ضربه به پایگاه میرون، نقطه آغازی بر عملیات‌های آتی حزب الله علیه اسرائیل خواهد بود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: عملیات اخیر حزب الله علیه پایگاه میرون نقطه آغازی بر عملیات‌های آتی حزب الله لبنان علیه اسرائیل خواهد بود و به نظرم اسرائیل را پشیمان خواهد کرد چرا که اسرائیل به شدت از ورود گسترده به جنگ با حزب الله احتراز می‌کند.

علی عبدی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص عملیات اخیر حزب الله علیه پایگاه کنترل هوایی راهبردی میرون اسرائیل اظهارداشت: سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله عملا راهبرد حزب الله را روشن کرد. ایشان گفتند پاسخ ما این نخواهد بود که در زمان و مکان مناسب پاسخ بدهیم بلکه میدان پاسخ ما را روشن خواهد کرد.

وی گفت: همانطور که در بیانیه حزب الله هم اعلام شد این پایگاه با سازماندهی و هماهنگی کلیه عملیات‌های هوایی به سمت سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس و بخش شمالی حوزه دریای مدیترانه مرتبط بوده و همچنین اعلام شد که این پایگاه مرکز اصلی عملیات پارازیت الکترونیک اسرائیل است که تعداد زیادی از نخبگان اسرائیلی در آن فعالیت می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در واقع «پایگاه میرون اسرائیل یک پایگاه اطلاعاتی و جنگ الکترونیک است» که در عین حال هدایت عملیات‌های هوایی که اسرائیل علیه ترکیه سوریه و لبنان انجام می‌داده و البته بخش عمده‌ای از مدیریت و کنترل عملیات ترور شهید صالح العاروری از این پایگاه بوده است.

عبدی افزود: حزب الله در همان بیانیه اضافه می‌کند که این پایگاه تنها مرکز مدیریت نظارت و کنترل هوایی بر شمال فلسطین اشغالی است و یکی از دو پایگاه اصلی در فلسطین اشغالی به حساب می‌آید. به نظر من اطلاعات خیلی جالبی در بیانیه حزب الله لبنان وجود دارد که نشان می‌دهد «حزب الله اشراف دقیقی بر روی تک تک پایگاه‌های اسرائیل دارد» چرا که می‌داند هر پایگاه چه ویژگی‌ها و ماموریت‌هایی دارد و بنا به نوع ماموریتی که آن پایگاه‌ها دارند مورد هدف عملیاتی حزب الله قرار می‌گیرند.

اطلاعات خیلی جالبی در بیانیه حزب الله لبنان وجود دارد که نشان می‌دهد «حزب الله اشراف دقیقی بر روی تک تک پایگاه‌های اسرائیل دارد» چرا که می‌داند هر پایگاه چه ویژگی‌ها و ماموریت‌هایی دارد و بنا به نوع ماموریتی که آن پایگاه‌ها دارند مورد هدف عملیاتی حزب الله قرار می‌گیرند.وی گفت: عملیات حزب الله علیه پایگاه میرون اسرائیل یکی گام رو به جلو و تصاحب میدان به نفع حزب الله به حساب می‌آید، اما این تلقی که این عملیات انتقام خون شهید صالح العاروری باشد فرض درستی نیست. احتمالاً این عملیات آغاز یک سلسله عملیات هایی با همین شدت و با همین دقت اطلاعاتی و شناسایی خواهد بود. همانطور که سید حسن نصرالله هم گفته است آنچه که تکلیف حزب الله با اسرائیل را روشن می‌کند در میدان و در روز و شب‌های آینده مشخص خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عملیات اخیر حزب الله علیه پایگاه میرون «نقطه آغازی بر عملیات‌های آتی حزب الله لبنان علیه اسرائیل خواهد بود»، عنوان داشت: این عملیات آغاز روند جدیدی خواهد بود و به نظرم اسرائیل را پشیمان خواهد کرد چرا که اسرائیل به شدت از ورود گسترده به جنگ با حزب الله احتراز می‌کند، مقامات اسرائیل به خوبی می‌دانند که حزب الله به دلیل مدیریت صحنه نیروهای عملیاتی و زمینی خودش را وارد میدان نمی‌کند ولی اگر این اتفاق بیفتد فاتحه رژیم صهیونیستی خوانده است و آنها مجبورند تمام نیروهای حاضر در غزه را بیرون بکشند تا برای درگیری در شمال سرزمین‌های اشغالی با حزب الله و یگان رضوان وارد عمل شوند.

عبدی بیان کرد: ترور شهید العاروری نیاز واجب نتانیاهو و اسرائیل بود چرا که پس از سه ماه جنگ چیزی برای ارائه به افکار عمومی خود نداشت و حتی نتوانستند اسرای اسرائیلی را هم آزاد کنند. بنابراین دم دست‌ترین کار آن چیزی است که اسرائیل در آن تخصص دارد و ماهیت آن بر این استوار است که همان تروریسم باشد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی «اسرائیل همچون یک افعی گرسنه بود که آقای صالح العاروری را بی محابا شکار کرد» و به نظر می‌آید عواقب این کار آنها در آن لحظه برای اسرائیل مهم نبود چرا که آنها می‌خواستند فعلاً تروری را انجام دهند تا افکار عمومی خود را تا حدی راضی نگه دارند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه پیش از ترور العاروری ما ترور شهید سید رضی در سوریه را هم داشتیم، گفت: قطعاً اسرائیل منتظر پاسخ حزب الله هست، اما نمی‌داند که آنها چگونه کجا و در چه زمانی این پاسخ را خواهند داد چرا که «طراحی‌های عملیاتی حزب‌الله پیچیده است» و آنها در مقابله با اسرائیل کار آزموده هستند.

عبدی بیان داشت: به نظر می‌رسد که تاکتیک‌های نظامی اسرائیل در جنگ غزه در حال تغییر است به نحوی که تا پیش از آتش بس موقت ۷ روزه عموماً جنگ عملیاتی هوایی و ورود محدود زمینی بود، اما امروز با توجه به ورود نیروهای اسرائیل به مناطق شهری غزه عملاً تفکیک نیروهای حماس از نیروهای اسرائیل خیلی راحت نیست و به همین دلیل عملیات شدید هوایی انجام نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌آید «اسرائیلی‌ها به دنبال این هستند که بیشتر به منطقه مرزی غزه نزدیک شوند» تا از این مسئله در مذاکرات آزادی اسرا استفاده کنند و به نحوی که آزادی تبادل خود را در قبال تخلیه بخش مرزی غزه داشته باشند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: اگر جنگ با همین روندی که دستاوردی برای اسرائیل نداشته تداوم پیدا کند حتماً اختلافات را در ارتش، کابینه و میان سیاسیون این رژیم بالا می‌برد.

عبدی بیان داشت: آمار متفاوتی از میزان تلفات و مجروحان اسرائیلی به بیرون درز پیدا کرده است به نحوی که رسانه‌های رسمی اسرائیلی ۲۰۰۰ نفر را عنوان کردند و برخی محافل غیر رسمی اسرائیلی از رقم ۶۰۰۰ نفر صحبت به میان می‌آورند. همچنین برخی منابع از تلفات ۱۲ هزار نفر از اسرائیلی‌ها می‌گویند و آمار دیگری از تلفات ۲۰ هزار نفر نیروی اسرائیلی خبر می‌دهد که سید حسن نصرالله هم در سخنرانی اخیر خود این رقم را قطعی دانسته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حجم حملات حزب الله و قسام «تا به همین لحظه هم تلفات ۱۲ الی ۲۰ هزار نفری از نیروهای اسرائیلی قابل تصور است»، اما فضای به شدت سانسور شده‌ای که در این میان وجود دارد مانع از بیان حقیقت موجود می‌شود، اما همین ارقام مطرح شده هم خود آماری بی‌سابقه در تاریخ اسرائیل محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha