ایجاد شهرک صنعتی سلامت مطالبه فعالان این عرصه در خراسان رضوی است

مشهد-ایرنا- رییس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: احداث شهرک صنعتی سلامت اکنون به عنوان یک مطالبه از جانب فعالان اقتصادی در حوزه تجهیزات پزشکی و داروسازی در این استان مطرح است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا کرباسی روز شنبه در نشست کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: ایجاد شهرک تخصصی سلامت با محوریت تجهیزات پزشکی یک الزام در سطح استان است که تحقق آن، هم‌افزایی و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره کل صنعت معدن و تجارت، استانداری و بخش خصوصی فعال در این عرصه را می‌طلبد، اعضای این کمیسیون ایجاد این شهرک و پیگیری آن از طریق دستگاه های اجرایی را بررسی کردند.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به برنامه‌ریزی برای راه اندازی ۴۰ پارک در حوزه سلامت در سطح کشور، امید می‌رود که احداث یک تا دو پارک در استان خراسان رضوی انجام گیرد و بزودی بتوانیم مصوبه یک پارک جامع در حوزه سلامت را برای استان بگیریم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست ادامه داد: انتظار می‌رود جانمایی صحیحی برای احداث شهرک صنعتی سلامت انجام گیرد، زیرا فراهم کردن زیرساخت‌ها برای چنین شهرکی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

محمدحسین روشنک افزود: به طور قطع راه اندازی شهرک صنعتی سلامت، گام بزرگی در حوزه بهداشت و درمان خراسان رضوی است، صنایع تجهیزات پزشکی نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح استان بسیار گسترده و توانمند هستند و با احداث این شهرک، از پراکندگی این صنایع در سطح استان جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: با ایجاد شهرک صنعتی سلامت، در شرایط بحرانی به خوبی می‌توان در حوزه سلامت و بهداشت برنامه‌ریزی کرد؛ در واقع، در شرایط عادی باید پیش بینی بسیاری از امور در مواقع ضروری را انجام داد.

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری و رییس انجمن تولیدکنندگان دارو خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: احداث شهرک صنعتی سلامت نیاز به مطالبه‌گری جدی و تشریک مساعی دارد تا به نتیجه لازم برسد، انتظار می‌رود بخش دولتی مانند شرکت شهرکهای صنعتی و اداره کل صنعت معدن و تجارت استان نقش مهمتری در خصوص احداث شهرک تخصصی سلامت ایفا کنند.

امید رجبی افزود: با ساخت شهرک صنعتی سلامت در شرق کشور می توان خدمات خوبی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان ارایه داد.

ایجاد شهرک صنعتی سلامت مطالبه فعالان این عرصه در خراسان رضوی است

خراسان رضوی قابلیت پیشرفته‌ترین شهرک صنعتی سلامت شرق کشور را دارد

عضو انجمن تجهیزات پزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شهرک صنعتی سلامت قابلیت تبدیل شدن به اولین و پیشرفته ترین شهرک تخصصی در شرق کشور را دارد که جلوگیری از خروج حجم زیادی ارز از کشور و تولید ثروت برای کشور را به دنبال دارد.

ابراهیم زیروحی افزود: ایجاد شهرک صنعتی سلامت نیازمند حمایت نهادهای بالادستی کشور، اختصاص یک زمین به مساحت حدودی ۱۰۰ هزار متر مربع، همکاری صندوق های حمایتی، همکاری ارگان های دخیل در بحث مجوز، نمایندگان مجلس و مسوولان شهری و استانی است.

معاون مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه ضرورت احداث شهرک صنعتی سلامت بر کسی پوشیده نیست؛ گفت: باید موانع پیش روی احداث این شهرک احصا شود تا وارد فاز عملیاتی شویم، احداث هر شهرک صنعتی با بیش از ۵۰ هکتار نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد.

محمد خزاعی افزود: لذا قبل از آن باید طرح توجیهی آن تدوین شود و شرکت شهرک های صنعتی پیشنهاد آن را به هیات وزیران منعکس کند.

وی بیان کرد: مکان یابی برای احداث شهرک‌های تخصصی نیز مقوله مهمی است و پیش نیازهای زیرساختی اعم از زمین، برق، آب و سایر موارد باید پیش بینی شود.

محمد امین کیانی نژاد نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی خراسان رضوی نیز گفت: احداث این شهرک نیاز کشور است؛ چرا که پراکندگی صنایع پزشکی و دارو چیزی جز اتلاف منابع به دنبال ندارد و ایجاد کردن این خوشه صنعتی در حوزه سلامت باعث افزایش بهره وری، کاهش مصرف منابع و هم افزایی بیشتر خواهد شد.

سید مرتضی عظیم زاده، رئیس هیات مدیره انجمن صنعت ورزش خراسان رضوی نیز گفت: ده ها تولیدکننده تجهیزات پزشکی در استان فعالیت دارند و این موضوع نشان دهنده اهمیت احداث شهرک صنعتی در حوزه سلامت است، با احداث این شهرک باید صنایع گردهم آورده شوند تا از مهاجرت نیروی نخبه و جوان به خارج از کشور جلوگیری شود.

نماینده نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در احداث شهرک سلامت باید به مقوله درمان توجه شود؛ گفت: خراسان رضوی در حدود ۱۰ سال پیش در حوزه درمان و جذب گردشگر سلامت جایگاه ویژه ای داشته اما در حال حاضر در این حوزه بسیار عقب افتاده است.

پروین دلیری افزود: استان اصفهان در سال ۱۳۹۱ احداث شهرک سلامت خود را کلید زد، شیراز از سال ۱۴۰۱ نسبت به احداث این شهرک و مازندران نیز در سال جاری اقدام کرد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: احداث شهرک صنعتی سلامت مورد استقبال دولت قرار گرفته است و در این زمینه وفاق وجود دارد؛ اما متاسفانه نقشه عملیاتی برای احداث چنین شهرکی تدارک دیده نشده است. باید نقشه راهی برای این مهم تدوین شود تا نقش هر دستگاه مشخص شود. 

هادی توانا بیان کرد: زمانی که خوشه صنعتی در یک جغرافیا متمرکز شود، سیاست های توزیعی دولت نیز بهتر انجام شده و در مقابل مطالبه گری بهتری انجام می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha