۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85339943
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رسانه آمریکایی: ترکیه، شریکی غیرقابل اعتماد و پرخطر است

تهران- ایرنا- هیل در مطلبی ترکیه را شریکی غیرقابل اعتماد و پرخطر دانست و نوشت که اقدامات آن در منطقه با منافع آمریکا در تضاد است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این پایگاه خبری آمریکایی، درحالی‌که ترکیه همچنان به‌دنبال خرید تسلیحات آمریکایی است، بار دیگر جنگی بی‌سرو صدا علیه اهداف سیاسی ایالات متحده به راه انداخته است.

به نوشته هیل، با شروع جنگ میان اسرائیل و حماس، آنکارا حملات علیه غیرنظامیان در شمال سوریه را تشدید کرده است؛ تهاجمی که به نوشته هیل، تازه‌ترین نمونه از ایجاد تنش از سوی ترکیه با آمریکا است.

با این وجود، ایالات متحده همچنان به ارسال تسلیحات و کمک‌های امنیتی به این متحد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ادامه خواهد داد، به امید آنکه بتواند اهرمی در برابر آن بدست آورد.

هیل در ادامه با اشاره به همین موارد استدلال کرده است: اما متاسفانه حمایت آمریکا از ترکیه نه تنها اهرم فشاری ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند به امنیت آمریکا آسیب زده و در عین حال منطقه را بی‌ثبات کند. به عنوان مثال، ترکیه سامانه دفاع هوایی روسیه اس-۴۰۰ را که تهدیدی برای جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی است، خریداری کرده و علاوه بر این با تهدید حمله به یونان، ائتلاف نظامی ناتو را تحت الشعاع قرار داده است.

این پایگاه متعلق به کنگره آمریکا، کارزار تهاجمی آنکارا را در سوریه خطری فزاینده برای جان نیروهای آمریکایی حاضر در این منطقه ارزیابی کرده است. اما یادآور شده که واشنگتن با وجود تمامی این اقدامات تنش‌زا و پرخطر به‌دلیل آنکه سیاستگذاران آمریکایی بر حفظ همه اتحادها به‌ویژه ناتو تاکید زیادی دارند، اقدامات آنکارا را پذیرفته اند. حتی اقداماتی که مستقیم با منافع ایالات متحده در تضاد است.

هیل همچنین با اشاره به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو یادآور شد که این کشور از موقعیت خود به‌عنوان متحد ناتو برای دریافت تسلیحات آمریکایی استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، آنکارا بار دیگر در حال ارزیابی و موافقت بر سر پیوستن سوئد به ناتو بوده و اعلام کرده است که موافقت خود با پیوستن سوئد را تنها در ازای دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی و پهپادهای فیلمبردار کانادایی اعلام می‌کند.

اما این نخستین بار نیست که ترکیه از عضویت در ائتلاف ناتو برای دریافت سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته استفاده می‌کند. زمانی‌که کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۲۳ به فنلاند اجازه دادند تا به عضویت ناتو درآید، آنکارا از معدود اعضایی بود که به‌راحتی تن به این عضویت نداد.

در نهایت هم پس از اینکه ترکیه به عضویت فنلاند رای داد، دولت بایدن بررسی فروش جنگنده‌های اف-‌۱۶ ترکیه را آغاز کرد.

هیل با استناد به همین موارد، ترکیه را شریکی پرخطر می‌داند که اغلب اهداف آمریکا را نادیده گرفته اما همچنان درخواست تسلیحات از واشنگتن را دارد.

این پایگاه تحلیلی خاطرنشان می‌کند: به‌رغم اینکه ترکیه بارها نشان داده که متحد قابل‌اعتمادی نیست، همچنان به دریافت میلیون‌ها دلار تسلیحات آمریکایی برای اثبات وفاداریش ادامه می‌دهد؛ وفاداری که تاکنون نشان داده هیچ تمایلی به ادامه آن ندارد. اما آمریکا به جای مجازات این متحد خودکامه فرض را بر این گذاشته که با فروش تسلیحات بیشتر اهرم بهتری در برابر آنکارا بدست می‌آورد.

هیل در پایان نتیجه گیری کرده است که آمریکا باید دریابد چنین فرضیه ای در مورد ترکیه صادق نیست و به همین دلیل دولت جو بایدن باید ارزیابی مجدد چگونگی عملکرد روابط آنکارا- واشنگتن را به عنوان یکی از اهداف سیاست خارجی خود در نظر داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha