده مربوط به کالاهای لوکس، صنایع غذایی و محصولات صنعتی است.

اکبری افزود: بررسی اقلام وارداتی ایران نیز نشان می‌دهد ایران از این کشورها یا کالای اساسی وارد می‌کند یا نهاده‌های تولید؛ چوب و آهن‌آلات و اقلامی از این دست. این ترکیب باعث می‌شود کاهش یا حذف تعرفه به نفع بنگاه‌های اقتصادی کشور هم باشد. همچنین به واسطه تنش آبی که کشورمان دارد ایران می‌تواند با واردات کالاهای آب‌بر مثل نهاده‌های دامی، تبعات ناشی از خشکسالی را جبران کند.

وی ادامه داد: همچنین «افزایش ارتباطات با اتحادیه اوراسیا می تواند منجر به تنوع‌بخشی به مبادی وارداتی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی شود» در حوزه کشاورزی ایران طی سال‌های اخیر حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار واردات داشته است که بخشی قابل‌توجهی از این اقلام شامل گندم، جو و ذرت، کنجاله سویا و روغن و دانه‌های روغنی است. از ۱۰ میلیون تن اقلام این حوزه می‌توان تقریبا حدود سه میلیون تن از آن را از اتحادیه اوراسیا با تعرفه صفر وارد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به تحریم های صورت گرفته طی سال های اخیر علیه کشورمان و روسیه ازسوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، عضویت ایران در اوراسیا در سیاست‌های پولی بین‌المللی اعضای این اتحادیه با کشورمان «همسویی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها به‌وجود آورده است».

اکبری بیان کرد: این موافقتنامه علاوه‌بر اینکه «سطح رقابت تجاری بین المللی برای ایران را تسهیل می‌کند» و یک بازار خوب و کم‌رقیب را در اختیار ایران و همین‌طور در اختیار کشورهای عضو قرار می‌دهد، در حوزه‌هایی همچون لجستیک و گمرکات نیز منجر به توسعه زیرساخت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری مشترک خواهد شد.

وی عنوان داشت: به عبارتی، علاوه‌بر توسعه تجارت، ظرفیت کشتیرانی طرفین و از جمله «توسعه ظرفیت کشتیرانی ایران» می‌تواند یکی دیگر از دستاوردهای این موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اوراسیا باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: تقویت تعامل با همسایگان، تاکید بر دیپلماسی اقتصادی، تمرکز بر چندجانبه‌گرایی و عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای «محورهای گفتمان سیاست خارجی دولت سیزدهم» را تشکیل می‌دهند که زمینه سازی برای «عضویت ایران در پیمان اقتصادی اوراسیا بعد از عضویت در شانگهای و بریکس» نقاط برجسته تلاش صورت گرفته توسط دولت سیزدهم در این راستا به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha