۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85339796
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرایی تعطیلی تنها نانوایی دهستان بی بی حکیمه در گچساران

یاسوج - ایرنا - چند روزی می شود که تنها نانوایی دهستان بی بی حکیمه (س) در شهرستان گچساران تعطیل شده و شهروندان و زایران بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) در این منطقه ضمن جویا شدن چرایی این مساله مهم از مسوولان می خواهند زمینه از سرگیری فعالیت این واحد خدماتی فراهم شود.

به گزارش ایرنا،اهالی روستاهای باباکلان، بن پیر و بی بی حکیمه که با ۵۰۰ خانوار جمعیت در فاصله ۷۰ تا ۸۰ کیلومتری شهر دوگنبدان قرار دارند اعتقاد دارند که نبودن نانوا در این مناطق رفاه آنان را با مشکل مواجه کرده است.

ساکنان روستاهای دهستان بی بی حکیمه اعتقاد دارند که تعطیل شدن این نانوا باعث شده که اهالی مجبور به پختن نان در خانه خود شوند که این مساله زندگی آنان را با دشواری مواجه کرده است.

زایران حرم حضرت بی بی حکیمه (س) که برخی از آنان از کشورهای حوزه خلیج فارس به این منطقه سفر می کنند نیز با اشاره به دوری مسافت تا شهر دوگنبدان بازگشایی نانوایی مستقر در روستای باباکلان را ضروری می دانند.

پاسخ مسوولان به گلایه های مردم

دهیار روستای باباکلان مرکز دهستان بی بی حکیمه در این خصوص می گوید که تعطیلی نانوایی تازه تاسیس این روستا به علت کمبود نان بوده است.

یاسر زمانی اضافه کرد: سهمیه آرد این نانوایی ۷۵ کیسه ۵۰ کیلوگرمی بوده که در ۱۰ روز نخست فعالیت خود در دی ماه امسال پخت و عرضه شده و این نانوایی در حال حاضر آردی برای پخت نان ندارد.

چرایی تعطیلی تنها نانوایی دهستان بی بی حکیمه در گچساران

وی با اشاره به اینکه زایران بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) نان مورد نیاز خود را از نانوای روستای باباکلان خریداری می کنند تاکید کرد: نانوایی باباکلان برای فعالیت مستمر نیازمند اختصاص آرد بیشتری است.

راهکارهای قانونی برای رفع این مشکل

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تعطیلی نانوایی روستای باباکلان گفت:این واحد خبازی به علت استفاده از سهمیه آرد خانه پزی با کسری مواد اولیه مواجه شده و نیاز است تا مسوولان نانوایی برای اختصاص سهمیه آرد اقدام های قانونی را انجام دهند.

ابوالحسن صداقت کیش تاکید کرد: در مرحله نخست نیاز است تا اهالی روستاهای دهستان بی بی حکیمه طی یک صورت جلسه کتبی رضایت خود را از قطع سهمیه آرد خانه پزی اعلام کنند.

وی بیان کرد: ارسال نامه اعلام رضایت اهالی از سوی دهیاری به فرمانداری گچساران،ارجاع به جهاد کشاورزی این شهرستان برای تایید،ارسال به تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد برای قطع سهمیه آرد خانه پز و تایید در کمیسیون آرد و غله استان از مراحل اختصاص آرد برای نانوایی های روستایی است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:سهمیه تخصیصی به نانوایی های استان براساس تراکنش‌های آنان در سامانه نانی نو (سامانه نظارت بر عرضه هوشمند نان) انجام می شود.

چرایی تعطیلی تنها نانوایی دهستان بی بی حکیمه در گچساران

وی عنوان کرد: این سختگیری ها با هدف شفاف سازی از فروش خارج از شبکه آرد و قاچاق آن جلوگیری می کند.

صداقت کیش تصریح کرد: در این راستا سامانه ای با عنوان «نانی نو» طراحی شده و همه نانوایان استان مجهز به دستگاه های کارتخوان جدیدی شده‌اند.

وی ادامه داد: در این سامانه گزارش های مدون از عملکرد نانوایی ها و پخت روزانه و پرداختی روزانه قابل تشخیص است.

وی اضافه کرد: سرانه آرد مصرفی استان بیشتر از سایر نقاط کشور است و در فصل کشاورزی و در مناطق کشاورزی، این سرانه افزایش می یابد.

میانگین میزان سرانه کشوری آرد ۸.۲ کیلوگرم و این سرانه در کهگیلویه وبویراحمد ۹ کیلو و ۱۶۰ گرم در ماه است.

سالانه ۷۸ هزار و ۸۸۰ تن آرد در کهگیلویه و بویراحمد توزیع و به مصرف می رسد که از این میزان ماهانه ۹۸۳ تن برای مصرف عشایر، یک هزار و ۶۳۷ تن در روستاها با سهمیه سرانه و سه هزار و ۸۸ تن در اختیار نانوایی های شهرهای مختلف استان قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha