۶ دی ۱۴۰۲، ۹:۳۵
کد خبر: 85334828
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بم ققنوسی که از دل خاکستر خود دوباره متولد شد

کرمان- ایرنا- خیلی‌ها همان سال ۸۲ بعد از زلزله ویرانگر ۶.۶ ریشتری که ۹۰ درصد شهر بم را با افزون بر ۴۰ هزار جانباخته تخریب کرد، می‌گفتند این شهر دیگر شهر نمی‌شود، اما همگان دیدند که چونان ققنوس از دل خاکستر خود برخاست، دوباره جوانه زد و رشد کرد.

فرماندار بم معتقد است: در زلزله سال ۸۲ بیش از ۹۰ درصد شهر بم تخریب شد و اکنون باگذشت ۲۰ سال از آن حادثه دلخراش، این شهر به مانند ققنوسی از دل خاکستر خود متولد شده است.

هرچند خیلی ها در زمان اعلام پایان بازسازی بم، نقد داشتند که که بازسازی کامل نشده و مشکلاتی هست، اما به همت نظام، دولت های مختلف و مردم سختکوش بم، بازسازی عمده و ساختاری شهر انجام شده و باوجود هرگونه نقص و کاستی که در عرصه های زیرساختی یا بازسازی روانی ممکن است وجود داشته باشد، کسی نمی تواند خدمات و زحمات انجام شده برای بازسازی شهری که ۹۰ درصد آن با خاک یکسان شده بود را نادیده بگیرد.

ساعت ۵:۲۶ بامداد جمعه پنجم دی ماه ۱۳۸۲ برای مردم بم فراموش شدنی نیست، ۱۲ ثانیه فراموش نشدنی و اکنون ۲۰ سال از وقوع آن حادثه می گذرد و شاید آن روزها کسی باور نمی‌کرد که بم دوباره از دل خاکستر خود مثابه ققنوس جوانه بزند و رشد کند.

داغ داریم نه داغـی که بر آن اخم کنیم/ مرگمان باد اگر شکوه ای از زخم کنیم

مردم بم به مانند ‌نخل‌های استوارش اما ایستادند، این شعر را زمزمه کردند و با وجود زخمی که بر دل و اندوه فراموش ناشدنی که در قلب داشتند، تا شهر خود را از نو نساختند، از پا ننشستند و این بار اما محکم‌تر و مقاوم‌تر از قبل و این روزها این شعر حامدعسکری شاعر بمی را نیز زمزمه می کنند:

آسمان هست، غزل هست، کبوتر داریم / باید این چادر ماتم زده را برداریم

بم ققنوسی که از دل خاکستر خود دوباره متولد شد
نمایی از بم ویران شده

ساخت و سازهای اصولی در کشور ارمغان زلزله بم

حال که بعد از ۲ دهه از بازسازی بم سخن می گوییم؛ وضعیت این شهر با زمان زلزله قابل مقایسه نیست؛ باوجود هرگونه نقدی که ممکن است وجود داشته باشد، اما نمی توان اقدامات گسترده در بازسازی بم را نادیده گرفت یا تحولاتی که بعد از این زلزله در عرصه مقاوم سازی در کشور، تدوین بخشنامه ها یا تغییرات آیین نامه های مربوط به ساخت و سازها را ندید.

طی چندروز اخیر و به مناسبت بیستمین سالگرد زلزله بم، خبرنگار ایرنا با هدف تشریح ابعاد مختلف بازسازی بم به سراغ محمد برزنگ فرماندار این شهرستان رفت که وی در تشریح این اقدامات اظهارداشت: شکل گیری سازمان مدیریت بحران در کشور و ساخت و سازهای اصولی روستایی و شهری و همچنین آیین نامه ۲۸۰۰ نظارت و سخت گیری های شکل گرفته تنها بخشی از از ثمراتی بوده که بعد از زلزله بم برای کشور به ارمغان آمد.

وی افزود: از دیگر دستاوردهای این زلزله ویرانگر پرداخت تسهیلات بهسازی و مقاوم سازی، نظارت دقیق بر ساخت و سازهای شهری و روستایی و توجه و اهمیت قایل شدن به حوادث و بلایای طبیعی به ویژه زلزله بوده است.

برزنگ با بیان اینکه احداث زیرساخت های مختلف و بازسازی های خانه های مردمی و ادارات عموما انجام شده خاطرنشان کرد: بعد از زلزله بیش از ۶۵ هزار واحد مسکونی شهری و بیش از هشت هزار واحد تجاری در شهرهای بم و بروات ساخته شده است.

۸۶۴ هکتار بافت ناکارآمد در بم

فرماندار بم با اشاره به محله های بافت ناکارآمد شهری ادامه داد: مساحت کل شهر بم سه هزار و ۱۸۶ هکتار است که ۸۶۴ هکتار آن در بافت ناکارآمد قرار دارد و جمعیتی افزون بر ۴۷ هزار نفر در این محله ها سکونت دارند.

وی بیان کرد: نزدیک به ۴۰ درصد از بافت ناکارآمد توسط شهرداری بم آسفالت شده است که امیدواریم تا پایان سال بخش عظیمی از این آنها آسفالت شود.

بم ققنوسی که از دل خاکستر خود دوباره متولد شد

۹۰ درصد ارگ تاریخی بم مرمت شده است

برزنگ عنوان کرد: ارگ تاریخی بم که در زلزله سال ۸۲ ویران شده بود نیز به میزان بیش از ۹۰ درصد آن مرمت و بازسازی شده است.

وی اضافه کرد: بم با داشتن چهار اثر ثبت جهانی که ارگ تاریخی بم از شاخص های گردشگری ایران محسوب می شود و ثبت جهانی باغ شهر بم و ۲ قنات ثبت شده جهانی اکبرآباد و قاسم آباد بروات از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

برزنگ گفت: کویر زیبایی که در حاشیه بم وجود دارد می تواند با سرمایه گذاری مطمئن، آینده درخشانی برای منطقه و کشور ایجاد کند زیرا تمامی ظرفیت های گردشگری، صنعتی و کشاورزی به صورت یکجا در شهرستان بم دیده می شود که به طور قطع هرچقدر سرمایه گذاری بیشتر باشد شاهد رشد و تحول بیشتر منطقه نیز خواهیم بود.

بم زمینه سرمایه گذاری و رشد را دارد

برزنگ بیان کرد: بم ۱۴۰۲ با تمام زیرساخت ها و ظرفیت هایی که بعد از زلزله در این شهرستان احداث شده است زمینه لازم را برای سرمایه گذاری و رشد دارد.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به آموزش و پرورش در این شهرستان تصریح کرد: شهرستان بم در زمان زلزله ۲۹ هزار دانش آموز داشت که ۱۰ هزار نفر از آنان زیر آوار جان خود را از دست دادند و یکسال بعد از زلزله ۱۹ هزار نفر ثبت نام کردند.

فرماندار بم اظهارداشت: ۹۰ درصد مدارس و فضاهای آموزشی در بم تخریب شده بود و تنها ۱۰ درصد مدارس که باقی مانده بود به علت خسارت ها نیاز به ترمیم و بازسازی داشتند.

برزنگ عنوان کرد: اکنون با گذشت ۲۰ سال ۲۸۶ مدرسه در بم وجود دارد و بیش از ۳۸ هزار دانش آموز در این مدارس در حال تحصیل هستند.

تحقق وعده انتقال آب سد نسا

فرماندار بم ادامه داد: سد نسا تنها سد شرق استان کرمان و یکی از مهمترین اهداف ساخت این سد آبرسانی به شهرهای شرقی استان کرمان بوده که باتوجه به بافت جمعیتی این محدوده به ویژه بم بعد از زلزله از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

وی توضیح داد: این پروژه که در سال ۹۰ کلنگ آن به زمین زده شده بود در تیرماه سال جاری با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

برزنگ گفت: مردم شهرهای بم و بروات اینک از آب شرب سد نسا استفاده می‌کنند و در فازهای بعدی آب به سمت سایر شهرهای شرقی نیز می‌رود.

بم ققنوسی که از دل خاکستر خود دوباره متولد شد

ارگ جدید جایگاه خوبی برای اشتغال و توسعه کشور دارد

فرماندار بم خاطرنشان کرد: در زمینه صنعت، منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم انگیزه زیادی برای سرمایه گذاران دارد و قطب خودروسازی بخش خصوصی کشور است که با تولید بیش از سالانه ۱۲۰ هزار خودرو جایگاه خوبی برای اشتغال، رشد و توسعه کشور، استان و همچنین شهرستان خواهد داشت.

وی افزود: با وجود ۶ کارخانه خودروسازی فعال و تولید ۴۰ مدل از انواع خودروهای سواری در این منطقه، در سال ۱۴۰۵ به ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار خودرو نیز خواهیم رسید.

فرماندار بم اضافه کرد: در بحث کشاورزی نیز تولید بهترین خرمای مضافتی دنیا در این منطقه برند بزرگی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: سالانه ۸۰ هزار تن خرما از ۱۸ هزار هکتار سطح زیرکشت برداشت انجام می شود که در سال گذشته نیز ۱۰۶ هزار تن صادرات خرما داشتیم.

برگزاری هفته فرهنگی در بم

برزنگ گفت: یکسری از اقدامات هر ساله در هفته فرهنگی بم همزمان با پنجم دی ماه با هدف گرامیداشت یاد و خاطر درگذشتگان و نشان دادن ظرفیت ها و اقدامات مجموعه شهرستان صورت گرفته است.

وی بیان کرد: هفته فرهنگی از ۲۹ آذرماه تا پنج دی ماه ادامه داشت که از شاخص ترین کارهای انجام شده بحث همایش پیاده‌روی و رونمایی از سند هویتی شهید بیگلری از شهدای جنگ تحمیلی، برگزاری شب شعر با حضور هنرمندان مطرح کشوری، مراسم تجلیل از هنرمندان تحت عنوان کیمیای خشت، همایش باستانی‌کاران زورخانه‌ای ،گرامیداشت سالروز پنج دی ماه و برگزاری محفل انس با قرآن و سایر برنامه های فرهنگی در این هفته بوده است.

به گزارش ایرنا مراسم بیستمین سالگرد گرامیداشت جانباختگان زلزله بم عصر روز سه شنبه پنجم دی ماه در آرامستان بهشت زهرای این شهر با حضور اقشار مختلف مردمی و مسئولان برگزار شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha