جایگاه دانشگاه علوم پزشکی همدان در دولت سیزدهم ارتقا یافت

همدان- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: جایگاه علوم پزشکی همدان در بین دانشگاه های کشور بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ۲ سال گذشته ۶ پله ارتقا یافته و به رتبه ۱۱ و امتیاز آن از ۶۴۹ به یک هزار و ۲۵۷ رسیده است.

رضا شکوهی روز سه شنبه در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در بین ۹ دانشگاه استان از نظر سرانه تولید مقاله با تولید یک هزار و ۹۷ مقاله بر اساس گزارش پایگاه استنادی scopus در سال ۲۰۲۲ حائز رتبه نخست شده است.

وی اضافه کرد: وضعیت "نسبت مقاله به هیأت علمی" در علوم پزشکی همدان ۲.۳ و بالاتر از سایر دانشگاه‌ها است و اگر بررسی‌ها تنها بر اساس علوم پایه صورت گیرد به طور حتم وضعیت به مراتب بهتر هم می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: همچنین در رتبه بندی کلی بین دانشگاه‌های تیپ ۲، سال گذشته رتبه نخست را با سه پله ارتقا به دست آوردیم و از نظر شاخص‌های اختصاصی، رتبه نخست اخلاق در پژوهش، رتبه دوم در کمیته تحقیقات دانشجویی، رتبه دهم در تولید مقالات ۲۵درصد برتر دنیا، رتبه چهارم در اثربخشی رتبه چهارم و جایگاه بیست و سوم اثرسنجی را کسب کرده‌ایم.

شکوهی یادآور شد: علوم پزشکی همدان در رتبه‌بندی بین دانشگاه های وزارت‌ علوم و بهداشت، حائز رتبه ۱۴ شد همچنین این دانگشاه در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی برای اولین بار در پایگاه بین‌المللی نمایه شد و در رتبه‌بندی شانگهای در حوزه بهداشت و بالین رتبه بالا کسب کرد.

وی بیان کرد: از نظر سرانه مقاله دانشکده بهداشت، موقعیت ۷.۴ به ازای هر هیأت علمی را دارد و دانشکده فناوری‌های نوین در رتبه بعد قرار گرفته است همچنین سرانه استنادات دانشگاه ۱۰.۹۹ است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: عوامل مختلفی بر شاخص‌های پژوهشی تاثیر دارند که مهمترین آنها، نیروی انسانی، فرایندها، زیرساخت‌های پژوهشی، امکانات و تجهیزات است.

شکوهی عنوان کرد: شمار اعضای هیأت علمی یکی از شاخصه های ارتقا در حوزه پژوهشی به شمار می رود که این آمار در همدان ۴۹۹ نفر بوده در حالیکه در دانشگاه تهران یک هزار و ۹۱۹ نفر است.

وی ادامه داد: برای اولین بار با پشتیبانی هیأت جذب، ۱۲ نفر از اعضای هیأت علمی در لیست جذب قرار گرفتند که در ادامه به ۶۰ نفر می رسد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان راه‌اندازی پارک علم و فناوری سلامت را دستاوردی مهم و مؤثر در حوزه سلامت دانست و افزود: مجلات علمی پژوهشی دانشگاه که از پرافتخارترین واحدهای دانشگاه محسوب می‌شوند ۱۶ مورد هستند که هفت مجله در همین ۲ سال نمایه شدند و بعد از دانشگاههای تهران و بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان در محور نمایه شدن مجلات قرار دارد و در بین دانشگاه‌های تیپ دو حائز رتبه نخست در این محور است.

شکوهی افزود: مهمترین اولویت ما حمایت از طرح‌های مسأله محور و فناورانه است تا از مشکلات استان و کشور بکاهیم.

وی اضافه کرد: تسریع در فرایند جذب هیأت علمی پژوهشی و فناور، تسریع در تکمیل ساخت کتابخانه مرکزی، ساخت ساختمان پارک علم و فناوری سلامت، تکمیل مرکز تحقیقاتی درمانی سلول‌های درمانی و پزشکی بازساختی، تکمیل تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی مورد نیاز، ایجاد مرکز نگهداری و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی آبزی و دریافت موافقت اصولی پژوهشکده‌های دانشگاه و پیگیری تاسیس پژوهشگاه مهمترین برنامه‌های محوری این معاونت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha