نگاهی به طرح های تحولی سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - بر اساس آمار رسمی نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد به ۹۸ درصد رسیده است و آرام آرام با اجرای طرح های هدفمند و عملی چشم انداز روشنی برای ارتقا شاخص های نرخ سوادآموزی در حال اجرا است.

به گزارش ایرنا، تا پیش از تشکیل نهضت سواد آموزی کشور در سال ۱۳۵۹ کهگیلویه و بویراحمد با ۲۸درصد باسوادی یکی از محروم ترین مناطق کشور از نظر نرخ سواد بوده که با اجرای طرح های مهم و عملی ریشه کنی دیو بی سوادی در این استان زرخیز، مستعد و البته با مناطق و روستاهای پراکنده و کوهستانی و صعب العبور با تلاش مضاعف مسوولان نزدیک به تحقق است.

فرهنگسازی برای سوادآموزی ایجاد زیرساخت های سوادآموزی در مناطق محروم و دوردست، راه اندازی مراکز یادگیری محلی، تبدیل وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی از اقدام های دولت برای ریشه کنی بی سوادی در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از آنجا که سواد ابتدایی ترین نیاز انسان ها برای رفاه و آسایش است با سواد شدن بخش عمده ای از جامعه هدف در کهگیلویه و بویراحمد یکی از دستاوردهای بی نظیر نهضت سواد آموزی در استان محسوب می شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در میزگرد ایرنا چالش ها و ظرفیت هیا سوادآموزی این استان را بیان کرد.

"سید حمزه باقری نژاد" با اشاره به اجرای طرح های مهم و اسای در دولت سیزدهم گفت: تحقق باسوادی جامعه هدف نیازمند تعامل همه نهادهای دولتی و غیر دولتی و مشارکت گروه هایی مختلف مردمی در نذر خدمت هستند تا بتوانیم افراد بی سواد و کم سواد شناسایی و در صورت تحقق این امر، زمینه آموزش آنان فراهم گردد.

نگاهی به طرح های تحولی سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد

نرخ باسوادی در کهگیلویه وبویراحمد ۶۹ درصد افزایش یافت

وی بیان کرد: بر اساس برآورد سال ۱۴۰۲ در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال بعد از ۴۴ سال از عمر انقلاب نرخ باسوادی از ۲۸.۴ دهم درصد قبل از انقلاب به ۹۷ درصد رسیده است.

باقری نژاد اظهارداشت: این مسیر پرپیچ و خم با تلاش شبانه روزی همه متولیان و همکاری و مشارکت خوب مردم میسر شد.

شناسایی ۹ هزار نفر از جامعه هدف

وی شناسایی، جذب، آموزش و نظارت و ارزشیابی سنین ۱۰ تا ۴۹ را جامعه هدف نهضت سواد آموزی دانست و خاطر نشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ نزدیک به ۹ هزارو ۲۰۰ نفر از جامعه هدف شناسایی و هشت هزارو ۴۰۰ نفر از این تعداد در سه سطح تلفیقی "سوادآموزی"، "تحکیم" و "انتقال" فرایند آموزش را فراگرفتند.

باقری نژاد تصریح کرد: بر اساس پرونده ارزشیابی ۷۰ درصد از کسانی در این دوره ها آموزش های لازم را دیدند موفق به کسب نمره قبولی شدند.

وی سهمیه استان در هر سه سطح از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ را هشت هزار نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از سه هزار نفر از این تعداد شناسایی و تعدادی هم جذب و در حال آموزش نیز هستند.

وی سهمیه استان در هر سه سطح از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ را هشت هزار نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از سه هزار نفر از این تعداد شناسایی و تعدادی هم جذب و در حال آموزش نیز هستند.

افزایش فعالیت های مکمل برای ارتقا سطح سواد

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان در کنار آموزش پایه و مقدمات امار و ریاضی که مورد نیاز جامعه هدف است فعالیت های مکملی را نیز در دستور کار داریم.

باقری نژاد افزود: طرح توسعه سواد زنان روستایی و عشایری این طرح بسیار مهم و کاربردی است و نقش مهمی در افزایش نرخ باسوادی جامعه عشایر و رستایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این طرح با توجه به ظرفیت های آن بیش از ۵۰۰ نفر از جامعه عشایر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

طرح مقدمات کار با رایانه

باقری نژاد ادامه داد: کار با رایانه که علم مورد نیاز جامعه است سواد آموزان دوره انتقال در این طرح با آموزش دوره های کاربردی رایانه آشنا خواهند شد.

وی ظرفیت سالانه استان در این طرح را ۱۴۰ نفر اعلام کرد.

طرح مکمل توسعه سواد قرآنی

باقری نژاد ادامه داد: در این طرح مکمل این نهاد علاوه بر اینکه فرهنگ نماز و نمازخوانی را توسعه می دهد سوادآموزان را با ترویج فرهنگ نماز در سطح خانواده و جامعه نیز وادار می کند.

طرح کتابخوانی

وی گفت: در این طرح برای توسعه فرهنگ کتابخوانی با حضور آموزش دهنده در یک زمان خاص در راستای ارتقا سواد عاطفی در بین اعضاء اجرا می شود.

باقری نژاد سواد مورد نیاز جامعه امروز را خواندن و نوشتن ندانست و گفت: سواد باید به معنای علم روز و توام با عمل به جامعه هدف در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در راستای تحقق این طرح گام دوم نهضت سوادآموزی از سوی رهبر معظم انقلاب اجرایی شد.

باقری نژاد اضافه کرد: توسعه و گسترش سواد و تعمیق سواد در اجرای این طرح در اولویت قرار گرفت.

وی گفت: برای توسعه این طرح نرخ جامعه هدف از ۱۰ تا ۴۹ سال به ۶۰ سال افزایش پیدا کرد.

باقری نژاد اضافه کرد: در راستای تعمیق سواد، سواد مهارتی به جامعه هدف آموزش داده می شود که هدف از سواد مهارتی تلفیق و ترکیب علم با مهارت برای ایجاد یک انگیزه خوب برای سوادآموزان و کمک به اقتصاد خانواده در حال اجرا است.

تلفیق سواد با مهارت آموزی

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان تصریح کرد: مراکز یادگیری محلی منجر به توسعه مهارت ارتباط اجتماعی و بهبود معیشت خانواده ها می شود.

باقری نژاد اظهار داشت: راه اندازی مرکز یادگیری محلی، زمینه ای برای فراگیری مهارت های زندگی ، مهارت ارتباط با جامعه و یادگیری حقوق شهروندی است.
با بیان اینکه گروه سنی هدف سوادآموزی در این مراکز ۱۰ تا ۴۹ سال است، افزود: در این طرح فقط آموزش خواندن و نوشتن هدف نیست، بلکه مقصد اصلی بالا بردن و ارتقای سطح آگاهی های فردی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گفت: مراکز یادگیری محلی علاوه بر آموزش می توانند بستر فراگیری مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی باشند که با مشارکت دادن مردم و سایر دستگاه ها محقق شود.

تاسیس مراکز یادگیری مشارکتی

باقری هدف از تاسیس مراکز یادگیری را در راستای شعار «آموزش برای همه» با رویکرد تقویت مشارکت و مدیریت محلی اعلام کرد و گفت: در این طرح علاوه بر آموزش سواد پایه، دوره انتقال و تحکیم، مهارت های اساسی زندگی ،حقوق شهروندی، مهارت های فردی و اجتماعی و برنامه های فرهنگی و تربیتی نیز ارایه می شود.
وی مراکز آموزشی را سه مرکز دولتی، مشارکتی و غیردولتی نام برد و افزود: سوادآموزان در این مراکز علاوه بر یادگیری سواد خواندن و نوشتن، آموزش هایی از قبیل خیاطی و گلدوزی را نیز می بینند.

پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد

باقری نژاد تصریح کرد: حق الزحمه و حق بیمه و همه مطالبات موسسات طرف قرارداد سواداموزی برای اولین بار پرداخت شد.

نهضت سواداموزی یک کار فرا دستگاهی است

وی اظهارکرد: سوادآموزی یک جریان مردمی و فرادستگاهی است و نیاز است همه مسئولان و نهادهای متولی در این زمینه همکاری کنند.

باقری نژاد اضافه کرد: ۲۰ دستگاه در اجرای سواداموزی و اموزش با این نهاد همکاری دارند.

وی بر تلاش بیشتر فرمانداران و بخشداران در تحقق امر سواداموزی تاکید کرد.

باقری نژاد افزود: با توجه به ارزیابی سال جاری نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال در شهرستانهای مختلف متفاوت است و گچساران بالاترین نرخ باسوادی و کهگیلویه بزرگ با احتساب بخش های چاروسا و دیشموک نرخ باسوادی کمتری دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha