ظرفیت اقتصادی گیلان از کشاورزی به ترانزیت در حال تغییر است 

رشت - ایرنا - معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور با بیان اینکه ظرفیت گیلان در طرح توسعه هفتم از کشاورزی به ترانزیت در حال تغییر است گفت: این استان بر روی ظرفیت جدیدی در بخش ترانزیت منطقه‌ای، کریدورهای جاده‌ای و ریلی تغییر مسیر داده که با بهره برداری از طرح‌های در حال پیگیری این منطقه برای کشور ثروت و درآمد ایجاد خواهد کرد.  

به گزارش ایرنا، داود منظور شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه گیلان باید در اقتصاد دریا نقش پررنگ تری ایفا کند، افزود: ظرفیت‌های بندرگاهی، حمل و نقل دریایی و شیلات باید با جدیت دنبال شود و در موضوع صنایع کشاورزی و تبدیلی نیز ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید واحدهای راکد را احیا کنند.

وی ادامه داد: در احیای واحد های راکد، باتوجه به آنکه استانداری گیلان احیای این واحدها را در دستور کار دارد باید موضوع صنایع تبدیلی و کشاورزی و صنایع با فناوری بالا در بخش صنعتی تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در کنار کشاورزی در صنعت نیز به نقاط شایسته دست یابیم.

منظور تاکید کرد: قطب علمی و فرهنگی استان هم در حال شکل گیری است و اجرای پروژه بیمارستان ۴۲۱ تختی لاکان نشان می‌دهد که ظرفیت خدمات پزشکی در استان به خوبی در حال تقویت و توسعه است.

وی یادآور شد: در موضوعات توسعه گردشگری به ویژه گردشگری طبیعت نیز اقدامات خوبی در حال انجام است که نیاز به کار بیشتر دارد.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور توجه به ظرفیت کشاورزان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: واردات بیش از نیاز برنج موجب شد قیمت برنج ایرانی نه تنها افزایش پیدا نکند بلکه کاهش یابد، این امر کشاورزان را دچار مشکل کرده که باید به بازارسازی کمک شود، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مباشران بخش خصوصی برنج باقی‌مانده کشاورزان را خریداری کنند.

وی اظهار کرد: در بخش چای هم اعتباراتی تخصیص یافت و جلساتی برای چای سنواتی و چای انبار شده برگزار شد که نیاز به تعیین تکلیف دارد و باید طبق برنامه ای با نظارت استانداری انجام شود تا کشاورزان دغدغه فروش نداشته باشند و محصول خود را با قیمت مناسب و سود آوری به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: در بخش شیلاتی پرورش ماهی، آبزی پروری، پرورش ماهی در قفس نیز در برنامه هفتم هدف گذاری هایی شده است.

منظور یادآور شد: اقدامات بزرگی در استان به همت دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است و طی ۲ سالی که از عمر دولت می‌گذرد اقدامات بسیاری که زمین مانده بود به بهره‌برداری رسید.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور فرصت باقی مانده تا پایان دولت اول سیزدهم را فرصت مغتنم و مناسبی دانست که تعداد بیشتری از تعهدات بجا مانده از سفر رییس جمهور در سفرهای استانی بویژه طرح‌های نیمه تمام تکمیل شود.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع فاضلاب از ۱۲ طرح جمع آوری فاضلاب در حال اجرای استان مقداری عقب ماندگی وجود دارد که باید به کار سرعت بخشید.

وی با تاکید براینکه باید پوشش جمعیت بهره‌بردار از فاضلاب در استان افزایش یابد، یادآور شد:با چند تدبیر و اقدام پروژه‌هایی که بتواند شبکه‌های ایجاد شده را به خط اصلی وصل کند می‌توان بهره مندی مردم از این پروژه‌ها را سرعت داد.

منظور اضافه کرد: مساله فاضلاب با توجه به آلودگی که در آب‌ها ایجاد می‌کند باید به صورت ویژه دنبال شود، این موضوع ازپروژه‌های زیست محیطی، زیربنایی و چند وجهی است و ما آمادگی لازم برای تقویت اعتبارات متناسب با پیشرفت پروژه را داریم.

وی اظهار کرد: امسال برای تکمیل پروژه های نیمه تمام ۱۰۰ همت تا پایان سال اختصاص خواهیم داد.

معاون ربیس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اهمیت لایروبی تالاب انزلی نیز گفت: حفظ تالاب بسیار مهم بوده و لایروبی آن از پروژه‌های بسیار مهمی است که باید با قدرت بیشتری انجام شود.

وی در ادامه نرخ مشارکت گیلان در پاییز ۱۴۰۲ را ۴۴.۵ درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ از سایر استانهای و میانگین کشوری نیز بالاتر است.

وی یکی از نشانه‌های خروج از رکود را افزایش نرخ مشارکت دانست و افزود: یافتن فرصت های شغلی نرخ مشارکت را افزایش می‌دهد باید در بخش بانوان نیز مشارکت بیشتری در بخش اشتغال ایجاد کنیم.

منظور نهضت ملی مسکن را نیز از اولویت‌های اصلی دولت و رییس جمهور اعلام کرد و گفت: سرعت تکمیل طرح مسکن خوب است و در صورت تحقق تسهیلات بانک‌ها شاهد افتتاح طرح های مسکن خواهیم بود.

استاندار گیلان نیز در این جلسه از سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان و بازدید میدانی از پروژه های اقتصادی، عمرانی و کشاورزی قدردانی کرد و افق آینده کشور را روشن و امیدبخش دانست.

اسدالله عباسی در این جلسه با اشاره به برخی از پروژه های مهم و راهبردی گیلان مانند راه آهن رشت - کاسپین گفت: این پروژه راهبردی بزودی با حضور رئیس جمهور افتتاح و بهره برداری می شود و پروژه آزادراه قزوین - رشت نیز در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: این پروژه ها طی سال های گذشته تعطیل و نیمه تعطیل بودند و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری روبه اتمام هستند. پروژه راه آهن رشت - آستارا نیز از پروژه های مهم استان و کشور است.

وی در ادامه با تاکید بر فعال شدن بنادر استان و تحقق اقتصاد دریامحوردر گیلان گفت: به زودی زنجیره های تولید و ارزش در استان تکمیل خواهد شد.

وی بر لزوم تکمیل پروژه های جاده ای، آب و فاضلاب، سدسازی، علمی و آموزشی استان تاکید کرد: احیای واحدهای تولیدی در دستور کار دولت سیزدهم است و برای احیای واحدهای راکد نیاز به اعتبارات تبصره ۱۸ است که بانکها باید همکاری لازم را داشته باشند.

عباسی اظهار کرد: پروژه فاضلاب رشت نیز باید با سرعت بیشتری انجام شود تا رودخانه های زرجوب و گوهررود از آلودگی نجات یابند. همچنین برای کاهش آلودگی تالاب انزلی نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته و منشا آلودگی ها شناسایی شده است و اعتباراتی نیز در بخش آبخیزداری برای کنترل ورود رسوبات به تالاب انزلی تخصیص یافته است.

وی تاکید کرد: دولت اهتمام ویژه ای برای پرداخت مطالبات چایکاران داشته است؛ ضمن آنکه پیگیر خرید برنج باقی مانده کشاورزان هستیم.

عباسی در ادامه با اشاره به مخاطراتی که گیلان را در بخش سیل، برف و تندباد تهدید می کند، گفت: به هنگام وقوع سیلاب پل هایی که در مسیر رودخانه ها و آبراهه ها قرار دارند در معرض خطر تخریب هستند کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پل ها را بررسی، ارزیابی و نشانه گذاری کردند لذا برای پیگیری این مشکل نیازمند اعتبارات لازم هستیم.

نرخ مشارکت اقتصادی گیلان ۴۵.۲ درصد است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز نرخ مشارکت اقتصادی استان را ۴۵.۲ درصد اعلام کرد و گفت: رتبه گیلان از این نظر چهارم و از لحاظ میزان بیکاری با ۷.۹ درصد نسبت به کل کشور ( ۹.۲ درصد)، رتبه دوازدهم را داریم.

محمدرضا رستمی، سهم اشتغال در بخش کشاورزی گیلان را ۲۰.۸ درصد دانست و افزود: این رقم در کشور ۱۴.۸ درصد است، سهم اشتغال در بخش صنعت استان نیز ۲۷.۳ درصد می باشد که این رقم در کشور ۳۳.۶ است.

به گفته وی، سهم اشتغال گیلان در بخش خدمات ۵۱.۹ و در کشور ۵۱.۶ است و رتبه استان در اشتغال بخش کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۱۰، ۲۴ و ۸ است.

شناسایی منابع آلایندگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود

مدیر کل محیط زیست گیلان نیز در این جلسه گفت: برای نخستین بار منابع آلایندگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود شناسایی و مشخص و نقطه به نقطه شناسایی شده است.

حمزه عشوری ادامه داد: به عنوان مثال زندان لاکان بعنوان منبع آلایندگی شناسایی و با حمایت های استانداری گیلان تصفیه خانه آن احداث و راه اندازی شد.

وی عنوان کرد: درخصوص منابع آلایندگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود هم طی بررسی ها مشخص شد که فاضلاب شهری ۴۹ درصد و شهر صنعتی رشت حدود ۴۵ درصد در آلودگی این رودخانه ها سهم دارند.

وی تصریح کرد: با رایزنی های استانداری گیلان از صندوق ملی محیط زیست هزار ۴۶۰ میلیارد ریالی تسهیلات به این بخش داده شد که تاحدود زیادی از منابع مهم آلایندگی کم خواهد کرد و شیرابه سراوان به چهار درصد، شهر صنعتی سفید رود یک درصد و فاضلاب ها و پساب های کشاورزی و بیمارستانی کمتر از یک درصد خواهد شد.

عشوری از صدور مجوز لایروبی هشت پهنه از تالاب انزلی برای نخستین بار خبر داد و افزود: تاکنون مطالعه ای در این بخش انجام نشده بود که از این هشت پهنه، لایروبی یک پهنه انجام می شود و برای مابقی  ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی گفت: برای تسهیل رفت و آمد قایقرانان و صیادان که ذینفعان حوزه تالاب انزلی هستند طی ۲ سال اخیر بیش از ۳۰ مجوز لایروبی و جمع آوری سنبل آبی در مسیر تردد این قایق ها صادر شده است.

وی با اشاره به اختصاص ۱۵هزار میلیارد ریال اعتبار برای هزار و ۲۰۰ هکتار از بخش مرکزی تالاب انزلی، گفت: مطالعات هیدروگرافی و توپوگرافی آن انجام شده و برای تکمیل این مطالعات در کل تالاب انزلی  ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در زمینه یک هزار و ۲۰۰ هکتاری که مطالعات آن انجام شده که برای احیای تالاب اعتباری بالغ بر حدود ۲۰ هزار میلیارد نیاز است.

مدیر کل محیط زیست انزلی یادآوری کرد: اعتبارات محیط زیست برای احیای تالاب در سال ۱۳۹۹ رقمی معادل ۲۲ هزار میلیارد ریال بود که این مقدار در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۰ میلیارد ریال رسید؛ در سال ۱۴۰۱ نیز نزدیک ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شد بود که در ۱۴۰۲ این اعتبار ۲۶۵ میلیارد ریال بوده و از این مقدار تاکنون ۳۵ میلیارد ریال بصورت اوراق تخصیص یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha