۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۵۵
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85339175
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اکونومیست از ضربه مهلک به اقتصاد اسرائیل خبر داد

تهران-ایرنا- اکونومیست با ارایه گزارشی به نقل از تحلیلگران بین‌المللی تاکید کرد که حضور نظامی اسرائیل در نوار غزه بیش از مردم فلسطین به اقتصاد این رژیم آسیب خواهد زد.

به گزارش ایرنا به نقل از اکونومیست، در روزهای پایان سال ۲۰۲۳ اسرائیلی‌ها در نوار غزه همچنان بر جنگ اصرار دارند و امیدوارند که بتوانند حماس را از حاکمیت این شهر ساحلی بردارند ولی نه تنها افکار عمومی بر خلاف سیاست صهیونیست ها است بلکه وضعیت اقتصادی این رژیم نیز اجازه این مسئله را نخواهد داد.

[رژیم] اسرائیل در بیانیه‌های متعدد و از طریق بازدید خبرنگاران از تونل‌های زیرزمینی حماس در حال تبلیغ این مسئله است که به زودی بر غزه حاکم خواهد شد. ارتش [رژیم] اسرائیل تلاش کرده است نشان دهد که حماس منابع اصلی خود را برای تسلط تونل‌ها از دست داده است در حالی که مردم غیرنظامی در فقر به سر می‌برند.

[رژیم] اسرائیل در کنار عملیات نظامی خود در حال جنگ برای افکار عمومی جهانی است. ادعای اصلی آنها این است که دلیل اصلی تلفات بالای فلسطینی‌ها روشی است که حماس از مبارزان خود با قرار دادن آنها در میان غیرنظامیان محافظت می‌کند.

مقامات بهداشتی حماس تخمین می زنند که از زمان آغاز جنگ تا کنون بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ فلسطینی که بیشتر آنها غیرنظامی بودند در اثر بمباران های اسرائیل کشته شده اند. هرچند صهیونیست ها اصرار دارند بگویند از میان شهدای غزه ۹ هزار نفر اعضای حماس هستند.

اسرائیلی‌ها در تبلیغات خود سعی دارند بگویند که با نابودی تونل‌ها در واقع حماس را نابود کرده‌اند ولی تسلط بر همین تونل‌ها نیز به نظر می‌رسد چندین ماه طول بکشد که میزان دقیق این زمان مشخص نیست.

به نظر می‌رسد [رژیم] اسرائیل در ابتدای سال ۲۰۲۴ مردم ساکن در سرزمین‌های اشغالی و همچنین افکار عمومی جهان را برای حضور طولانی مدت در نوار غزه آماده می‌کند ولی به نظر کارشناسان این حضور با هزینه‌های هنگفتی روبرو خواهد شد که معلوم نیست اقتصاد لرزان اسرائیل تاب تحمل آن را خواهد داشت یا خیر.

به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی، حضور نظامی اسرائیل در نوار غزه بیشتر از خود مردم فلسطین به اقتصاد این رژیم آسیب خواهد زد و باعث شکاف عمیقی در نظرات شهرک‌نشین ها خواهد شد.

ارتش [رژیم] اسرائیل از همین ابتدای سال نو میلادی فراخوان گسترده‌ای برای حضور نیروهای ذخیره در ارتش صادر و سال جدید را سال جنگ خطاب کرده است. آنها مجبورند نه تنها در غزه بلکه در مرزهای لبنان و شهرک‌های یهودی نشین نیز هزینه‌های هنگفتی برای برقراری امنیت خرج کنند.

تا کنون نزدیک به نیم میلیون نفر از شهرک نشین‌ها به ارتش فراخوانده شده و این درحالی است که کل جمعیت اسرائیل ۱۰ میلیون نفر است. به تمام شهرک نشین‌ها هشدار داده شده است که خودشان را برای جنگ سال ۲۰۲۴ آماده نگه دارند.

از یک طرف دولت آمریکا نیز یک منبع فشار بر صهیونیست ها محسوب می‌شود به طوری که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده بارها برای تصویب کمک‌ها مالی به [رژیم] اسرائیل مقابل نمایندگان کنگره ایستاده است.

ارتش اسرائیل هنوز به دو هدف اصلی خود نرسیده است یعنی کشتن یا دستگیری رهبران ارشد حماس و نجات گروگان‌های باقی مانده اسرائیلی. و در حالی که اکثریت بزرگی از اسرائیلی‌ها هنوز از جنگ حمایت می‌کنند، نشانه‌هایی از ناامیدی در بین شهرک نشین‌ها وجود دارد.

تامیر هیمن، ژنرال سابق ارتش اسرائیل و رئیس کنونی مرکز مطالعات امنیت دانشگاه تل آویو می‌گوید: از ابتدا مشخص بود که دستیابی به اهداف جنگ ماه‌ها طول می‌کشد و این امر هنوز در ابهام قرار دارد. احساس نا امیدی مردم نسبت به این اهداف بیشتر از دستاوردهای جنگی است.

همه این مشکلات در حالی وجود دارد که خود نتانیاهو نیز از زمان شروع جنگ در نظرسنجی‌ها سقوط کرده است و به نظر می‌رسد در انتخابات بعدی بازنده اصلی باشد. وی در ۲۶ دسامبر در بازدید از یک پایگاه نظامی-اطلاعاتی اعلام کرد که [رژیم] اسرائیل تا انتها جنگ را ادامه خواهد داد ولی این اظهارات درحالی بیان شده است که ژنرال‌های او چنین انگیزه‌ای ندارند و در سخنانشان صحبتی از ادامه جنگ وجود ندارد.

آمریکا و افکار عمومی در سراسر جهان نگران گسترش جنگ به دیگر نقاط خاورمیانه هستند و نگرانی از تشدید تنش‌ها در عراق و لبنان و یمن همچنان قوی است. مشکلات ایجاد شده برای کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از یک طرف و خشم مردم کشورهای منطقه از دیگر مشکلات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha