رژیم صهیونیستی خواهان گسترش دامنه بحران است/تله اسراییل برای معادله «امنیت در برابر امنیت»

تهران- ایرنا- نتانیاهو با اقدام تحریک آمیز و ترور شیخ صالح العاروری که در لبنان انجام داده است می‌خواهد معادله «امنیت در برابر امنیت» که پیشتر در مورد لبنان برقرار بوده را بشکند و حزب الله را مجبور به واکنش خارج از قاعده کند تا دامنه بحران را به لبنان گسترش یابد.

احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ترور صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار داشت: طبیعی است رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو به دلیل شکست‌های سنگینی که در جنگ اخیر خوردند دست به هر گونه اعمال خارج از قاعده و به دور از چهارچوب بزند. رژیم صهیونیستی در طول ۸۰ روز گذشته تمام اعتبار و آبروی خودش را در گروی این گذاشتند که حداقل به یکی از اهداف اعلامی از جمله آزاد کردن بدون شرط اسرا، تسلیم کردن نیروهای حماس در غزه و کشف شبکه تونل‌های حماس برسند.

وی گفت: این برای ارتش قدرتمند و پرمدعای رژیم صهیونیستی بسیار سنگین است که بعد از ۸۰ روز نتوانسته به هیچ کدام از اهداف خود برسد. طبیعی است که شخص نتانیاهو برای اینکه خودش را از این باتلاق نجات دهد دست به اعمال هیستریک بزند و از این طریق بخواهد کسب اعتبار و آبرو و حیثیت کند. او میخواهد با کوچک ترین اتفاقات برای خود تصویر قهرمان گونه بسازد.

دو هدف گذاری شیطانی نتانیاهو

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: از جهت دیگر نتانیاهو از روز ابتدایی جنگ تا به امروز میخواهد برای شکست خود شریک بسازد و دامنه بحران را گسترش دهد و پای طرف‌های دیگر را به این جنگ ویران گر بکشاند.

وی در تشریح این موضوع با اشاره به دلایل این مساله عنوان کرد: این مساله دو علت دارد. یکی اینکه خودش بیشتر در قدرت بماند و به زندگی سیاسی خود در سایه بحران آفرینی و کشتار و جنایت ادامه دهد و دوم اینکه با رادیکال کردن بحران و تحریک اطراف دیگر ماجرا این بحران را گسترش دهد. بنابراین حیات ننگین شخص نتانیاهو در گسترش بحران است تا بتواند در این مسئولیت باقی بماند.

دستمالچیان ادامه داد: نتانیاهو علاقه دارد آمریکا تحریک شود و مستقیما در منطقه دخالت کند. الان با این اقدام تحریک آمیز و ترور شیخ صالح العاروری که در لبنان انجام داده است می‌خواهد معادله «امنیت در برابر امنیت» که پیشتر در مورد لبنان برقرار بوده را بشکند و حزب الله را مجبور به واکنش خارج از قاعده کند تا دامنه بحران را به لبنان گسترش یابد. من معتقدم ضمن اینکه باید هوشیاری به خرج داد تا در دام تله شیطانی نتانیاهو نیافتاد اما باید با پاسخ‌های حساب شده و قاطع و دندان شکن در وقت خودش جواب داد.

سفیر پیشین ایران در اردن در توضیح معادله «امنیت در برابر امنیت» گفت: بعد از سال ۲۰۰۰ که رژیم صهیونیستی مجبور شد برای اولین بار در تاریخ خود در برابر رزمندگان اسلام در لبنان فرار و عقب نشینی کند و به آتش بس با شرایط مقاومت تن بدهد یک موازنه وحشت درست شده بود. در ضمن همان شرایط، مقرر شد لبنان باید در امنیت کامل به سر ببرد. رژیم صهیونتیستی تا سال ۲۰۰۶ این معادله را رعایت کرد. رژیم میخواست این معادله را در سال ۲۰۰۶ بشکد اما شکست سختی خورد. لذا لبنان پس از این شرایط در بستر امن و آرام قرار داشت.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: رژیم صهیونیستی امروز میخواهد به خیال خام خود این معادله را با ترور جنایت کارانه بشکند تا لبنان و حزب الله را به جنگ بکشاند. در ضمن اینکه حزب الله و نیروهای مقاومت باید هوشیار باشند و در این دام گرفتار نشوند و مانند گذشته مدیریت بحران کنند و در بستر استراتژی جنگ بدون جنگ کار خود را ادامه دهند باید در زمان و مکان مقضی به دشمن پاسخ سخت و کوبنده‌ای را بدهد.

لزوم یارگیری نرم افزاری ایران

وی با اشاره به اینکه ترور شهید سید رضی موسوی در این راستا صورت گرفت تاکید کرد: معتقدم ایران به همراه سایر کشورهای همسو به طور جدی باید در مجامع بین المللی با مستندسازی جنایات بی شمار رژیم صهیونیستی شخص نتانیاهو را به عنوان جنایت‌کار جنگی به محاکمه بکشاند.

سفیر سابق کشورمان با تقدیر از اقدام قاطعانه آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی عنوان کرد: ایران باید در بخش نرم افزاری بسیار بیشتر از گذشته یارگیری کند و جلوی شرارت‌های نفرت بار رژیم صهیونیستی را بگیرد. دستگاه دیپلماسی باید در یک طراحی دقیق بتواند در مجامع بین‌المللی با صلابت و قدرت جلوی رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایش بایستد.

آزادی خواهان شیفته حاج قاسم هستند

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی بیان کرد: شهید سلیمانی یک مکتب جهاد، عقیده، خودسازی و مبارزه بود. او با عزم و اراده ای که با همت بلند خود نشان داد از میان مردم برخواست و از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و تحت رهنمودهای امامین انقلاب در عرصه نبرد، شیوه چگونه زیستن و چگونه مردن را اموخت و در نهایت به فیض عظیم شهادت که نقطه اوج تعالی انسانی است رسید.

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه شهید سلیمانی با سلوک رفتاری و مشی مخلصانه و با تواضع و فروتنی در اوج سربلندی توانست یک الگوی رفتاری باشد گفت: ایشان توانست بسیاری از ازادی خواهان و عدالت جویان را شیفته خود کند و قهرمان ملی ازادی بخش قرن معاصر شد. محور مقاومت مدیون تلاش‌ها و مجاهدت‌های ایثارگونه او هست که با رشادت سر به مسیر مقدس خودش سپرد و در نهایت جان شیرین خود را در این راه فدا کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی است که شهدایی مثل عماد مغنیه، جهاد مغنیه، شیخ صالح العاروری، ابومهدی المهندس که همه از همرزمان شهید سلیمانی بودند از این مکتب درس بگیرند و در نهایت در راه ارزش‌ها جان دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha