۸ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85336303
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم/ اعزام به اردوهای خارجی، درخواست پرافتخارترین جودوکار زن ایران از مسوولان

همدان- ایرنا- پرافتخارترین بانوی جودوکار کشور با بیان اینکه هیچ افتخاری مهم‌تر از به اهتزاز درآمدن پرچم کشورم در میادین بین المللی نیست،گفت: درخواست اعزام ملی پوشان به اردوهای خارجی را برای کسب نتایج بهتر از فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان دارم.

به گزارش خبرنگار ایرنا مریم بربط بانوی پرافتخار و تاریخ ساز جودو کشور، این روزها در حالی بدون رقیب، تمرین آماده‌سازی خود را در همدان سپری می‌کند که باید مهرماه امسال در بازی‌های آسیایی هانگژو چین به مصاف حریفان خود برود، این بانوی جودوکار همدانی مردادماه سال ۱۳۹۸ با کسب مدال نقره قهرمانی جوانان آسیا و اقیانوسیه، تاریخ ساز شد.

جودوکار همدانی وزن منفی ۷۰ کیلوگرم تیم ملی کشورمان با کسب مدال نقره رقابت‌های قهرمانی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۹، اولین بانوی جودوکار ایرانی بود که در رقابت‌های جوانان به مدال نقره رسید.

بربط که در این رده سنی هم تاریخ‌سازی کرد و اولین بانوی فینالیست تاریخ جودوی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا شد اکنون در شرایطی برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو تمرین می‌کند که پیش از این تمامی حریفان داخلی خود را بارها شکست داده است.

بربط هم اکنون سخت تمرین می‌کند و هدف حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. رویایی که تاکنون در جودو بانوان تحقق یافته و او می‌خواهد برای سومین بار تاریخ‌سازی کند.
گفت وگو با بانوی تاریخ ساز جودو ایران را بخوانید:

ایرنا: چطور شد به رشته جودو علاقه مند شدید؟
بربط:
تشویق پدرم بود که به رشته جودو بروم. پدرم مربی کشتی بود و تشویقم کرد به این رشته بروم. ما خانوادگی کشتی دوست هستیم و عمویم هم مربی این ورزش است. سال ۱۳۹۰ جودو را شروع کردم و آغازی بود برای ورود به عرصه قهرمانی.

ایرنا: و خیلی زود هم به سکوهای قهرمانی رسیدید؟
بربط:
دو سال پس از شروع به فعالیت در رشته جودو وارد تیم ملی شدم. پدرم مشوق اصلی‌ام بود و خیلی کمک کرد. در سال ۱۳۹۲ در لیگ پدیده شدم و در حالیکه در رده سنی نونهالان بودم به تیم ملی نوجوانان و سپس جوانان راه یافتم.

ایرنا: اولین مقامی که کسب کردید؟
بربط:
سال ۱۳۹۳ پانزده سال سن داشتم که با کسب مقام دوم نوجوانان به اردوی تیم ملی دعوت شدم. در اردو تلاش کردم و نفر اول و اصلی تیم ملی شدم و به رقابت‌های قهرمانی آسیا راه یافتم.

ایرنا: اولین تجربه در قهرمانی آسیا چطور بود؟
بربط:
تجربه شیرینی بود. خیلی انگیزه داشتم. خب بار اول بود به مسابقات آسیایی اعزام میشدم و حریفانم را اصلا نمی‌شناختم. هر چند روی سکو نرفتم.

ایرنا: نا امید نشدید؟
بربط:
به هیچ وجه. این تجربه درس‌های زیادی به من داد. شانزده سالم شد که تکنیکی‌ترین بازیکن جودو دختران کشور لقب گرفتم و با کسب مقام قهرمانی به تیم ملی راه یافتم. همان سال به تایلند اعزام شدم و در نهایت توانستم به مقام پنجم برسم.

ایرنا: اما در نوجوانان تاریخ ساز شدید؟
بربط:
در دور بعدی مسابقات که به میزبانی کشور هندوستان بود، به نشان نقره قهرمانی آسیا رسیدم و نخستین بانوی ایرانی بودم که در جودو به نشان رسید. در واقع تاریخ‌سازی کردم و نامم را در افتخارات ورزش کشور ثبت کردم.

ایرنا: بعد چطور شد؟
بربط:
سال بعدی در ۱۷ سالگی به مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی کشور قرقیزستان رفتم و با کسب نشان برنز جوانان بازهم تاریخ ساز شدم و رکوردی دیگر برای جودو کشور به ثبت رساندم.
اما سال بعد یعنی ۲۰۱۸ قهرمانی آسیاا در لبنان برنز گرفتم و به فاصله یک ماه هم در کاپ آسیا به نشان برنز دست یافتم.
سال ۲۰۱۹ میلادی بود که در قهرمانی آسیا و اقیانوسیه هم عنوان نایب قهرمانی جوانان را به دست آوردم.

ایرنا: و شروع کرونا منحوس و افول ورزش؟
بربط:
سال‌های دردناک و کابوس واری بود. فدراسیون ایران از سوی فدراسیون جهانی تعلیق شد. چهار سال در حسرت حضور در مسابقات را سپری کردم. تا اینکه سال قبل در مسابقات کشورهای اسلامی در قونیه ترکیه توانستم عنوان پنجم بزرگسالان را کسب کنم.

ایرنا: این بار هم بازی‌های آسیایی هانگژو؟
بربط:
مسابقات هانگژو در سطح بسیار بالایی برخوردار بود و همه حریفان با آمادگی کامل حضور داشتند. دور اول قزاقستان را بردم اما دور دوم نتوانستم از حریف ازبکستانی عبور کنم. در شانس مجدد هم مقابل مغولستان در حالیکه پیش بودم اما در انجام یکی از تکنیک‌ها، لباسم گیر کرد و در نهایت بازنده شدم.

ایرنا: گویا کار با مقنعه جودو بانوان ایران را محدود کرده است؟
بربط:
همینطور است. ما فقط در آسیا منع شرکت ندارم. در مسابقات جهانی و حتی المپیک با مقنعه اجازه داده نمی‌شود.

ایرنا: با این اوصاف باید قید المپیک بزنید؟
بربط:
نه. یه نوع کلاه مخصوص طراحی شده. البته شکل تکواندو و کاراته نیست. این کلاه بر سر می‌چسبد و حجاب کامل است. این کلاه به فدراسیون جهانی ارسال شده و منتظر تایید هستیم. در جودو اجرای تکنیک‌ها مهم است و تکنیک خفگی هم از گردن صورت می‌گیرد که برای ما با مقنعه چالش زا بود. امیدوارم فدراسیون جهانی موافقت کند. من این کلاه مخصوص را تجربه کرده‌ام و واقعا خوب است.

ایرنا: چطور شد مقابل ۲ حریف آسیای میانه در هانگژو باختید؟
بربط:
خب آسیا در جودو حرف اول را می‌زند. من تا حضور در بازی‌های آسیایی اردوی مسابقه‌ای نداشتم و در کشور هم حریفی ندارم. حریف ازبک یازده دوره مسابقه بین المللی شرکت کرده بود ضمن اینکه قبل از بازی‌های آسیایی در اردوی مشترک با چند کشور شرکت کرده بود و من اینجا دنبال حریف تمرینی بودم!

ایرنا: در چه وزنی هستید و تعلیق چقدر به شما آسیب زد؟
بربط:
در وزن منفی ۷۰ کیلوگرم کار می‌کنم. تعلیق خیلی به من و دیگر جودوکاران ضربه زد. از لحاظ روحی بهم ریختم و در نهایت امید به اینده داشتم. جودو در بزرگسالان قابل قیاس با جوانان نیست.

ایرنا: حریفانت در چه سطحی بودند؟
بربط:
حریفانم همه بالای ۳۵ سال سن داشتند. یعنی هم با تجربه بودند و هم آماده و قبراق. آن‌ها در دوره‌های گذشته بازی‌های آسیایی حضور داشتند و از تجربه گرانبهای خود برای بردن استفاده کردند.

ایرنا: چه حسی از ورزش جودو دارید؟
بربط:
جودو به من زندگی لذت بخش، حرفه‌ای و منظم داده است. با کسب نقره آسیا توانستم در دانشگاه بوعلی تحصیل کنم ضمن اینکه از لحاظ اجتماعی و اقتصادی همه رویاهایم را به من داد.

جودو به من زندگی لذت بخش، حرفه‌ای و منظم داده است. با کسب نقره آسیا توانستم در دانشگاه بوعلی تحصیل کنم ضمن اینکه از لحاظ اجتماعی و اقتصادی همه رویاهایم را به من داد.

ایرنا: چقدر تمرین دارید؟
بربط:
روی دو نوبت تمرین دارم. سال قبل از بلاتکلیفی خیلی اذیت شدم. اما اکنون ۲ سانس در بالا و پایین شهر دارم. با کمک دوستم یک تیم حرفه‌ای درست کرده‌ایم و حریف تمرینی من شده‌اند. ۲ سانس تمرین آموزش جودو ایجاد کرده‌ایم. نفراتی که در اختیار دارم، آینده‌ای درخشان را رقم خواهند زد.

ایرنا: یک جودوکار چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
بربط:
جودو نیاز به استایل و قد و ... ندارد. هر فردی با هر تناسبی می‌تواند شرکت کند. فقط عشق و علاقه نیاز هست. داشتیم طرف قد کوتاه بود و طلا گرفتف در مقابل قد بلند هم داشتیم که طلا گرفت.

ایرنا: نزدیک‌ترین مسابقه‌ای که در پیش دارید؟
بربط:
اردیبهشت ماه سال آینده قهرمانی آسیا را در پیش دارم و سپس باید آماده سهمیه المپیک شوم.
البته ۲ سهمیه اامپیک را فدراسیون جهانی به فدراسیون کشورمان بابت تعلیق هدیه داده و این اختیار به رئیس فدراسیون داده شده که چه کسی را اعزام کند. البته این اعزام به المپیک به صورت آزمایشی است.

ایرنا: از تمرینات خودت بگو؟
بربط:
با مربی تیم ملی که ساکن مشهد است، آنلاین کار می‌کنم. هفته آینده هم به مشهد می‌رود تا تمریناتم را از نزدیک پیگیری کنم.

ایرنا: حال روحی شما برای ادامه موفقیت چطور هست؟
بربط:
عالی. اکنون نزدیک به ۷۰ شاگرد دارم و کار می‌کنیم چهار سال به دلیل آسیب دیدگی شرایط سختی را سپری کردم و اکنون حالم با جودو خوب است.

ایرنا: در دوره تعلیق جودو چرا به رشته‌هایی نظیر کشتی بانوان و کوراش نرفتید؟
بربط:
جودو تمام زندگیم هست و نمی‌توانم دل بکنم. بارها برای حضور در مسابقاتی نظیر کوراش و چوب کشی دعوت شدم. نمی‌توانم. سطح جودوقابل مقایسه نیست. حتی همین چهار سال هر چند دچار افسردگی هم شده بودم اما امیدوارانه تمرین کردم.

ایرنا: گویا پیشنهاد خارجی هم داشتید؟
بربط:
همینطور است. سال ۲۰۱۸ که برای حضور در کاپ آسیایی رفتم، ازبکستانی‌ها گفتن اینجا بمان. خیلی از کشورهای اروپایی درخواست داشتم. اونجا که باید تصمیم به رفتن می‌گرفتم نمی‌توانستم چون دوست دارم با پرچم کشورم افتخار بیاورم و اقتدار کشورم را به هر جایی ترجیح می‌دهد. حتی مربی کرواسی تیم ملی هم گفت بیا اردوی تیم ملی کرواسی و تمرین کن، باز هم قبول نکردم.

ایرنا: حرف پایانی؟
بربط
: همیشه زیرپرچم کشورم مسابقه می‌دهم؛ عشق به وطن مرز نمی‌شناسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha