استاندار یزد: از همه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان استفاده می‌شود

یزد- ایرنا- استاندار یزد با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص افزایش آمار مهاجرت‌ پزشکان با بیان اینکه از همه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از این اتفاق نامبارک استفاده می‌کنیم، گفت: سند یزد نوین با نگاه ساخت یزد برای یزدی‌ها و شکل‌گیری زیست بومی برای تجلی استعدادها و ظرفیت‌های نخبگان تدوین شده است.

سند "یزد نوین" که به ابتکار استانداز یزد تدوین شده، توسعه استان را در ۱۵ حوزه و تا ۲۰ سال آینده پیش بینی و در اختیار دستگاههای اجرایی قرار داده است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی استانداری یزد، "مهران فاطمی " در نشست پیگیری کاهش آلودگی هوا از برگزاری نشستی با حضور پزشکان جهت بررسی موضوع مهاجرت‌ها خبر داد و افزود: در این راستا انجام اقدامات امیدبخش در دستور کار استان قرار داشته و دولت نیز مجموعه برنامه‌های عملیاتی نظیر اعطای مسکن و استخدام دولتی برای جذب و نگهداشت پزشکان را مدنظر قرار داده است.

استاندار یزد با بیان اینکه اخذ نظرات نخبگانی در تدوین بندهای یزد نوین منجر به افزایش سرمایه اجتماعی این سند شده است، افزود: همچنین مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت مسئولیت رصد محورهای مختلف سند یزد نوین را بر عهده دارد.

استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه مسئله آلودگی هوای استان تنها مربوط به یک شهر و یک شهرستان نیست، گفت: بررسی آلودگی محور مهریز- عقدا در دستور کار استان قرار گرفته اما نباید بدون مطالعه و استناد، اقدام به معرفی مقصر این آلودگی‌ها کرد.

وی توسعه‌ نامتوازن استان را محصول ۴۰ سال برنامه‌ریزی نامناسب طی سالیان متمادی دانست و اظهار کرد: حرف مردم در خصوص آلودگی هوا کاملا به حق است اما رسانه‌ها باید آمار و ارقام آن را به طور صحیح به مردم منتقل و از بزرگنمایی و یا کوچک نمایی پرهیز کنند.

وی با اشاره به عقد قرارداد شناسایی منشأ آلودگی هوا در محور مهریز - عقدا با دانشگاه تهران گفت: این مطالعات پیچیده و زمانبر به منظور تعیین میزان، نوع و منشا آلودگی‌ها انجام می شود تا بر اساس نظر نهایی سازمان محیط زیست کشور اقدامات لازم صورت گیرد.

استاندار یزد با بیان اینکه فاز اول این مطالعات جهت بررسی تحویل سازمان محیط زیست شده اما هنوز نتایج آن رسما به استانداری منعکس نشده است، تصریح کرد: بلافاصله پس از ارائه این گزارش و دریافت اطلاعات مربوط به منشا آلودگی، اطلاع رسانی و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه ممنوعیت بارگذاری در محور مهریز - عقدا گفت: بر این اساس به صنایع آلاینده مجوزی داده نشده مگر واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی که حقوقی برای آنها ایجاد شده و به لحاظ قانونی امکان منع آن ها وجود نداشته است.

فاطمی در خصوص برخورد با واحدهای متخلف در زمینه آلودگی هوا افزود: پس از تشکیل یک تیم رصد به سرپرستی معاونت عمرانی استانداری و با همکاری اداره کل محیط زیست، به صورت سرزده از واحدهای مختلف بازدید و با متخلفین بدون تعارف و مماشات برخورد خواهد شد.

اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی سیستم پایش بر خط صنایع در دولت سیزدهم

استاندار یزد در ادامه از اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی سیستم پایش بر خط صنایع در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس با واحدهایی که از فیلترهای آلودگی هوا استفاده نکنند با جدیت برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ پروژه‌ای بدون داشتن مجوز ارزیابی سازمان محیط زیست کشور در این محور مستقر نخواهد شد، گفت: به همین منظور حتی از ادامه فعالیت واحدهای با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی جلوگیری شده است.

فاطمی از اختصاص اعتبارات لازم جهت تعمیر برخی نشانگرها و سنجنده های کیفیت هوای داخل شهرهای استان خبر داد.

استاندار یزد با بیان اینکه حرف مردم در دولت مردمی شنیده و مطالبات آنها حتما دنبال خواهد شد، خاطرنشان کرد: مدیران استان نسبت به وظیفه پاسخگویی به مردم عمل خواهند کرد و رسانه‌ها نیز باید واقعیات را منعکس کنند.

فاطمی با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر تبدیل یزد به قطب انرژی خورشیدی غرب آسیا گفت: با انجام برنامه‌ریزی های لازم و اختصاص ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، اکنون ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی وارد مدار شده و عملیات اجرایی ۳۵۰ مگاوات و انعقاد قرارداد یکهزار مگاوات در حال انجام است.

وی در واکنش به موضوع اختلاف دریافت حقوق دولتی برخی معادن استان، اظهار کرد: این اختلاف به دلیل ابلاغ دستورالعمل جدید شیوه محاسبات از سوی وزارت صمت ایجاد شده و عدد نهایی را با تغییر مواجه کرده است.

بازگشت ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی به استان

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت حساب بانکی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به استان گفت: علاوه بر پیگیری انتقال حساب‌های بانکی این شرکت ها، فرایند بازگشت دفاتر مالیاتی و کارت‌های بازرگانی آن ها نیز انجام شده است.

فاطمی با اشاره به بازگشت ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی به استان در سال جاری تصریح کرد: طبق قانون باید یک درصد فروش معادن و ۱۵ درصد حقوق دولتی مجدداً از خزانه به استان بازگردد و در مسیر کاهش آسیب‌های عمومی معادن هزینه شود.

استاندار یزد در خصوص منفعت بازگشت منابع بانکی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به استان خاطرنشان کرد: در صورت عدم انتقال این منابع، بانک‌ها دچار ناترازی و افت منابع شده و سرمایه‌گذاری و پرداخت وام های خرد آنها دچار مشکل می‌شود، بنابراین نقش پررنگی در رونق اقتصادی استان دارد.

تدوین سند یزد نوین برای تجلی استعدادها و ظرفیت‌های نخبگان

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت طرح های سند تحولی یزد نوین گفت: در صورت کلی گویی و عدم تبدیل یک سند به طرح های صاحب‌دار و زماندار، به سندی کتابخانه‌ای تبدیل خواهد شد اما یزد نوین کاملاً عملیاتی، اجرایی، صاحب‌دار و زماندار است.

استاندار یزد در پاسخ به مطالبه مردم شهرستان تفت مبنی بر زمان تحویل طرح‌های اقدام ملی مسکن افزود: بنابر گزارش فرماندار و دستگاه‌های مربوطه در جلسه این هفته شورای مسکن استان سه بلوک از این طرح در ایام دهه فجر به صورت کامل و مابقی تا پایان سال و با توجه به آورده‌های مردم تحویل خواهد شد.

وی ادامه داد: در شهر نیر، بخ و گاریز زمین های این طرح آماده سازی و قرعه کشی شده و در شهر تفت زمین ۴۰ هکتاری به مردم واگذار و یک زمین ۳۸۰ هکتاری دیگر مشخص شده تا در اختیار مردم قرار گیرد.

فاطمی در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص آمادگی استان در مقابله با مخاطرات طبیعی عنوان کرد: از بین ۴۰ مخاطره طبیعی اقلیمی و زمین ساختی احتمال وقوع ۱۵ مخاطره نظیر سیلاب، طوفان، سرمازدگی، زلزله و غیره در استان وجود دارد و رعایت آیین نامه‌های مهندسی در تمامی ساخت و سازهای نهضت ملی تاکید شده است.

وی با اشاره به تهیه یک بسته ویژه اقدامی در شورای مسکن با توجه به آمار زیاد تخلفات ساختمانی در استان گفت: هر چند مردم استان پس از حوادث و وقایع چند سال اخیر در کشور به سمت مقاوم سازی حرکت کرده اند اما نیاز به تلاش بیشتر در این زمینه وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha