بازار چهار میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور/ضرورت شناسه‌گذاری محصولات

تهران - ایرنا - مدیرکل اداره فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به بازار چهار میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور، گفت: شناسه‌گذاری محصولات آرایشی و بهداشتی امری مهم بوده که باعث می‌شود مردم آن را از کالای تقلبی و قاچاق تشخیص دهند زیرا از مرزها این محصولات به صورت قاچاق عرضه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود آل بویه روز سه شنبه در گشایش پنجمین نمایشگاه سه روزه فرآورده های آرایشی، بهداشتی شوینده و صنایع وابسته در هتل المپیک افزود: باید روش‌هایی را به عموم مردم در خصوص شناسایی محصولات اصیل از قاچاق ارایه و در قالب بروشور، کلیپ و غیره آگاه سازی شود، زیرا امروز معضل کالای تقلبی و قاچاق دغدغه است و تولیدکنندگان ما نشان دادند که محصولی با قیمت و کیفیت خوب می توانند وارد بازار کنند.

وی ادامه داد: در آینده ای نزدیک برای تولیدکنندگان فرش قرمز پهن می کنیم و تمامی امور را به تولیدکنندگان واگذار می کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته از مجموع هفت هزار و ۷۲۸ مورد محصول پایش شده فقط ۱۴ محصول عدم انطباق داشتند، تصریح کرد: بررسی محصولات تولید داخل از نظر ویژگی‌های میکروبی نشان داد که تنها ۲ دهم درصد از نمونه‌ها عدم انطباق داشتند، از نظر میزان فلزات سنگین ۱۰۰ درصد محصولات انطباق داشتند.

وی تاکید کرد: مندرجات روی محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده نباید باعث فریب مصرف‌کنندگان شود، آیین‌نامه برون‌سپاری در سازمان غذا و دارو به زودی نهایی می‌شود و با برون‌سپاری بخشی از وظایف سازمان در حوزه آرایشی و بهداشتی، کارها در این حوزه تسهیل می‌ شود.

آل بویه ادامه داد: این نمایشگاه ویترینی برای تبدیل تجربیات است، تولید بدون کارخانه عرصه جدیدی است که می تواند از ظرفیت های خالی صنایع استفاده کرد.

به گفته وی، صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی ما چشمگیر نیست و باید تولیدکنندگان با توجه به توانمندی بالایی که دارند در رقابت های بین المللی حضور چشمگیر داشته باشند.

بازار چهار میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور/ضرورت شناسه‌گذاری محصولات

رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز در ادامه این مراسم، گفت: ارزش بازار محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران چهار میلیارد دلار و سهم صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران از بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری منطقه تنها ۲۲ میلیون دلار است.

بختیار علم‌بیگی ادامه داد: این صنایع ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم دارند و محدودسازی افزایش قیمت محصولات این صنایع به ۲۵ درصد با وجود نرخ تورم بالاتر، غیر منطقی است و به نوعی این وضعیت شرکت‌ها را به پرتگاه ورشکستگی سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها باید متناسب با تورم افزایش یابند، تصریح کرد: متاسفانه مذاکرات چند ماهه در ستاد تنظیم برای اصلاح منطقی قیمت‌ها به نتیجه نرسیده و امیدواریم سازمان غذا و دارو در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد.


افزایش ۳۲ درصدی صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز در این مراسم اظهار داشت: صادرات محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده کشور در ۹ ماهه امسال با افزایش ۳۲ درصدی به ۱۰۷ میلیون دلار رسید و این نشان دهنده وضعیت خوب تولیدکنندگان داخلی است که با تمام توان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه تولید بدون کارخانه را به رسمیت شناختیم ، گفت: یکی از روش‌های استفاده از ظرفیت‌های خالی در صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده، تولید بدون کارخانه است.

وی ادامه داد: در بازدید از یک واحد معروف تولید محصولات بهداشتی متوجه وضعیت نامناسب آن واحد از نظر تولید و رعایت مسائل بهداشتی شدم درحالی‌که شاید این واحد استانداردها را رعایت می‌کرد اما در عین حال با ادعاهای تبلیغاتی آن منطبق نبود.

برادران تصریح کرد: در یک سال گذشته فقط از یک برند خارجی معروف که در حال تولید در ایران است، ۳۰ گروه تولیدکننده مشابه تقلبی شناسایی شده است و ضرورت دارد چنین وضعیت هایی بررسی و نظارت بیشتری شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha