روایتی از یک خبرI کره جنوبی و تهدیدی به نام کاهش جمعیت

تهران- ایرنا- به گفته تحلیلگران، در شرایطی که تنش‌ها در منطقه غرب اقیانوس آرام رو به افزایش گذاشته است، کره جنوبی، با پایین‌ترین نرخ زاد و ولد در جهان روبرو شده است که این مساله می‌تواند به مرور به کاهش شمار نیروهای نظامی این کشور بیانجامد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، کره جنوبی با نرخ تولد تنها ۰.۷۸ فرزند به ازای هر زن در طول زندگی با احتمال کمبود نیروی نظامی مواجه شده است. مسئولان کره جنوبی در حالی از قرار داشتن در معرض تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی ابراز نگرانی می‌کنند که این کشور حدود نیم میلیون نیروی فعال در ارتش دارد.

پیشینه
هشت سال متوالی است که آمار تولد نوزادان در کره جنوبی برای نمودار رشد جمعیت این کشور ثروتمند آسیایی را روی منحنی نزولی قرار داده است.
به استناد آمارها، کره جنوبی با کاهش نوزاد روبرو شده است زیرا بسیاری از جوانان در مواجهه با رکود اقتصادی و قیمت های بالای خانه، بچه‌دار شدن را به تعویق می اندازند یا از بچه‌دار شدن منصرف می‌شوند.
در سال ۲۰۲۰، تعداد نوزادان جدید با ۱۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به بیش از ۲۷۲ هزار نفر رسید. از زمان ثبت ۴۰۶ هزار تولد در سال ۲۰۱۶، این نرخ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
کره جنوبی اولین کاهش طبیعی جمعیت خود را در سال ۲۰۲۰ گزارش کرد و از آن زمان روند کاهش جمعیت ادامه دارد.
به گزارش سازمان آمار کره جنوبی، این کشور در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) سال جاری با کاهش شدید زاد و ولد مواجه بوده و بار دیگر زنگ خطر جدی برای کاهش جمعیت و افزایش جمعیت کهنسالان این کشور به صدا درآمده است.
گزارش ماهانه سازمان آمار کره جنوبی نشان می دهد در ماه مه سال جاری تنها ۱۸ هزار و ۹۸۸ نوزاد در این کشور بدنیا آمده است که ۵.۳ درصد کمتر از سال گذشته بوده است. این داده ها نشان می دهد ارقام سال جاری در ماه مه به کمترین میزان از سال ۱۹۸۱ که این سازمان تاسیس شده بود، رسیده است.
تعداد نوزادان در کره جنوبی برای نودمین ماه پیاپی کاهش داشته است. در مقابل، تعداد مرگ و میر با افزایش ۰.۲ درصدی به ۲۸ هزار و ۹۵۸ نفر رسیده است که منجر به کاهش طبیعی جمعیت تا ۹ هزار و ۹۷۰ نفر شده است.
افزایش مرگ و میر در برابر تولد نیز همچنان در این کشور ادامه دارد. نرخ کلی باروری یعنی میانگین تعداد فرزندانی که یک زن می تواند در طول زندگی به دنیا آورد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به ۰.۸۱ رسیده است، که بسیار کمتر از سطح جایگزین ۲.۱ است که جمعیت این کشور را روی ۵۱ میلیون ثابت نگه می داشت.
داده ها نشان می دهند نرخ ازدواج ۱ درصد افزایش داشته و به ۱۷ هزار و ۲۱۲ مورد رسیده است. از سوی دیگر آمار طلاق نیز با ۰.۳ درصد افزایش به ۸ هزار و ۳۹۳ رسیده است.
در گزارشی جداگانه آمده است سازمان آمار کره جنوبی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ جمعیت بالای ۶۵ سال این کشور ۲۰ درصد افزایش یابد.

اهمیت موضوع
شبکه خبری «سی ان ان»، چوی بیونگ اوک، استاد امنیت ملی در دانشگاه سانگمیونگ کره جنوبی می گوید با این روند کاهشی جمعیت در این کشور روند کاهشی شمار نظامیان اجتناب ناپذیر خواهد بود.
به باور چوی، برای حفظ سطح کنونی سربازان، ارتش کره جنوبی باید سالانه ۲۰۰ هزار سرباز را به خدمت بگیرد. اما در سال ۲۰۲۲، کمتر از ۲۵۰ هزار نوزاد به دنیا آمدند. با فرض اینکه نیمی از آنان دختر و نیم دیگر پسر باشند، این بدان معناست که در بازه زمانی ۲۰ ساله، زمانی که این کودکان در سنی قرار می‌گیرند که به ارتش بپیوندند، تنها حدود ۱۲۵ هزار مرد برای ۲۰۰ هزار منطقه مورد نیاز در دسترس خواهند بود.
طبق آمار وزارت دفاع کره جنوبی، خدمت سربازی برای زنان اجباری نیست و زنان داوطلب تنها ۳.۶ درصد از ارتش فعلی را به خود اختصاص می دهند.

روایتی از یک خبرI کره جنوبی و تهدیدی به نام کاهش جمعیت
بررسی آماری پیش‌بینی می‌کند که تعداد سالانه نوزادان با کاهش بیشتری روبرو شود و در سال ۲۰۲۵ به ۲۲۰ هزار و در سال ۲۰۷۲ به ۱۶۰ هزار نفر تقلیل یابد.
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نشست اخیر حزب کارگران این کشور، بر پیگیری برنامه‌های هسته‌ای و آمادگی تهاجمی ارتش این کشور در سال ۲۰۲۴ تاکید کرد.
رهبر کره شمالی در این نشست با بیان اینکه وضعیت جنگی در شبه جزیره کره به دلیل تحریکات بی‌سابقه آمریکا و کره جنوبی بر علیه پیونگ یانگ به شدت تشدید شده است، بر آمادگی تهاجمی هرچه بیشتر ارتش این کشور در سال ۲۰۲۴ تاکید کرد.
به نوشته الجزیره، اظهارات کیم نشان می‌دهد که بعید است کره شمالی سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی یا نوسازی نظامی خود را کاهش دهد، اگرچه برخی تحلیلگران معتقدند که کیم قصد دارد اهرمی برای دیپلماسی با واشنگتن ایجاد کند تا احتمالاً پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر (آبان/ آذر) سال آینده بتواند از آن به عنوان یک اهرم فشار بر سر میز مذاکرات احتمالی آینده بهره‌مند شود.

در حالی که کاهش نرخ زاد و ولد در کره جنوبی در سال های اخیر خبرساز شده است، ارتش این کشور نیز به دنبال راه حل در این خصوص است.
در اوایل دهه ۲۰۰۰، سئول بر اساس این فرضیه که تهدید کره شمالی به تدریج رو به کاهش خواهد رفت و این کشور به نیروی نظامی کوچکتر اما نخبه تر نیاز دارد، داوطلبانه تصمیم گرفت تعداد سربازان فعال خود را از ۶۷۴ هزار در سال ۲۰۰۶ به ۵۰۰ هزار تا سال ۲۰۲۰ کاهش دهد.

در حال حاضر ارتش کره جنوبی به این هدف دست یافت، یعنی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ تعداد نیروها را ۲۷.۶ درصد در دو دهه کاهش داده است.

ارزیابی

این در حالیست که این فرضیه که تهدید کره شمالی کاهش خواهد یافت درست از آب در نیامد.

کیم جونگ اون، سومین عضو متوالی سلسله خاندانش که در سال ۲۰۱۱ در پیونگ یانگ به قدرت رسید، علیرغم بازه زمانی کوتاه مدتی که با کره جنوبی و ایالات متحده برای کاهش تنش ها مذاکره می کرد، در حال حاضر فعالیت‌های موشکی خود را افزایش داده است که این مساله تهدیدی برای سئول و همچنین منطقه به شمار می آید.
در سال ۲۰۰۵، وزارت دفاع کره جنوبی طرحی را برای توسعه ارتش خود به یک نیروی علم-فناوری محور تا سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، اما تاکنون پیشرفت ناچیزی حاصل شده است.
در حال حاضر کره شمالی، قانون اساسی را برای تقویت وضعیت انرژی هسته ای اصلاح کرده و آمریکا و متحدانش را بدترین تهدید خوانده است.
اما جنگ روسیه در اوکراین به جهان نشان داد که در میدان نبرد، تعداد نیروهای نظامی مدرن به تنهایی کافی نیست.
در حال حاضر کره جنوبی بر ادغام فناوری های جدید در واحدهای رزمی خود تاکید کرده است. وزارت دفاع سال گذشته اعلام کرد این کشور تصمیم دارد از فن آوری های جدید علمی از جمله هوش مصنوعی در ارتش استفاده کند.
کره جنوبی همچنین در حال توسعه تجهیزات نظامی بدون سرنشین مانند زیردریایی و هواپیمای بدون سرنشین است.
این در حالیست که شمار دیگری از کارشناسان بر این باورند که افزایش تجهیزات نظامی نوش دارویی بیش نیست و شمار نظامیان این کشور باید افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha