ماجرای گلایه کدخدایی از زیبا کلام/موسوی: شورای نگهبان پاسخ لاریجانی را داد

تهران- ایرنا-زیبا کلام در مناظره ای با نقل خاطره گلایه کدخدایی از وی،انتقاداتی را به عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت علی لاریجانی وارد کرد و موسوی پژوهشگر حقوق، مستنداتی را در پاسخگویی شورای نگهبان به لاریجانی در مورد دلایل رد صلاحیتش ارائه داد.

به گزارش خبرنگار احزاب ایرنا، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی در مناظره‌ای با سیدمرتضی موسوی‌نژاد پژوهشگر علوم حقوقی با موضوع انتخابات رقابتی گفت: نهادهایی هستند که در انتخابات نظارت می‌کنند که انتخابات درست برگزار و مطابق قوانین، ضوابط و مقررات باشد و اگر شکایتی است به آنها منعکس شود.

زیبا کلام افزود: اینکه نهادی بگوید فلانی صلاحیت دارد در انتخابات شرکت کند اما آن یکی صلاحیت ندارد تا جایی که اطلاع دارم چنین چیزی درخصوص انتخابات در هیچ کشوری وجود ندارد. در جمهوری اسلامی هم وجود نداشت اما به‌تدریج این وضعیت را پیدا کرد.

ماجرای گلایه کدخدایی از زیبا کلام

این استاد علوم سیاسی بیان کرد: من در دانشگاه حقوق دانشگاه تهران با بسیاری از اساتید حقوق که پست‌ها و سمت‌های بالایی داشتند چه در دولت آقای خاتمی چه در دولت مرحوم هاشمی، چه در دولت احمدی‌نژاد و در دولت روحانی ارتباط خوبی داشتم مگر اینکه آن طرف نخواهد با من سلام‌علیک داشته باشد. حتی با رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد که در دانشکده ما جزو اساتید حقوق بود سلام علیک داشتم و با آقای کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان هم روابط صمیمانه‌ای دارم.

زیباکلام عنوان کرد: در انتخابات مجلس دهم قبل از کرونا نیز من این موضوع را بیان کرده بودم. یک روز آقای کدخدایی مرا در دانشکده حقوق دید و از من گلایه کرد که توقع نداشتم که شما چنین حرفی بزنید و بگوید در هیچ کجای دنیا چیزی به اسم شورای نگهبان و نظارت استصوابی وجود ندارد و حتی در افغانستان و حبشه نیز چنین چیزی نیست.

وی ادامه داد: اتفاقا همان زمان در افغانستان انتخابات برگزار شده بود و به تعدادی اجازه شرکت در انتخابات را نداده بودند و آقای کدخدایی با اشاره به این موضوع گفت که این هم یک نمونه از کار نظارت که در انتخابات وجود دارد.

این استاد علوم سیاسی افزود: روابط من برخلاف شما با افغانستانی‌ها و عرب‌ها بسیار خوب است و از هیچ‌کدام از آنها متنفر نیستم و از بدشانسی از آمریکایی‌ها هم متنفر نیستم. من با دانشجوهای افغانی سری سوا دارم لذا از دانشجویان افغانی موضوع را سوال کردم و آنها بررسی کردند و گفتند چنین نظارتی وجود دارد اما نظارت استصوابی نبوده است.

زیباکلام بیان کرد: در افغانستان قبیله و عشیره و تفنگ‌چی‌ها قدرت دارند. تفنگچی‌هایشان به مردم متعرض شده‌ و زورگیری کرده بودند و در دادگستری افغانستان پرونده داشتند. زمانی که تعدادی از این افراد می‌خواستند در انتخابات شرکت کنند به استناد آن پرونده‌ها، دادگستری افغانستان اجازه شرکت در انتخابات را به آنها نداده بود.

وی تصریح کرد: همین الان در ارتباط با ترامپ هم می‌بینید که دادگاه گفته است که وی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند لذا یکسری قوانین و مقررات وجود دارد. در آمریکا اگر کسی تبعه این کشور بوده و ۱۸-۱۹ سال سن داشته باشد می‌تواند در انتخابات شرکت کند و شورای نگهبان ندارند که بگوید فلانی یا فلانی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کنند.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بر سر بدیهیات با هم بحث کنیم. این موضوع اظهرمن الشمس شده که حکومت هر کسی را دوست نداشته باشد به هر دلیلی اجازه شرکت در انتخابات را به وی نمی‌دهد.

زیباکلام اظهار کرد: به عنوان مثال آقای لاریجانی چندین دوره رئیس مجلس و نماینده رهبری در مذاکرات هسته‌ای بوده اما ردصلاحیت شده است و شورای نگهبان نیز هیچ وقت پاسخ درست و منطقی به ردصلاحیت لاریجانی نداده است.

وی گفت: البته شورای نگهبان به‌طور کلی گفته که نمی‌خواهم آبروی فلان شخص برود. آن طرف هم گفته توروخدا بگذارید آبروی من برود و بگویید من چه جرمی مرتکب شده بودم که مرا ردصلاحیت کرده‌اید؟

این استاد علوم سیاسی افزود: آخرین مطلبی که آقای کدخدایی در مصاحبه‌شان با روزنامه شرق بیان کرده این بوده که ما نمی‌گوییم فلان نامزد صلاحیت ندارد بلکه ما می‌گوییم صلاحیت او برای ما احراز نشد.

زیباکلام عنوان کرد: به اعتقاد من اینها حقه‌بازی و بازی کردن با لغات است. مانند این است که مرا به جرم دزدی در دادگاه محاکمه کنند و دادگاه بگوید ما نمی‌گوییم زیباکلام دزد است یا نه، اما دزد بودن او برای ما احراز نشده. بالاخره شما باید رای بدهید که من دزدی کرده‌ام یا نکرده‌ام؟

موسوی‌نژاد: شورای نگهبان پاسخگوست و ۷ دلیل عدم تایید صلاحیت علی لاریجانی را اعلام کرد/دادگاه‌های آمریکا خیلی راحت حتی کسی که ۴ سال رئیس جمهور بوده را اجازه شرکت در انتخابات نمی‌دهد

سیدمرتضی موسوی‌نژاد پژوهشگر علوم حقوقی در این مناظره در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات آزاد را در جمهوری اسلامی می‌بینید یا خیر گفت: شورای نگهبان به آقای لاریجانی پاسخ داد و ۷ دلیل نیز گفته شد اینکه پذیرفته می‌شود یا نمی‌شود بحث دیگری است. اما اصل اینکه شورای نگهبان پاسخ داد، اتفاق افتاد.

پژوهشگر علوم حقوقی عنوان کرد: دادگاه‌های آمریکا خیلی راحت حتی کسی که ۴ سال رئیس جمهور بوده را اجازه شرکت در انتخابات نمی‌دهد.

موسوی‌نژاد ادامه داد: نکته دوم اینکه در کل نظام نظارت وجود دارد. در کتابی آمده است هیچ گاه لیبرال‌ها به اندازه جنگ سرد ارزش‌های خود را لگدمال نکردند زیرا می‌خواهند بر دشمن قالب شوند و ارزش‌های خود را به‌راحتی کنار می‌گذارد الان هم از بدشانسی آقای زیباکلام در چنین دوره‌ای هستیم.

وی بیان کرد: آقای بایدن اخیرا گفت‌ که هر ۸۰ سال یکبار دوره‌ای دو سه ساله‌ای به‌وجود می‌آید که در این دوره جریان اصلی قدرت در جهان تعیین می‌شود و ما در این دوره دو سه ساله هستیم.

پژوهشگر علوم حقوقی تصریح کرد: روند کلی آمریکایی‌ها به جهت شاخص‌های اقتصادی روند منفی است و اوضاع خوبی ندارند و سهم‌شان از کیک اقتصادی جهان از ۵۰ درصد اقتصاد جهان به زیر ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و به همان شرایطی رفته‌اند که از ارزش‌های ظاهری لیبرالشان عدول کنند.

موسوی‌نژاد اظهار کرد: همین مثال آقای ترامپ و افغانستان که آقای زیباکلام بیان کردند از حیث اینکه افغانستان فرصت نکرد که مردم‌سالاری را تجربه کند قابل قیاس با جمهوری اسلامی نیست. در همین مثال آمریکا دادگاه‌های ایالت‌های مختلف اجازه نمی‌دهند ترامپ در انتخابات شرکت کند و ۴ سال هم رئیس جمهور بوده است.

وی افزود: یا همین مثال آقای بوش، در آمریکا سیستمی به نام سیستم الکترا وجود دارد که ممکن است اکثریت به یک شخصی رای بدهند اما شخص دیگری رئیس جمهور شود. آقای بوش در رقابت انتخاباتی در دور اول، براساس همین سیستم، در آن انتخابات به رای ایالت فلوریدا پیروز شد یعنی کل آرای ایالت فلوریدا در جیب آقای بوش آمد و وی با حدود ۹۰۰ رای پیروزی شد.

پژوهشگر علوم حقوقی عنوان کرد: در آنجا شکایت شد که تقلب صورت گرفته است. اینکه چرا شبهه تقلب در آنجا شکل گرفت به این دلیل بود که برادر آقای بوش فرماندار و برگزار کننده انتخابات در آن ایالت بود. نهاد قضایی آنها رای نداد و جرج بوش رئیس جمهور شد اما از فردا کسی به خیابان‌ها نریخت.

موسوی‌نژاد گفت: آقای زیباکلام در یک نمایشگاه مطبوعات در مصاحبه‌ای با انصاف‌نیوز گفته بود که در کشوری که آقای روحانی ۲۴ میلیون رای آورده و آقای عارف پیروز انتخابات مجلس شده، بن‌بست وجود ندارد. بنابراین انتخابات آزاد وجود دارد، در همه دنیا هم وجود دارد و در همه امور هم نظارت هم وجود دارد.سرنوشت کشور در انتخابات‌ها تعیین می‌شود وضع فعلی که در آن قرار داریم یعنی تکرار تورم ۴۰ درصدی در ۵ سال اخیر محصول یک انتخاب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha