کوهستان سیلُم کهگیلویه شکافته شد+ فیلم

یاسوج - ایرنا -سیلُم؛ یک مسیرارتباط کوهستانی، سخت گذر وسنگلاخی به طول هشت کیلومتردر بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه است که دولت می خواهد با بازگشایی این راه میانبر اما سخت، مسیر ۱۳۵ کیلومتری و چهارساعته بین چندین روستا و خانوار عشایری را به هشت کیلومتر و کمتر از ۳۰ دقیقه کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، دلی مهتاب، شوار، انارک، آبله روستاهایی در بخش چاروسای شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که باید برای رسیدن به این منطقه مسیر ۱۳۵ کیلومتری دهدشت، قلعه رئیسی، دیشموک، دلی کما به دلی مهتاب را طی کرد.

به گفته اهالی این مسیر هم اینک تنها برای عبور چهارپایان مناسب است و تردد در این مسیر برای هیچ وسیله نقلیه ای امکانپذیر نیست.

به گفته مسئولان و مردم محلی روزانه چندین انفجار در دل این کوه سخت رخ می و دولت نیز با انجام عملیات راهسازی در این منطقه محروم و با کمترین امکانات اولیه برای خدمت رسانی به ۲۰ هزار خانوار روستایی و عشایری در حال بازگشایی این مسیر هشت کیلومتری است.

مناطقی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که عمق محرومیت در آنها تنها از نزدیک قابل مشاهده و لمس هستند و برخی از این مناطق با تدابیر ویژه و تلاش جهادی مسئولان دولت سیزدهم مشکلات آنها سامان یافت، از جمله احداث پل بر روی رودخانه سِمه دیشموک رویای چندین ساله مردم محروم این روستاها بود که با پیگیری ویژه استاندار در مراحل پایانی اجرا است.

انفجار خدمت در کوهستان سیلُم کهگیلویه+ فیلم

روستاهای زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که به دلیل شرایط خاص توپوگرافی خدمات رسانی در آنها به سختی انجام می شود، تعداد زیادی از این روستاها در شهرستان کهگیلویه بخش دیشموک در واقع نقطه اتصال مناطق سردسیر و گرمسیر و مسیر کوچ عشایر نیز محسوب می شوند.

در روستاهای لاش، سیلُم و دلی، مهتاب، انارک و دیگر روستاها مردمانی زندگی می‌کنند که فارغ از هیاهوی جهان هستی زندگی را به سختی در پیخ و خم های مشکلات و نبود امکانات مناسب سپری می کنند.

انفجار خدمت در کوهستان سیلُم کهگیلویه+ فیلم

با بررسی خبرنگار ایرنا این روستاها در دوران هشت ساله دفاع مقدس حضور پررنگ داشته و هشت شهید گلگون کفن را تقدیم انقلاب کرده و سهم خود از خدمت رسانی و دفاع از حریم ولایت و امنیت را به میهن اسلامی ادا کردند این مردمان به دلیل روحیه جهادی و انقلابی خود در پیچ و خم های کوه همیشه استوار سیلُم،خم به ابرو نیاورده و همچنان به زندگی در کوهستانهای سخت گذر و بدون هیچ گونه امکاناتی ادامه می دهند.

ایاب و ذهاب و مسیر کوچ روستاهای انارک، دِلی، سیلُم، لاش، شِوار، آبله و مهتاب برای تامین نیازهای اولیه زندگی در طول سال راه خاکی و برفگیر بیش از ۳۰ کیلومتری دیشموک به مورخانی است که به دلیل طولانی بودن مسیر دارای مشکلات خاص خود نیز است.

انفجار خدمت در کوهستان سیلُم کهگیلویه+ فیلم

این مناطق با توجه به خدمات عمومی زیادی که از سوی دولت ارائه شد به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب از نعمت خانه بهداشت، مدرسه مناسب، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، گازرسانی و نبود خطوط تلفن همراه بعد از گذشت ۴۵ سال ازعمر پربرکت انقلاب بی بهره هستند.

با پیگیری های انجام شده مردم این مناطق کمبود این خدمات را ناشی از نبود راه ارتباطی مناسب اعلام کردند.

راه ارتباطی سیلُم به مهتاب امیدهای روشن توسعه منطقه

در سال ۸۳ با برنامه ریزی کارشناسان و حمایت دولت راه ارتباطی سیلُم به مهتاب کلنگ زنی شد که به دلیل سهل انگاری و عدم تامین اعتبار تنها ۳۰۰ متر از این مسیر زیرسازی آن انجام گرفت و بعد تعطیل شد.

پیمانکار پروژه راه ارتباطی سیلُم به مهتاب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از سختی های این مسیر ارتباطی و مشکلات مردم سخن گفت.

انفجار خدمت در کوهستان سیلُم کهگیلویه+ فیلم

روح الله طاهرمنش گفت: این پروژه از سال ۸۳ با تامین منابع مالی وارد فاز اجرایی شد و از سال ۸۳ تا ۱۴۰۰ تنها ۳۰۰ متر از این مسیر کوهستانی و سخت گذر خاکبرداری و بازگشایی شد.

وی طول این مسیر را ۸ کیلومتر دانست و افزود: در یک و نیم سال اخیر با حمایت دولت سیزدهم نزدیک سه کیلومتر از این مسیر با انفجارهای متعدد بازگشایی شد.

طاهرمنش کوهستانی بودن را یکی از دلایل اصلی کندی پروژه دانست و بیان کرد: سوخت مورد نیاز ماشین آلات راهداری با حمل بر روی الاغ با طی مسیر سه کیلومتری تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه این مسیر ارتباطی در توسعه همه جانبه و خدمات رسانی به مردم دارای ارزش بسیاری است اظهارداشت: هیچ مسئولی ارزش این مسیر ارتباطی را نمی داند.

انفجار خدمت در کوهستان سیلُم کهگیلویه+ فیلم

طاهرمنش که گویا از بچه های منطقه است با بررسی های که انجام داده بود به خبرنگار ایرنا گفت: این مسیر ارتباطی نقطه اتصال منطقه سردسیری به گرمسیر است که در این مسیر بیش از ۱۲ روستا و جمعیتی بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر از اهالی روستا و عشایرمناطق مختلف شهرستان کهگیلویه و حتی بویراحمد از مزایای این مسیر بهره مند خواهند شد.

وی مبلغ قرارداد اولیه این مسیر ۲۴۰ میلیارد ریال دانست و بیان کرد: تاکنون در این مسیر ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

طاهرمنش تصریح کرد: تنها ۵۰ میلیارد ریال از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای پرداخت شد.

وی اضافه کرد: تاکنون با چند انفجار بزرگ بخش زیادی از مسیر بازگشایی شد.

طاهرمنش این مسیر ارتباطی را دارای جاذبه های گردشگری زیادی دانست و گفت: این مسیر در آینده با اتصال به جاده ملی پاتاوه دهدشت برای توسعه منطقه یک ظرفیت است.

انفجار خدمت در کوهستان سیلُم کهگیلویه+ فیلم

تنها فریاد رَس مردم خداوند است

اکبر توان از اهالی روستای لاش در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا بازگشایی این مسیر را برای مردم منطقه و بخصوص عشایر یک آرزوی بزرگ دانست و گفت: تنها فریاد رَس مردمان روستاها و عشایر در زمان تردد خداوند است.

وی اضافه کرد: بازگشایی مسیر سخت گذر و کوهستانی کوه سیلُم خدمت بزرگ دولت سیزدهم به مردم محسوب می شود.

علی پورنگ ساکن روستای دلی مهتاب در این رابطه تصریح کرد: هر ساله عشایر این منطقه با طی کرن مسیر چهارساعته مشکلات زیادی را متحمل می شوند که بهره برداری از این مسیر نیازمند تلاش جهادی مسئولان است.

وی اضافه کرد: اگر مشکلی برای مردم روستای دلی مهتاب و شِوار پیش آید باید مسافتی به بلندای کوه سیلُم را پیاده طی کنند تا بتوانند با برقراری تماس تلفنی فریادرَسی پیدا کنند.

انفجار خدمت در کوهستان سیلُم کهگیلویه+ فیلم

پورنگ با بغض در گلو از مسئولین دولت انقلابی سیزدهم تقاضا کرد و گفت: حالا این شما و این گوی و میدان، بلند شوید و حماسه ای به بلندای تاریخ سرزمین کهن کهگیلویه و بویراحمد برای این مردم محروم و ستمدیده خلق کنید تا تاریخ گواه باشد که فرزندان دیار آریو برزن دست کمی از بزرگان تاریخ ندارد.

با پیگیری های انجام شده خبرنگار ایرنا، اهالی روستاهای لاش، مهتاب، دلی تا، تَنگ یار، اَنارک، گردَنگه و برمامیون مردمانی ساده دل و نیک اندیش از طوایف مختلف سال‌ها در محروم‌ترین نقطه استان به فعالیت و زندگی مشغول هستند که تنها فریادرس آنها به قول خودشان خداست و از خبرنگار ایرنا خواستند مسئولان را به این نقطه از جغرافیای کهگیلویه دعوت کند تا به فریاد مادرانی که در حال زایمان فرزندان خود هستند برسند و حال و روز مردمان را از نزدیک مشاهده کنند تا غم و شادی این مردم را ببینند تا هم در این دنیا و هم آن دنیا شاهد دعای خیر این مردم محروم باشند.

انفجار خدمت در کوهستان سیلُم کهگیلویه+ فیلم

بهره برداری از این مسیر نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است

معاونت فنی راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه وبویراحمد درصد پیشرفت فیزیکی این طرح را ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: میزان تخصیص اعتبارات در این طرح بسیار اندک و ناچیز است.

امرالله رضوی این مسیر ارتباطی را سخت گذر و کوهستانی دانست و گفت: در صورت تخصیص اعتبارات لازم بهره برداری از این مسیر دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: طول این مسیر هشت کیلومتر است که سه کیلومتر از این مسیر در دولت سیزدهم برای تردد بازگشایی شد.

رضوی اضافه کرد: با بهره برداری از این مسیر بیش از ۲۰ هزار خانوار عشایری و روستایی از آن بهره مند خواهد شد.

وی اضافه کرد: مسیر تردد چهار ساعته بیش از ۱۲ روستا که با شروع فصل ییلاق در کوچند به یک ساعت کاهش خواهد یافت.

رضوی اضافه کرد: این مسیر ظرفیت اتصال به جاده ملی پاتاوه به دهدشت در بلند مدت را نیز دارد.

وی گفت: این مسیر ارتباطی برای اتصال به جاده ملی پاتاوه به دهدشت از روستای لاش ۱۵ کیلومتر و از روستای گردنگه ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

رضوی بیان کرد: این مسیر ارتباطی با توجه به ظرفیت های خوب گردشگری علاوه بر خدمات رسانی بهتر به مردم نقش مهمی در بهبود معیشت مردم و مهاجرت معکوس روستائیان نیز خواهد داشت.

جهانگیر شاهینی رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد با دیدن تصاویر و فیلم این مسیر ارتباطی قول بازدید از پروژه های حوزه بخش چاروسای شهرستان کهگیلویه و این مسیر همراه با خبرنگار ایرنا را نیز داد.

برای سفر به منطقه محروم دلی مهتاب باید مسیر ۱۳۵ کیلومتری دهدشت، قلعه رئیسی، دیشموک، دلی کما به دلی مهتاب را طی کرد.
تعداد دانش آموزان بخش چاروسا چهار هزار دانش آموز ک کرد.
بخش چاروسا با ۲۱ هزار نفر جمعیت به مرکزیت شهر قلعه رئیسی در فاصله ۶۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

بخش چاروسا با ۲۱ هزار نفر جمعیت به مرکزیت شهر قلعه رئیسی در فاصله ۶۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha