حجت‌الاسلام خسروپناه: جلوی ورود مافیا به حوزه واردات محصولات مشابه دانش‌بنیان گرفته شود

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از واردات مشابه محصولات دانش بنیان داخلی گفت: واردات این نوع کالاها،‌ دانش‌بنیان‌های ما را زمین می‌زند. نباید اجازه ورود مافیا به حوزه واردات محصولاتی که تولید داخل دارند، داده شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه روز شنبه در «آیین رونمایی از دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی» که با حضور سرلشکر پاسدار دکتر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رییس پژوهشگاه، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، سردار شکارچی معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح و سایر فرماندهان و فعالان فرهنگی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگزار شد، از به‌روز نبودن اسناد حوزه علم و فناوری که شاخص ترین آن «نقشه جامع علمی کشور» است و همچنین منفعل بودن هیات امنای دانشگاه ها انتقاد کرد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بازار محصولات دانش بنیان گفت: دلار نصف قیمت به افراد می‌دهند تا همان جنس تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد کنند و دانش‌بنیان ها را زمین بزنند. باید پرسید چه کسی اجازه واردات به این نوع محصولات را می‌دهد؟ 

وی یادآور شد: یک مطالعه شخصی روی شرکت های دانش‌بنیان داشتم و ۲۰۰ شرکت را از نزدیک بررسی کردم تا ببینم مساله شان چیست تا آن را در نقشه جامع علمی کشور بیاورم. شرکت های دانش‌بنیان می گویند ما هیچ پول و حمایتی نمی خواهیم؛ فقط یک چیز می خواهیم و آن این است که وقتی دانش‌مان تولید شد و تولید نرم افزار به تولید سخت افزار رسید و خواستیم به بازار عرضه کنیم، اجازه ندهند مافیا این جنس را وارد کشور بکند.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان می گفت وقتی ما به مرحله تولید و تجاری سازی رسیدیم بلافاصله آن جنس را وارد کشور کردند و ما ۱۸۰ میلیارد تومان ضرر کردیم.

دستور به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور را به فرهنگستان علوم داده ایم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با انتقاد از به‌روزنبودن نقشه جامع علمی کشور گفت: این سند مربوط به سیزده سال پیش است و تاکنون هم تغییر نکرده است؛ ما باید لحظه به لحظه سیاست های علم و فناوری خود را تدوین کنیم. علم و فناوری آنقدر با سرعت پیش می رود که سیاست های علم و فناوری هر دو سه سال یک بار باید تغییر و تکامل پیدا کند.

وی افزود: هوش مصنوعی و فناوری های کوانتوم چند سال است در جهان مطرح است؟ چند سال است در ایران مطرح است؟ در نقشه علم و فناوری ما که ۱۳ پیش نوشته شده، اسمی از فناوری کوانتوم هست؟ لحظه به لحظه این سند باید تغییر کند.

حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: چند ماهی است پیگیر این مساله هستیم و دستور به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور را به فرهنگستان علوم دادیم که باید نهایی شود.

هیات امنا در دانشگاه‌های ما هیات امنا نیست 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بیشتر دانشگاه‌های دنیا خصوصی است و هیات امنایی اداره می‌شوند نه به این شکل هیات امنای دانشگاه های ما که وزیر هیات امنا را انتخاب می کند و هیات امناها یک چیزی را تصویب می کنند و یکی چیزی را نمی‌توانند تصویب کنند. در واقع هیات امنا در دانشگاه‌های کشور  ما خیلی هیات امنا نیست.

در سندنگاری باید مساله‌مرکزی را مدنظر قرار دهیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به تبیین نوع حکمرانی در ایران پرداخت و در خصوص حل مسائل کشور با رویکرد مساله‌محوری چهار راهبرد کلیدی ارایه کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از مساله به سیاست و تدوین سیاست‌ها برسیم، گفت: در سندنگاری، باید مساله‌ها را ببینیم و مساله‌مرکزی را به جای رویکردهای قبلی قرار دهیم که در آنها گفته می شد اول سیاست را بنویسیم و بعد به حل مساله بپردازیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید الگوی حکمرانی را بر اساس ایدئولوژی خودمان تبیین کنیم؛ نوع حکمرانی کشور ما، حکمرانی ولایی است که در دل آن حرکت عمومی شبکه ای وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه اظهار داشت: یکی از ارکان این حکمرانی، سیاستگذاری و تدوین سند است. سیاستگذاری راهبری،‌ نیازمند سند راهبری است؛ بر این اساس، بعد از تدوین سیاست های راهبری باید به سندهای راهبری برسیم.

وی یادآور شد: در راهبری حتما باید به مساله ها نگریست؛ هم در تدوین سیاست های راهبری و هم در تدوین سندهای راهبری باید مساله ها را دید و بر اساس آنها سیاستگذاری و سندنویسی کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره ای به مبانی و اصول ایدئولوژی حاکم بر غرب و شرق گفت: اینکه عده ای می گویند عمر ایدئولوژی ها تمام شده است، باید گفت که آنها خوابند. ابدا اینطور نیست. هر حکومتی ایدئولوژی دارد و هر ایدئولوژی به تعبیری که مارکس مطرح می کند، قابل قبول نیست. اما ساختارها و مدل حکمرانی ها بر اساس ایدئولوژی ها است.

حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر تقویت دانش بنیان ها اظهار داشت: باید دانش بنیان ها را تقویت کنیم تا متخصصان در این مجموعه ها فعالیت داشته باشند و سبب رشد کشور شوند. وقتی مدل حکمرانی ولایی ما به ثمره بنشیند، دانشگاه‌محور نخواهیم بود بلکه صنعت‌محور خواهیم شد. باید تدبیری در صنعت کنیم که به دنبال آن دانشگاه‌ها به حرکت دربیایند و این تنها با الگوی مالکیت معنوی امکان پذیر خواهد بود.

حجت الاسلام خسروپناه اظهار داشت: در این سه دهه اخیر بنابر تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی کشور رشد بسیار مبارکی داشته است و ما باید در آینده به سمت فناوری های پیچیده برویم تا بتوانیم از خام فروشی فاصله گرفته و به سمت تکنولوژی های پیچیده برویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص محقق شدن مساله‌محوری و حل مسائل کشور چهار راهبرد کلیدی را پیشنهاد کرد و گفت: اولین راهبرد این است که به علم و فناوری، نگاه حکمت بنیان داشته باشیم. راهبرد دوم نیز نگرش حکمرانی‌محوری نسبت به علم و فناوری است؛ به این معنا که علم و فناوری را با یکسری آیین نامه پیش نبریم و نگاه دولتی به این حوزه نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید سیاست های فناوری خودمان را تدوین کرده و آنها را به روز کنیم، افزود: حکمرانی‌محوری یعنی سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری که به هم متصل و وابسته هستند و باید ارتباط و تعاملات این سه حوزه کاملا مشخص باشد. یعنی به عنوان مثال پرتاب یک ماهواره به فضا هم باید با محوریت حکمرانی‌محوری صورت بگیرد.

خسروپناه اظهار داشت: سومین راهبرد، الگو و سبک حکمرانی را معرفی می کند؛ یعنی اینکه کدام روش حکمرانی می‌تواند به ما الگو ارایه دهد. معتقدم آن حکمرانی شبکه ای بوده و به تعبیر من حکمرانی ولایی شبکه ای است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چهارمین راهبرد نگریستن به مساله ها است، یعنی از مساله ها به سیاست ها برسیم. تقویت دانش بنیان ها سبب رشد کشور می شود و در این مسیر انتظار ما از دولت این است که اگر دانشی در کشور عملی شد، اجازه ندهد مافیا ورود کند و دست به واردات در آن حوزه دانشی بزند.

در پایان این مراسم از ۳۹ دستاورد علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha