درخشش نخبگان ایرانی، این‌بار در عرصه نوروساینس

تهران- ایرنا- محققان ایرانی توانسته‌اند بازوی رباتیکی را طراحی و تولید کنند که با دقت بسیار بالا هر نقطه از مغز را ردیابی کند و در زاویه درست به آن پالس‌های مغناطیسی بتاباند. از اثرات این دستگاه که با عنوان Segal Step معرفی شده است، می‌توان به ممکن کردن درمان بسیاری از بیماری‌های حوزه اعصاب و استفاده در شیوه‌های درمان نوروساینس اشاره کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، اگر شما هم از علاقمندان اخبار دنیای علم و فناوری باشید، شاید از شنیدن این نکته تعجب کنید که شیوه درمان بیماری هایی از جمله افسردگی، اضطراب و ADHD با استفاده از تحریک مغناطیسی مغز بیش از ۳۵ سال پیش توسط یک ایرانی به نام پروفسور رضا جالینوس در انگلیس ابداع شد.

در واقع ایرانی ها بودند که مهمترین شیوه درمانی علوم اعصاب، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) را که نوعی تحریک غیرتهاجمی مغز است، ابداع کرده و با تاسیس کمپانی مگستیم در انگلیس نخستین دستگاه های rTMS را به جهان نوروساینس معرفی کردند.

درخشش نخبگان ایرانی، اینبار در عرصه نوروساینس

در این شیوه درمانی با استفاده از پالس های کوتاه، انرژی مغناطیسی برای تحریک سلول های عصبی به ناحیه‌ای در مغز ارسال می‌شوند که محققان معتقدند مسئول قضاوت عاطفی و تنظیم خلق و خو هستند. پالس‌های مغناطیسی ایجادشده توسط سیستم TMS، از جمجمه عبور کرده و سیم پیچ (Coil) جریان الکتریکی را به طور مستقیم در مغز فرد ایجاد می‌کنند.

درخشش نخبگان ایرانی، اینبار در عرصه نوروساینس

این جریان های الکتریکی باعث شلیک نورون ها و تحریک سلول های مغزی اطراف می شوند. اما از آن زمان تاکنون، ردیابی نقاط با این دقت معمای حل نشده ای باقی مانده بود که اکنون توسط نخبگان ایرانی و مهندسان شرکت فارمد حل شده است.

درخشش نخبگان ایرانی، اینبار در عرصه نوروساینس

دکتر مجید معماریان، مدیر بخش تحقیق و توسعه کمپانی مگستیم در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ضمن بازدید از دستاوردهای داخلی در حوزه نوروساینس، دستگاه Segal Step nTMS را بدعتی نوین در عرصه نوروساینس دانست و با مروری بر تاریخچه علوم اعصاب، از اثرات تحقیقات محققان ایرانی بر این حوزه گفت و تلاش های استعدادهای جوان ایرانی را تحسین برانگیز دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha