۹ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85337580
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین به دنبال ارتقای جایگاه جهانی خود به سطحی جدید

تهران- ایرنا- چین به دنبال برگزاری کنفرانس حزب کمونیست به دنبال ارتقای جایگاه جهانی این کشور به یک سطح جدید و به چالش کشیدن نظم جهانی تحت رهبری آمریکا است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از بلومبرگ، چین چالش خود برای نظم جهانی تحت رهبری آمریکا را افزایش خواهد داد و از محتوای کنفرانس حزب کمونیست که روز پنجشنبه برگزار شد، برای تعیین یک راهبرد برای افزایش جایگاه و قدرت پکن در صحنه جهانی استفاده می‌کند.

طبق بیانیه دولت چین در روز پنجشنبه که پس از برگزاری کنفرانس حزب منتشر شد، شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین و سایر سران ارشد می‌خواهند تا نفوذ چین در وقایع جهانی را به سطح جدیدی افزایش دهند.

در این بیانیه آمده است: ما باید سیاست‌های قدرت و تمام اقدام‌های قلدرانه را رد و به شدت از منافع و کرامت ملی دفاع کنیم.

شی جین‌پینگ ریاست یک سیاست خارجی طراحی شده برای تقویت حاکمیت، امنیت و منافع و تحکیم جایگاه خود به عنوان یک جایگزین برای آمریکا و دیگر دموکراسی‌های غربی را بر عهده داشته و از کمک، تجارت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای ایجاد حسن نیت و گسترش نفوذ سیاسی استفاده کرده است.

این چندمین نمونه از کنفرانس حزب کمونیست پس از نشست افتتاحیه در سال ۲۰۰۶ و کنفرانس‌های سال‌ها ی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ است.

همچنین دولت در این بیانیه اعلام کرد: ما باید یک موضع واضح و محکم اتخاذ، جایگاه عالی اخلاقی بین‌المللی را حفظ و اکثریت قاطع را در جهانمان متحد کنیم.

شی با تاکید بر عزم چین برای به چالش کشیدن آمریکا، از سخنرانی روز سه‌شنبه گذشته به جای یادآوری مائو تسه تونگ بنیانگذار جمهوری خلق چین، به تقدیر از نوسازی چین پرداخت. شی از سال ۲۰۲۱ این مفهوم مبهم مشخص شده را ترویج کرده و روز پنجشنبه تاکید کرد که این رویکرد مسئولیت تاریخی کمونیست‌های چین در حال حاضر است.

از زمانی که شی در اواخر سال ۲۰۲۲ شروع به کنار گذاشتن رویکرد سختگیرانه خود برای مهار کووید-۱۹ کرد (رویکردی که ارتباط کشورش را با بقیه جهان برای حدود سه سال قطع کرد) تلاش‌های دیپلماتیک زیادی را با هدف ایجاد جایگاه جهانی چین انجام داده است.

ویژگی خاص آن این است که کشورش را به عنوان قهرمان اقتصادهای نوظهور معروف به جنوب جهانی، نشان می‌دهد. در ماه اوت (مرداد/ شهریور)، او از بلوک بریکس (نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) خواست تا طرحی برای گسترش اعضا را به سرعت دنبال کنند، اقدامی که به سیاست‌ها و ایده‌های او مخاطبان بیشتری می‌دهد.

سپس در ماه اکتبر (مهر/‌آبان) وی میزبان نشست ابتکار «کمربند و جاده» در پکن بود؛ رویدادی برای ابتکار زیرساختی او که تبدیل به یک باشگاه برای کشورهای جنوب جهانی شده است.

شی همچنین در حال تقویت سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک گروه امنیتی منطقه‌ای مهمتر بوده است. این گروه به چین کمک می‌کند تا روابط نزدیک‌تر با روسیه و ایران برقرار کند.

درحالیکه روسیه بر جنگ در اوکراین متمرکز است، شی سیاست تعمیق نفوذ پکن در آسیای مرکزی را دنبال می‌کند. وی در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) میزبان نشستی با سران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بود تا در مورد روابط نزدیک‌تر تجاری و امنیتی رایزنی‌هایی صورت دهد.

چشم انداز شی درباره یک چین با نفوذتر حتی جنوب اقیانوس آرام را شامل نیز می‌شود. به نشانه علاقه بیشتر پکن به منطقه، امسال نماینده ویژه این کشور برای جزایر اقیانوس آرام منصوب شد.

نشانه‌هایی وجود دارد که پکن در تلاش است تا سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل را اصلاح کند تا با دیدگاه خود نسبت به جهان مطابقت داشته باشد. همچنین در حال افزایش تلاش‌ها برای داشتن نفوذ بیشتری در سازمان‌هایی در سرتاسر جهان است که استانداردهای فنی را هم برای ارتقای زنجیره ارزش جهانی و هم افزایش نفوذ آن، تعیین کنند.

نشست دیپلماسی شی در این هفته نشان داد که چین قصد دارد این پروژه‌ها را در سال های آینده پیش ببرد. در بیانیه اخیر آمده است که این کشور با فرصت‌های راهبردی جدیدی در توسعه خود مواجه است و پویایی‌های جدیدی را در روابط بین چین و جهان تقویت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha