اجرای پویش «هنر برای همه» در حاشیه شهر مشهد آغاز شد

مشهد- ایرنا- پویش «هنر برای همه» با هدف توانمندسازی و توسعه مهارت‌های هنری شهروندان محلات هدف بازآفرینی در مشهد با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و همکاری سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد طی مراسمی با حضور مسئولان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، پویش «هنر برای همه» عنوان نخستین طرح بزرگ آموزشی هنری در گستره عمومی مردم است که با هدف توانمندسازی و توسعه مهارت‌های هنری شهروندان محلات هدف بازآفرینی در مشهد آغاز شده است. طرحی که در آن، ضمن کشف و پرورش استعدادهای هنری، به موضوع توسعه اقتصاد و کسب و کارهای فرهنگی و هنری در مناطق کم‌برخوردار شهری نیز توجه می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم آغازین این طرح که عصر جمعه در فرهنگسرای «انقلاب» مشهد برگزار شد، گفت: هر چیزی که ساده به دست بیاید، ساده هم از دست می‌رود و کاری برای انسان ارزشمند است و باقی می‌ماند که برای آن متحمل رنج و زحمت شود.

محمد حسین زاده افزود: آنچه در طرح «هنر برای همه» قرار است در ۶۹ محله هدف مشهد اتفاق بیافتد، برگزاری ۳۰دوره آموزشی هنری رایگان برای متقاضیان و علاقه‌مندان است که در اصل، شروع کار است و تداوم آن نیاز به پشتکار و تلاش خود هنرجویان دارد.

وی ادامه داد: خانواده‌ها با فراگیری آموزش‌های هنری می‌توانند کسب درآمد داشته باشند و در حالت‌های بهتر، حتی می‌توانند به استقلال مالی برسند خصوصا رسیدن به استقلال مالی برای خانم خانه‌دار که در کنار فعالیت‌های منزل، به این‌گونه مشاغل صنایع فرهنگی روی می‌آورند، دور از انتظار نیست.

حسین زاده تأکید کرد: این آموزش‌ها برای علاقه‌مندان و افراد مستعد موجب می‌شود مسیر رشد را پیدا کنند و در ادامه با تداوم آموزش‌ها و تلاش خود، به نتیجه مطلوب برسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با انتقاد از آموزش‌های نظری و عدم توجه به مسئله مهارت‌آموزی در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: آموزش‌های ارائه شده در این طرح را باید با نگاه مهارت‌آموزی ببینیم. از سوی دیگر هنر، چون با خیال و خلاقیت سر و کار دارد، هر لحظه می‌تواند اتفاق جدیدی را نیز رقم بزند.

وی ابراز امیدواری کرد که این کار منجر به کشف استعدادهای محلات، رشد افراد توانمند و مستعد و تبدیل آن‌ها به افتخارات هنری استان و کشور شود.

در ادامه این مراسم مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد نیز با درخواست از شهروندان به اینکه نسبت به فعالیت‌های شهری مطالبه‌گر باشند، خاطرنشان کرد: این مطالبات در راستای ارتقای محله و جایگاه اجتماعی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط نهادهای مختلف صورت می‌گیرد.

محمود عبدالله زاده افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی هنری نیز ظرفیتی بود که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی وجود داشت و قرار شد ۳۰ دوره آموزشی هنری برای مردم با استفاده از ظرفیت شهرداری، فرهنگسراها، مساجد و ... برگزار شود.

وی اظهار کرد: در سال جاری برای طرح‌های عمرانی زودبازده در محلات هدف نیز به ازای هر محله ۱۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و شهروندان از طریق شورای اجتماعی محلات و دفاتر تسهیل‌گری می‌توانند نیازهای خود در این زمینه را نیز به شهرداری اعلام کنند.

عبدالله زاده اضافه کرد: در موضوع بازآفرینی فضاهای شهری نیز سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان معرفی شده است و هر موضوعی که از طریق دفاتر تسهیل‌گری شناسایی شود، نیاز مربوط به محله در مورد آن تامین خواهد شد.

گفتنی است این طرح در راستای گسترش عدالت آموزش فرهنگی و هنری و با هدف ارتقای توانمندسازی و مشارکت اجتماعی محلات کم برخوردار شهری آغاز شده است و در ۳۰ عنوان آموزش‌های فرهنگی و هنری که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان معرفی شده است.

بیش از ۷۰۰ نفر در پنج پهنه حاشیه شهر ثبت نام کرده‌اند و کلاس‌های این طرح توسط دفاتر تسهیل‌گری و با استفاده از ظرفیت مشارکتی در مساجد و کتابخانه‌ها در محلات متقاضی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha