۹ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵
کد خبر: 85338024
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کیفیت دادرسی مالیاتی کشور ارتقا یافته است

۹ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵
کد خبر: 85338024
کیفیت دادرسی مالیاتی کشور ارتقا یافته است

کرمان - ایرنا - معاون مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به بهبود کمی و کیفی دادرسی مالیاتی ایران گفت: اقدامات نشان میدهد کیفیت آرا نسبت به گذشته بهبود یافته و این در حالی است که کسی در گذشته بر حوزه کیفیت توجهی نداشت.

به گزارش ایرنا، مهدی حقیقت روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: مرکز دادرسی مالیاتی از زمان آغاز فعالیت خود در سال ۱۴۰۰ تلاش کرده عدالت را ترویج دهد و در این خصوص هدف ما وصول مالیات نیست.

وی تصریح کرد: طی ۹ ماه امسال به ۱۹ هزار و ۵۰۰ پرونده مالیاتی استان کرمان رای داده شده که از این میزان فقط ۳۶ مورد در دیوان عدالت و شورای عالی مالیاتی برگشت و نقض شده است؛ این آمار نشان می‌دهد ما به سمت کیفیت آرای مالیاتی رفته ایم، ضمن آنکه در طول سال گذشته فقط ۱۳ هزار و ۸۰۰ رای صادر شده بود، پس از نظر کمیت نیز رشد داشتیم.

حقیقت گفت: ۳۹۲ پرونده در حوزه هیات ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم، رای دریافت کردند که این موضوع نیز نشان دهنده کیفیت آرا است، البته نقص هایی هم وجود دارد اما شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی با اشاره به ورود به حوزه آموزش در این بخش یادآور شد: ما از استقلال مرکز دادرسی خوشحالیم اما در خصوص منفک شدن آن از سازمان امور مالیاتی مواردی وجود دارد که نیاز به آسیب شناسی دارد؛ همچنین بخشودگی مالیاتی را به عنوان پیشنهاد به سازمان امور مالیاتی مطرح کردیم که این حوزه نیز باید آسیب شناسی تا عدالت مالیاتی رعایت شود.

فشاری روی هیات های حل اختلاف وجود ندارد

معاون مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: دلیل هجمه به سازمان مالیاتی را متوجه نمی شوم، شاید برخی فکر می کنند ما روی اعضای هیات حل اختلاف فشار می آوریم که این گونه نیست؛ ما در ساختار و اظهارنظر هیات حل اختلاف مالیاتی هیچ اظهارنظری نداریم و در تمام مکاتبات فقط الفاظ «توصیه می شود و در نظر گرفته شود» به کار برده می شود زیرا هیات ها مستقل هستند.

وی ادامه داد: ما یک نفر نماینده در هیات سه نفره حل اختلاف داریم و در این زمینه اعمال فشار روی قاضی محال است.

حقیقت تصریح کرد: ۲ عضو از ساختار هیات های حل اختلاف مالیاتی تحت کنترل ما نیستند و اگر نقصی وجود دارد، یک سوم آن برعهده سازمان امور مالیاتی است و مابقی از بیرون این سازمان می آیند.

معاون مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه قانون دادرسی مالیاتی در حال اصلاح است گفت: در پیش نویس اولیه آن، نظر خواهی از نمایندگان و فعالان اقتصادی صورت می‌گیرد.

سخت گیری برای سهم مالیاتی کرمان انجام نشده است

وی در ادامه برای پاسخ به مشکلات فعالان اقتصادی استان کرمان گفت: برای کاهش و تعیین سهمیه وصولی مالیات استان کرمان مکافات زیادی وجود دارد اما اینکه اگر مالیات این استان در گذشته رشد زیادی نداشته و در سال جاری این رشد جبران شده، نشانه بی عدالتی نیست زیرا شاید در سال های گذشته تعیین این سهمیه مناسب نبوده است.

حقیقت تاکید کرد: وصول مالیات استان کرمان در سال جاری نیز از میزان سهمیه تعیین شده برای این استان بیشتر بوده و اینکه یک مالیات فرایند دادرسی و حل اختلاف را طی کرده و به وصول رسیده نشان از این دارد که سخت گیری در حوزه تعیین سهم این استان انجام نشده است.

وی ادامه داد: استان کرمان شاید از استان های با اقتصاد بزرگ تر مالیات بیشتری پرداخت کند اما این موضوع در مورد برخی استان ها به علت محرومیت، شرایط اقتصادی و پیش بینی معافیت ها برای آن منطقه باعث کاهش میزان مالیات آن استان ها شده است.

به گزارش ایرنا در این نشست مسئولان استان کرمان رشد سهم مالیاتی استان را غیرمتناسب با شرایط موجود دانستند و خواهان تعیین تکلیف آن شدند.

همچنین در این آیین فعالان اقتصادی استان کرمان مسائل و مشکلات خود را در حوزه مالیات مطرح کردند و در این نشست از مشکل مالیاتی به عنوان پنجمین چالش فضای کسب و کار استان کرمان یاد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha