حال و هوای کهگیلویه و بویراحمد ۶۵ روز مانده تا انتخابات

یاسوج - ایرنا - بیشتر از ۲ ماه تا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده اما فضای مجازی و محافل کهگیلویه و بویراحمد حال و هوای هفته پایانی به این رویداد سرنوشت ساز را دارد.

به گزارش ایرنا،بسیاری از خانواده ها و طوایف بدون حضور داوطلبان در یک مکان برای حمایت از کاندید مورد نظر خود جمع می شوند و با اشتراک گذاری تصویر این دورهمی ها در فضای مجازی برای رقیبان داوطلب مورد نظر خود شاخ و شانه می کشند.

برخی هواداران در حوزه های سه گانه کهگیلویه و بویراحمد با به اشتراک گذاری تصاویری از داوطلب مورد علاقه خود با همراهی موسیقی سنتی حمایت خود را اعلام می کنند.

شماری از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و لیدرهای آنان نیز با حضور در آیین های ماتم و شادی سعی در جلب آرا به سمت خود در این رقابت بزرگ را دارند.

خلاصه اینجا انتخابات برای ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد حال و هوای خاصی دارد و شهروندان برای رسیدن روز رای گیری لحظه شماری می کنند.

مانع از تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات می شویم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: فعالیت داوطلبان انتخاباتی در این مدت رصد شده و از فعالیت کسانی که قصد تبلیغات زودهنگام را دارند پیشگیری شده و این رویکرد ادامه دارد.

جواد هاشمی مهر با اشاره به اینکه برخی از داوطلبان در آیین های فاتحه خوانی و در واحدهای مسکونی فعالیت خود را برای تبلیغات در استان انجام می دهند از این افراد که قرار است قانونگذار آینده باشند خواست تا هیچ نوع فعالیت تبلیغی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات مربوط به یک دسته و گروه خاص نیست بلکه متعلق به نظام جمهوری اسلامی و مردم است تاکید کرد: جلب اعتماد شهروندان اولویت اول ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد است.

بازار داغ شایعات

اما شور و اشتیاق مردم برای انتخابات این روزها بازار شایعات درباره رد یا تایید صلاحیت داوطلبان در این رقابت سیاسی را داغ کرده است.

تایید صلاحیت داوطلبان به ویژه افراد شاخص تازه ترین موضوع مطرح شده در فضای مجازی و رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد بوده که طی روز گذشته نقل محافل مجازی و واقعی بوده موضوعی که باعث واکنش شورای نگهبان استان شد و مسوولان در پاسخ به این موضوع تاکید کردند که تا روز پانزدهم دی ماه هیچ خبری از تایید یا رد صلاحیت داوطلبان صحت ندارد و شهروندان به این شایعات توجه نکنند.

حال و هوای کهگیلویه و بویراحمد ۶۵ روز مانده تا انتخابات

هفته گذشته خبری مبنی بر رد صلاحیت چند نفر از داوطلبان مطرح حوزه های انتخابیه استان فضای انتخاباتی را تحت تاثیر قرار داد که مسوولان از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی خواستند تا بدون توجه به این حواشی تا روز پانزدهم دی ماه برای اعلام نتایج تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی صبر کنند.

در فضای مجازی و برخی رسانه های محلی اینگونه نقل شده، چهار چهره شاخص داوطلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد تایید صلاحیت نشده اند و همچنان عده ای بر این شایعات دامن می زنند.

واکنش مسوولان به اخبار رد یا تایید صلاحیت ها

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هیچ خبری در خصوص تایید صلاحیت افراد مشهور و غیر مشهور استان اعلام نشده و تایید یا رد صلاحیت نهایی داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ دی ماه امسال اعلام خواهد شد.

سید مهدی جوکار اظهار کرد: برخی شنیده ها تنها شایعاتی در فضای مجازی هستند و تحلیل های فضای مجازی و بازارگرمی افراد نامعلوم است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از ۲۵ آبان تا ۱۵ دی ماه هیأت نظارت و شورای نگهبان وظیفه بررسی صلاحیت داوطلب را دارند و نتیجه ابتدایی تأیید یا رد به فرمانداری‌ها اعلام می‌شود،

وی بیان کرد:داوطلبان تا سه روز پس از این تاریخ فرصت دارند که اعتراض کنند و پس از این مرحله شورای نگهبان تا ۳۰ روز فرصت دارد که نتیجه نهایی را اعلام کند.

وی تصریح کرد: در این مرحله اعتراض های داوطلبانی که در مرحله اجرایی رد صلاحیت شده اند بررسی می‌شود.

حال و هوای کهگیلویه و بویراحمد ۶۵ روز مانده تا انتخابات

جوکار اضافه کرد: در این مرحله و با توجه به ماده ۶۲ قانون انتخابات صلاحیت همه داوطلبان چه آنانی که در هیات های اجرایی رد صلاحیت شده اند و چه کسانی که تایید شدند، بررسی و اعمال صلاحیت مجزایی از هیات های اجرایی انجام می شود.

وی تاکید کرد: همچنین در این مرحله اظهارات داوطلبانی که تائید نشده اند شنیده می شود.

جوکار اضافه کرد: بعد از ارسال دیدگاه های کارشناسان شورای نگهبان در استان، هیات مرکزی نظارت با بررسی مجدد نتیجه نهایی را در ۱۵ و ۱۶ دی به داوطلبان اعلام می کند.

جوکار گفت: جهت تنویر افکار عمومی اعمال ماده ۶۲ کاملاً مستند و مستدل است و شورای نگهبان بدون دلیل داوطلبی را رد صلاحیت نمی‌کند.

اگر بخواهیم سخت گیری کنیم خیلی از سیاسیون باید خانه نشین شوند

جوکار همچنین در سخنانی قابل تامل در جمع دانشجویان علوم پزشکی یاسوج گفت با اشاره به وظیفه سنگین شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت افراد گفت: بدون شک اگر بخواهیم سقف قوانین را در نظر بگیریم خیلی از سیاسیون و افراد شاخص باید از صحنه سیاست خارج شوند و خانه نشین شوند.

برگزاری پنج همایش انتخاباتی در سطح استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بنا به تاکید استاندار تاکنون پنج همایش استانی با حضور اقشار مختلف مردم در شهرستان های مختلف استان برگزار شده است.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار از رسانه ملی تبلیغات انتخاباتی نامزدها انجام می شود و زیرساخت های لازم در این رابطه فراهم شده است.

هاشمی مهر بیان کرد: همه مسئولان استانی وظیفه دارند تمام امکانات در اختیار خود را در خدمت عوامل اجرایی انتخابات قرار دهند.

وی عنوان کرد:برای انتخابات اسفند ماه امسال ۸۷۲ شعبه اخذ رای در مناطق شهری و روستایی و عشایری استان تعیین و جانمایی شده است و کمیته های هفت گانه ستاد انتخابات استان مشخص شده است.

طایفه گرایی معمولا در کهگیلویه و بویراحمد اگر نگوییم حرف اول را می زند دست کم جزو ملاک های اصلی انتخاب مردمان این استان عشیره ای از گذشته تاکنون بوده که به نظر می رسد نیاز است رسانه های ارتباط جمعی برای تشویق شهروندان به انتخاب براساس شایستگی افراد اقدام کنند.

تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس کهگیلویه و بویراحمد با افزایش قابل توجهی نسبت به دوره های گذشته همراه بوده به طوری که در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، تعداد نامزدهای ثبت نامی در این استان ۹۳ نفر بود که در این دوره به ۱۷۴ نفر افزایش یافته است.

۱۳۰ نفر از سوی هیات های اجرایی استان و در سه حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا، باشت و گچساران و کهگیلویه بزرگ تایید صلاحیت شده اند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha