رویکرد نمایشگاه گردشگری تولید محتوا مبتنی بر میراث‌ ناملموس است

تهران- ایرنا- معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تولید محتوا مبتنی بر میراث‌فرهنگی ناملموس رویکرد جدید نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران است که بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، علی‌اصغر شالبافیان روز سه‌شنبه -۱۲ دی ۱۴۰۲- در روز دوم چهارمین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی معاونان میراث‌فرهنگی کل کشور که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: نگاهی که در دو سال گذشته در وزارتخانه مبتنی بر هم‌افزایی و تقویت همکاری در هر سه حوزه است که در دو سال اخیر شاهد تقویت این همکاری‌ها هستیم.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: ستاد خدمات سفر به‌عنوان مرکز برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری سفر آماده استفاده از نظرات و ایده‌های همکاران عزیز ما در معاونت میراث‌فرهنگی استان‌ها است.

شالبافیان افزود: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در بهمن ماه برگزار می‌شود که یکی از کارهای جدید و تاکیدات ما، تولید محصولات گردشگری مبتنی بر میراث ناملموس است. نمونه بارز آن یلداست. ایده امسال ما موضوع‌محور بودن برنامه های نمایشگاه است و هر استان بر اساس موضوع خاص در استان خود در این نمایشگاه حضور خواهد یافت.

وی ادامه داد: سیاست حوزه میراث‌فرهنگی با حضور آقای داربی، افزایش سواد میراثی است که تاثیرات بسیار خوبی در جامعه به جا خواهد گذاشت.

معاون گردشگری کشور افزود: یکی از موضوعات مهم در هر استان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است. در گذشته مشکلاتی در این باره وجود داشت اما خوشبختانه در حال حاضر با همکاری بسیار خوب بین حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری این مشکلات برطرف شده است. کلید سرمایه‌گذاری‌ها در دست معاونان میراث‌فرهنگی در استان‌ها است.

شالبافیان خاطرنشان کرد: حوزه میراث‌فرهنگی خصوصا میراث‌فرهنگی ناملموس در تولید محتوا برای جذب گردشگر بسیار اهمیت دارد و این موضوع مورد تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

رویکرد نمایشگاه گردشگری تولید محتوا مبتنی بر میراث‌ ناملموس است

موافقت با عضویت مدیران پایگاه‌های جهانی در ستاد اجرایی خدمات سفر

رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی در این نشست از برنامه‌ریزی‌ها برای عضویت و حضور مدیران پایگاه‌های جهانی در ستاد اجرایی خدمات سفر خبر داد و گفت: نوروز بهترین فرصت برای معرفی آثار تاریخی، موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی است. در نشست با معاون گردشگری وزارتخانه که چندی پیش برگزار شد، بر حضور و عضویت مدیران پایگاه‌های جهانی در ستادهای خدمات سفر استان‌ها تاکید شد.

وی ادامه داد: در نوروز امسال یکی از موضوعات مهم در پایگاه‌ها برنامه‌ریزی برای اجرای رویدادهای مختلف است. همچنین سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های پایگاه‌ها باید در نوروز ساماندهی شوند.

سامه اضافه کرد: برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی یکی دیگر از مهمترین اقدامات در نوروز ۱۴۰۳ در محل پایگاه‌های ملی و جهانی است. این بازارچه‌ها باید بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق انجام شود تا هم شاهد فروش محصولات صنایع‌دستی باشیم و هم شاهد افزایش بازدیدکنندگان باشیم.

وی با اشاره به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان یادآور شد: یکی از برنامه‌هایی که می‌توان در پایگاه‌های ملی و جهانی برگزار کرد، احیای شب‌های قدر است. این فرصت بسیار مناسبی است و در پایگاه‌هایی که امکان برگزاری این مراسم را دارند، می‌توان در این باره برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی گفت: در آستانه نوروز، فعالیت‌های عمرانی و کارگاه‌ها باید به پایان برسد و قبل از عید همه کارها باید به سامان و سرانجام برسد.

سامه خاطرنشان کرد: مدیران پایگاه‌ها باید دقت لازم در تامین زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز و ... را داشته باشند.

رویکرد نمایشگاه گردشگری تولید محتوا مبتنی بر میراث‌ ناملموس است

موسیقی و ساز ایرانی مبتنی بر حکمت و فضیلت است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کشور داریم که باید به جهانیان معرفی کرد که البته این معرفی باید همراه با حکمت باشد.

خسروپناه هر سه حوزه ماموریتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای اهمیت است. از وزیر حکمت‌بنیان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آقای ضرغامی تشکر می‌کنم. همچنین از آقای دارابی نیز که شخصیتی دانشمند هستند برای تلاش‌هایی که در حوزه ماموریت‌های این وزارتخانه دارند بسیار سپاسگزارم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: خدا را شاکر هستیم که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیران و کارکنان حکمت‌بنیان حضور دارند. در جلساتی که داریم متوجه می‌شویم که با نگاهی توام با حکمت به مسائل نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در حوزه صنایع‌دستی ممکن است برخی از مدیران فقط دغدغه تولید صنایع‌دستی را داشته باشند اما ابعاد اقتصادی، ابعاد حکمت‌بنیان، ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن توجه نداشته باشند اما خوشبختانه در دوران کنونی مدیریت در وزارت میراث‌فرهنگی به تمام این مسائل توجه می‌شود.

خسروپناه ادامه داد: چهار رکن حکمت، معرفت، معیشت و صنعت باید در سه قلمرو حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیده شود. موزه‌های متنوعی که در کشور داریم باید از این دیدگاه نگاه کرد که دارای حکمت هستند. همچنین در ایران ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی داریم که در دنیا جزو برترین‌ها هستیم که آن‌ها نیز دارای حکمت هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود ابنیه‌های تاریخی مختلف اعم از مذهبی و تاریخی در ایران اشاره کرد و افزود: وجود امامزاده‌ها و بقاع متبرکه باعث شده تا ایران یکی از اصلی‌ترین مراکز گردشگری مذهبی باشد. این در حالی است که آثار و ابنیه تاریخی زیادی داریم که مقصد گردشگران داخلی و خارجی است. در این میان برخی از منازل تاریخی متعلق به شخصیت‌های بزرگ دینی و علمی نیز به‌عنوان یک مقصد گردشگری شناخته می‌شوند و مورد توجه مسافران و گردشگران هستند.

وی گفت: تمام این مجموعه حوزه‌های گردشگری اعم از تاریخی، طبیعی، مذهبی و ... و همچنین رشته‌های مختلف صنایع‌دستی همه جزو ظرفیت‌های بی‌نظیر در کشور است.

خسروپناه گفت: در حوزه میراث ناملموس نیز ظرفیت‌های بی‌نظیری داریم‌. موسیقی و ساز یکی از مواریث ناملموس ما است. اعتقاد دارم تمام سازهای ایرانی مبتنی بر حکمت است. به‌عنوان مثال رباب که بیشتر در سیستان و بلوچستان استفاده می‌شود یکی از این سازها است. این ساز باید ثبت جهانی شود. ظرفیت ما در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کم نیست و باید این ظرفیت‌ها را به جهانیان معرفی کرد، این معرفی باید همراه با حکمت باشد. حکمت یک واژه مهم ایرانی است که به معنای فضیلت است و در اسلام نیز حکمت فراتر از فضیلت است.

وی یادآور شد: با نگاه حکمت‌بنیان باید به میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توجه داشته باشیم. ما برای خودمان حکمت داریم نباید از روش‌های دیگر تقلید کنیم.

خسروپناه همچنین به نگاه تعالی در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: گردشگری فقط برای اوقات فراغت نیست. اوقات فراغت نازل‌ترین نگاه به حوزه گردشگری است بلکه نگاه ما به گردشگری باید همراه با حکمت و تعالی باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم فعالیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونق پیدا کند یک فناوری وجود دارد و آن فناوری حکمرانی فرهنگی است. میراث‌فرهنگی حکمت‌بنیان به صورت اداری و با بخشنامه جلو نخواهد رفت اما اگر با فناوری حکمرانی فرهنگی باشد و به صورت شبکه‌ای باشد و تمام ذی‌نفعان مشارکت داشته باشند، این حوزه جلو خواهد رفت. باید مردم را در سیاست‌گری و تنظیم برنامه‌ها مشارکت دهید و برای تحقق این مهم به طور حتم نیازمند تدوین سند ملی در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم. خوشبختانه در این باره و در هر سه حوزه به همت مهندس ضرغامی در حال تدوین است. این سند باید راهبردی و راهبری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یک بسته حکمرانی باید در این باره تدوین شود که البته در این میان یکی از مقوله‌هایی که می‌تواند به تولید ثروت در کشور کمک کند مالکیت فکری تولیدکننده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha