اولین کارگاه تاب آوری نابینایان کشور در کرمانشاه برگزار شد

کرمانشاه - ایرنا - برای اولین بار در کشور کارگاه تاب‌آوری ویژه نابینایان با عنوان «معنای زندگی و هدف آن» به همت معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه در سالن فجر این اداره کل برگزار شد.

مدرس و تسهیلگر این دوره آموزشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این کارگاه در راستای برنامه ارتقای توانمندسازی افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی، آسیب نخاعی و سالمندان ترتیب یافته بود اظهار کرد: در این کارگاه تاب آوری که به همت اداره کل بهزیستی برگزار شد ۶۰ نفر از نابینایان تحت تصدی تخصصی معاونت توانبخشی استان کرمانشاه حضور داشتند.

محمدرضا مقدسی افزود: ارزش تاب آوری برای نابینایان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به آنان کمک می کند از مسیر پر فراز زندگی به سلامت عبور کنند و به همان اندازه که عصای سفید می تواند در مسیر زندگی همگام و پشتیبان نابینایان باشند تاب آوری نیز در این مسیر می تواند برای آنان مهم باشد.

وی اضافه کرد: تاب آوری مفهومی الزامی و بنیادی برای رشد و تکامل است و ما فقط به این دلیل که شخص یا جمعیتی دارای مساله یا مشکلی باشد بر آموزش تاب آوری تاکید نمی کنیم بلکه تاب آوری به عنوان مفهومی الزامی و ضروری از الزامات معمول و متداول زندگی روزمره است و صد البته برای آنان که با نیازهای ویژه و معلولیت مواجهه هستند از اهمیت و نمود بیشتری برخودار خواهد بود.

اولین کارگاه تاب آوری نابینایان کشور در کرمانشاه برگزار شد

مقدسی تاکید کرد: در مبحث تاب‌آوری، مددجویان یاد می‌گیرند تا سازگاری بیشتری در برابر مشکلات داشته و به به جای فرار از واقعیت‌ها با داشتن دیدگاه مثبت به شناسایی نقاط قوت و مهارت‌های خود و همچنین روبرو شدن با مسائل و مشکلات زندگی بپردازند.

وی از تاب‌آوری به عنوان فرایند مقابله با رویدادهای مختل کننده، پراسترس یا چالش برانگیز زندگی، تحول خودسازگارانه یا خود اصلاحگر، ظرفیت بازگشت سریع به حالت اولیه و توانایی رها شدن از شرایط ناگوار یا دشوار یاد کرد و گفت: با تمرین تاب آوری در مددجویان می توان با انواع شوک یا تهدید و بحران مقابله موفق داشت.

این تسهیلگر یادآور شد: اگرچه بهترین زمان برای آموزش تاب آوری دوران کودکی است اما این دوره تخصصی که نخستین تجربه آموزش تاب اوری برای نابینایان در کشور بود برای جامعه هدف بزرگسال طراحی شده بود که با موفقیت برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در استان کرمانشاه بیش از ۶ هزار و ۲۹۰ نفر در طیف نابینایی کامل و یا سایر اختلالات بینایی قرار داشته که از خدمات تخصصی و توانبخشی سازمان بهزیستی برخوردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha