۵۸۲ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ برای عشایر خراسان‌شمالی ابلاغ شد

بجنورد-ایرنا- معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ۵۸۲ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ با هدف اشتغالزایی و رونق تولید برای عشایر استان ابلاغ شد.

مهدی خانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال در چهار بخش به عشایر پرداخت می شود که نقشی موثر برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی این تولیدکنندگان خواهد داشت.

وی افزود: تسهیلات مزبور با نرخ ارزان قیمت در اختیار عشایر قرار می گیرد و این تولیدکنندگان می توانند برای اجرای طرح های مختلف در بخش های توسعه گردشگری، تکمیل زنجیره تولید گوشت، تولید صنایع دستی و توسعه کشت گیاهان دارویی از مزایای آن بهره مند شوند.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی تصریح کرد: تلاش داریم تا عشایر استان از تک محصولی خارج شده و معیشت این قشر تنها به تولید گوشت قرمز متکی نباشد از این رو چهار میز توسعه در بخش های مختلف؛ تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز دام سبک، میز توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی در مناطق عشایری، میز توسعه صنایع دستی و میز توسعه گردشگری عشایری تشکیل شده است.

خانی خاطرنشان کرد: میز توسعه کشت گیاهان دارویی با رویکرد توسعه کشت زعفران و طرح پرورش گل محمدی، زرشک وآویشن باغی فعال است و میز توسعه تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز نیز پیگیر ساخت انبار زخیره علوفه برای دام سبک عشایر در ناحیه صنعتی قره میدان مانه و سملقان است.

وی درباره برنامه های میز توسعه صنایع دستی عشایر، گفت: ۱۷ صندوق خرد زنان با ۱۵۰ بافنده فعال است و ظرفیت بالایی در تولید صنایع دستی عشایر استان وجود دارد و این قشر به ویژه در تولید دست بافته های داری و غیر داری مهارت دارند.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی یادآور شد: میز توسعه گردشگری نیز تلاش دارد تا با ایجاد کانون گردشگری واقع در اتراقگاه عشایری قره میدان مانه و سملقان، گلیل شیروان و پرورش اسب اصیل ترکمن سبب رونق اقتصادی در جامعه عشایری منطقه شود.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

خراسان شمالی هفت هزار و ۳۵۲ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

عشایر این استان دارای ۶۰۰ هزار راس دام سبک هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha