۷ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85336494
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خانه موزه دکتر شریعتی میزبان شاعران شد

۷ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۰۴
کد خبر: 85336494
خانه موزه دکتر شریعتی میزبان شاعران شد

تهران- ایرنا- نهمین نشست کانون ادبی سما سرو در خانه موزه دکتر شریعتی با حضور اساتید ادبیات برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نهمین نشست کانون ادبی سما سرو به دبیری دیبا بختو روز گذشته ۶ دی‌ماه با حضور محمود یزدانی، افسانه غیاثوند اساتید ادبیات و تعدادی از شاعران در خانه موزه دکتر شریعتی برگزار شد.

در این نشست محمود یزدانی به مناسبت نزدیک بودن سال نوی میلادی و جشن‌های کریسمس، به آیین‌های مسیحیت و کیش مهر ایرانیان باستان و شباهت‌هایی که با یکدیگر دارند، پرداخت.

این استاد ادبیات در ابتدای این نشست ضمن تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح به هم‌وطنان مسیحی، گفت: بخش مهمی از آیین‌های مسیحیت از کیش مهر ایرانیان باستان وام گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ قرمز لباس بابانوئل، تزئین درخت کاج و... اشاره کرد.

یزدانی در ادامه برخی شباهت‌های مهر و مسیحیت را برشمرد: مسیح و مهر هرگز ازدواج نکردند، غسل تعمید و آیین تطهیر در هر ۲ دین مشترک است، دوازده فلک یاور میترا همانند حواریون دوازده‌گانه عیسی مسیح است، در ایران باستان یکشنبه (مهرشید) ویژه مهرپرستان بود و در مسیحیت نیز یکشنبه روز ویژه عبادت‌شان است، درخت کاج ریشه در کیش مهر دارد و در حکاکی‌های پیدا شده از آن دوران، در کنار مهر و آناهیتا دیده می‌شود.

افسانه غیاثوند نیز در بخشی از این نشست به بیان سخنانی درباره زندگی حضرت مسیح پرداخت.

در بخش پایانی نیز تعدادی دیگر از استادان دانشگاه و حاضران در جلسه همچون فریبا اسلامی، محمد صابری منتقد ادبی، زیبا گل‌محمدی و .... به قرائت اشعار خودشان در زمینه‌های گوناگون پرداختند.

جلسات کانون ادبی سما سرو ابتدای هر ماه در محل خانه موزه دکتر شریعتی برگزار می‌شود و حضور در آن برای همه علاقه‌مندان ادبیات آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha