تحلیل‌های مشارکت انتخاباتی در مراغه

مراغه- ایرنا- مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۱ اسفندماه، این روزها کلیدواژه محافل عمومی و خصوصی مراغه به‌ شمار می‌رود و تحلیل‌های مختلفی هم در این زمینه از سوی مسئولان و مردم مطرح می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا پاسخ استعلام‌ها و احراز صلاحیت‌های‌ نامزدهای انتخابات ۲ روز دیگر یعنی ۱۵ دیماه اعلام خواهد شد و فضای انتخاباتی رفته‌رفته در این شهرستان داغ‌تر می‌شود.

بر همین اساس محور اصلی سخنرانی‌ها و گفتمان‌های اهالی به انتخابات اختصاص یافته و هریک از آنان تحلیل‌هایی را در مورد اهمیت مشارکت انتخاباتی مطرح می‌کنند که تجمیع و بازخوانی آنها می‌تواند گویای یک واقعیت باشد؛ اینکه «دشمن به معنای واقعی کلمه دشمن بوده و خواسته شوم آن مشارکت حداقلی در انتخابات پیش‌رو است».

همین تحلیل که «مردم با مشارکت پرشور در انتخابات به کشور قدرت می‌دهند»، شاید ساده‌ترین رمزگشایی از اهمیت حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای باشد؛ البته تحلیل‌ها و دلایل بسیار دیگری هم برای مشارکت حداکثری وجود دارد که از زبان صاحبنظران مختلف بیان می‌شود.

مشارکت انتخاباتی در وهله نخست، رای به جمهوری اسلامی است

فرمانده سپاه عاشورا، مشارکت انتخاباتی را در وهله نخست رای به جمهوری اسلامی و در مرحله دوم انتخاب نامزدهای صالح برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری می‌داند.

«سردار اصغر عباسقلی‌زاده» که شامگاه گذشته در جمع بانوان پرشور مراغه و در آیین میلاد حضرت فاطمه (س) سخن ‌گفت، این را هم بیان کرد که مشارکت حداکثری در حقیقت رای به خون شهداست و تبلیغات دشمن برای کمرنگ کردن انتخابات نباید روی ملت بابصیرت ایران تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به برکت ولی‌فقیه و پشتیبانی ملت، فرهنگ مقاومت را به آزادیخواهان دنیا صادر کرده و مشارکت حداکثری در انتخابات موجب خرسندی مظلومان جهان و مایوس شدن دشمنان می‌شود.

اقتدار کشورها به میزان مشارکت ملت‌هایشان وابسته است

امام جمعه موقت مراغه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اقتدار واقعی با حضور جماعت و همدلی به وجود می‌آید و در حقیقت اقتدار هر کشوری بر مشارکت‌پذیری ملت آن کشور وابسته است.

حجت‌الاسلام حمید محمدی‌راد افزود: انتخابات بستر مناسب برای دخالت ملت در سرنوشت خودشان است بنابراین هرکس به اندازه مسئولیت خودش باید در این رویداد مهم مشارکت کند.

وی اضافه کرد: امروزه همه خواهان این هستند که در جامعه تغییر و تحول ایجاد شود و این تغییر تنها با حضور در انتخابات رقم می‌خورد و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی همچنین جابجایی مسئولان اجرایی و تغییر سبک و سیاق‌ها را به انتخابات وابسته دانست و گفت: انتخابات در ایران فلسفه مشخص و محکمی دارد و علاوه بر آن باید به انتخاب اصلح نیز توجه شود.

امام جمعه موقت مراغه توجه به شاخص‌های انتخاب اصلح را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: در انتخاب نامزد اصلح باید منافع جمعی بر منافع فردی ارجحیت داشته باشد و به تخصص و تعهد فرد توجه شود.

وی افزود: داشتن راهکار برای حل مشکلات از دیگر معیارها برای انتخاب اصلح است و اگر همه به صورت گسترده در پای صدوق رای حاضر شوند و به انتخاب اصلح دست بزنند، می‌توان مشکلات را یکی پس از دیگری مرتفع کرد.

مشارکت که پایین باشد، فشارها هم بیشتر می‌شود

«محمد صدقی» از ساکنان مراغه به زاویه نگاه برخی از شهروندان منتقد اشاره و بیان می‌کند: برخی‌ها تصور می‌کنند که اگر مشارکت پایین باشد، برخی از مسئولان اجرایی به خودشان می‌آیند و برای تقویت معیشت مردم جدیت بیشتری به خرج می‌دهند؛ در حالی که فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی در بیشتر کشورها وجود دارد و در صورت پایین بودن مشارکت انتخاباتی، فشارهای بین‌المللی بدخواهان بیشتر، و سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دود مشارکت پایین به چشم خود ملت می‌رود، اضافه کرد: از سوی دیگر انتخاب نمایندگان اصلح برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در سرنوشت ملت تاثیرگذار باشد.

جلب مشارکت حداکثری اصلی‌ترین رسالت رسانه‌هاست

دادستان مراغه نیز طی روز گذشته و در جلسه پیشگیری از جرایم فضای مجازی شهرستان با استناد به فرمایش رهبر مبنی بر اینکه جمهوریت و اسلامیت نظام به انتخابات وابسته است، بیان کرد: مبنای عمل سخنان ولی‌فقیه و قانون است و رسانه‌ها نیز بر همین اساس رسالت بزرگی در زمینه جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو بر عهده دارند.

«محمود نعمتی» با تاکید بر اینکه حتی انتقادها هم باید در راستای تقویت مشارکت باشد، افزود: امر به معروف یکی از اساسی‌ترین وظایف رسانه‌هاست و بزرگترین معروف در زمان حاضر دعوت مردم به شرکت کردن در انتخابات است.

وی با بیان اینکه انتقادها باید منصفانه و سازنده باشد، اظهار داشت: اشکالات متعددی بر عملکردها وارد است اما این نقص‌ها گاهی به ساز و کارها و در برخی از موارد به خود افراد بر می‌گردد بنابراین انتقاد مردم و رسانه‌ها باید جامع‌الاطراف و مانع‌الاغیار باشد.

وی انتقاد اصحاب رسانه بر مبنای ظرفیت‌ها را لازمه کار رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: در انتقادها باید تقوای الهی در نظر گرفته شده و انتشار مطالب کذب خودداری شود.

مردم یکدیگر را به مشارکت ترغیب کنند

مسئول سابق نمایندگی ولی‌فقیه در قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز طی روزهای اخیر و در مسجد شهدای مراغه بیان کرد: اولویت نخست در انتخابات ۱۱ اسفند سال جاری، مشارکت حداکثری است و مومنان باید اقشار مختلف مردم را برای شرکت کردن در انتخابات دعوت کنند.

حجت‌الاسلام جلیل‌زاده با تاکید بر اینکه اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز بسیار بالاست، افزود: افرادی را به این مجلس بفرستید که شایستگی دفاع از ولایت در زمان حساس را داشته باشند.

به گزارش ایرنا رابطه‌ی معکوس حضور مردم و فشارهای دشمن از مباحث ارزشمند رهبری در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود که مرور آن در گفتمان‌های انتخاباتی بسیار تاثیرگذار است.

ایشان می‌فرمایند: «اگر ما کاهش حضور مردم را داشته باشیم، از آن طرف افزایش فشارهای دشمن را خواهیم داشت؛ یعنی اینها با همدیگر به معنای واقعی کلمه یک نسبت معکوسی دارند.

اگر ما بخواهیم فشارهای دشمنان [از قبیل] فشارهای اقتصادی مثل تحریم و امثال اینها از بین برود یا کاهش پیدا کند، راهش این است که حضور مردم در کشور افزایش پیدا کند و پشتوانه‌ی مردمی به رخ دشمنان کشیده بشود».

تحلیل‌های مشارکت انتخاباتی در مراغه
سخنرانی تلویزیونی حضرت امام خامنه‌ای در ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

گفتنی است سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز گذشته اعلام کرد که پاسخ استعلامات و احراز صلاحیت‌ها روز پنج‌شنبه به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد و به محض دریافت، نتایج روز جمعه از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام می‌شود.

به گفته «محسن اسلامی» داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید یا احراز نشده، به مدت سه روز از ۱۷ تا ۱۹ دی برای اعتراض فرصت دارند و بر اساس جدول زمان‌بندی، فرصت رسیدگی به این اعتراض‌ها توسط شورای نگهبان یک ماه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha