خاطره‌بازی با جام ملت‌ها؛ ویرانی کاخ رویاهای شاهرخ به دست شاهین

تهران- ایرنا- برادران بیانی هر چند خالق سکانس‌های ماندگاری در فوتبال ایران بودند اما در جام ملت‌های ۱۹۸۴ سنگاپور نقش متفاوتی را بازی کردند.

به گزارش ایرنا، هشتمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۴ و در سنگاپور برگزار شد. دوره نهایی این مسابقات در ۲ گروه پنج تیمی برگزار شد. ایران به همراه تیم‌های چین‌، امارات، سنگاپور و هند در گروه دوم این رقابت‌ها قرار داشت و در نهایت به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی صعود کرد. تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله گروهی ۲ برد و ۲ تساوی کسب کرد و با ۶ امتیاز پایین‌تر از چین به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد.

تیم ملی فوتبال ایران که با سرمربیگری ناصر ابراهیمی به این دوره از رقابت‌ها اعزام شده بود موفق به شکست تیم‌های امارات و چین شد اما مقابل هند و سنگاپور به تساوی رسید. در آن زمان برد در فوتبال ۲ امتیاز و مساوی یک امتیاز داشت. تیم ایران که به عنوان تیم دوم صعود کرده بود در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات به مصاف تیم عربستان رفت.

ناصر ابراهیمی برای دیدار مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها برابر عربستان بهروز سلطانی (حافظ طاحونی از دقیقه ۱۱۷)، اصغر حاجیلو، محمد پنجعلی، رحیم میرآخوری، ضیا عربشاهی، جعفر مختاری‌فر، حمید درخشان، عبدالعلی چنگیز، شاهین بیانی، ناصر محمدخانی (رضا احدی از دقیقه ۷۴) و شاهرخ بیانی را به عنوان بازیکن اصلی راهی میدان کرد.

ملی‌پوشان کشورمان در حالی برابر حریف سعودی قرار گرفتند که با کسب سه عنوان قهرمانی قاره کهن پرافتخارترین تیم ادوار مسابقات بود. تیم ایران در دیدار مرحله نیمه‌نهایی مقتدرانه ظاهر شد و در دقیقه ۴۳ توسط شاهرخ بیانی به گل رسید. در آن دوره از مسابقات برادران شاهرخ و شاهین بیانی نقش مهمی در موفقیت‌های ملی و تیم باشگاهی خود داشتند.

خاطره‌بازی با جام ملت‌ها؛ ویرانی کاخ رویاهای شاهرخ به دست شاهین

این 2 برادر هر چند که ۲ چهره تاثیرگذار فوتبال ایران به شمار می‌روند اما در جدال با عربستان در سال ۱۹۸۴ در ۲ نقش متفاوت ظاهر شدند. شاهرخ با گل خود چند دقیقه تا تبدیل شدن به یک قهرمان ملی برابر عربستان فاصله داشت اما برادر وی چنین اجازه‌ای را نداد و در نقش قهرمان منفی فیلم ظاهر شد و در دقیقه ۸۸ دروازه ایران را به اشتباه باز کرد. بازی با تساوی یک بر یک در ۹۰ دقیقه به پایان رسید و ۲ تیم نیز نتوانستند در وقت‌های اضافه کاری از پیش ببرند.

ناصر ابراهیمی سرمربی تیم ایران در دقیقه ۱۱۷ بازی بهروز سلطانی دروازه‌بان اول تیم ایران را بیرون کشید و حافظ طاحونی را جایگزین او کرد اما طاحونی نتوانست درخشش لازم را داشته باشد و هر پنج پنالتی سعودی‌ها وارد دروازه ایران شد. در ضربات پنالتی اصغر حاجیلو، جعفر مختاری‌فر، حمید درخشان و شاهرخ بیانی پنالتی های خود را تبدیل به گل کردند اما محمد پنجعلی پنالتی چهارم ایران را از دست داد تا تیم ایران شانسی برای حضور در فینال مسابقات نداشته باشد.

خاطره‌بازی با جام ملت‌ها؛ ویرانی کاخ رویاهای شاهرخ به دست شاهین

هنرنمایی شاهرخ و شاهین بیانی از آن جمله اتفاقات جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود که هنوز در ذهن دوستداران این رشته، مربیان، پیشکسوتان و حتی هم‌تیمی‌های این ۲ بازیکن نقش بسته است.

عربستان با شکست ایران در ضربات پنالتی به فینال هشتمین دوره جام ملت‌های آسیا صعود کرد و با پیروزی ۲ بر صفر برابر چین به عنوان قهرمانی رسید. عربستان در مجموع این مسابقات سه عنوان قهرمانی و سه عنوان نایب قهرمانی کسب کرده و بعد از ژاپن، دومین تیم پرافتخار این رقابت‌ها به شمار می‌رود.

ژاپن با چهار عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی در جایگاه نخست قرار دارد. ایران نیز با سه عنوان قهرمانی و پنج عنوان سوم در جایگاه سوم این مسابقات قرار دارد.

خاطره‌بازی با جام ملت‌ها؛ ویرانی کاخ رویاهای شاهرخ به دست شاهین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha