افزایش تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی یورَپ/۷۱ موسسه در میان برترین‌ها

تهران- ایرنا- ۷۱ موسسه ایرانی طبق گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد علمی» یا «یورَپ» در میان سه هزار موسسه برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، «دانشگاه صنعتی خاورمیانه» در ترکیه این نظام رتبه‌بندی را به نام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی/ University Ranking by Academic Performance مدیریت و روزآمد می‌کند.

دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۳ یورَپ/ URAP، با رتبه ۲۳۱ جهانی در جایگاه نخست ملی جای گرفته است. دانشگاه‌های علوم پزشکی گلستان، هرمزگان، تخصصی فناوری‌های نوین آمل، ولیعصر رفسنجان، ایلام، صنعت نفت و علوم و فنون مازندران در ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی نبودند و به تازگی در ویرایش ۲۰۲۳ در میان برترین‌های جهان جای گرفته‌اند.

در ویرایش پیشین این نظام، ۶۴ مؤسسه ایرانی در میان برترین‌های جهان جای گرفته بودند. در نمودار یک روند سالانه شمار مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است.

افزایش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی یورپ/۷۱ موسسه درمیان برترین‌ها

یورَپ

یورَپ از نظام‌های رتبه‌بندی جهانی است که مؤسسه‌های جهان‌تراز را شناسایی و جایگاه آنها را در برابر یکدیگر ارزیابی می‌کند. شمار مقاله‌ها، شمار استنادها، شمار کل انتشارات، بهره‌وری علمی، تأثیر پژوهشی، و همکاری جهانی؛ ۶ سنجۀ کلیدی نظام «یورپ» برای ارزیابی مؤسسه‌های آموزش عالی هستند.

در جدول شماره یک، امتیاز کل و رتبه جهانی مؤسسه‌های ایرانی برتر و در جدول ۲، امتیاز مؤسسه‌ها در سنجه‌های ارزیابی آمده است.

افزایش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی یورپ/۷۱ موسسه درمیان برترین‌ها

بر پایه گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبه‌بندی فراگیر «یورَپ»، دانشگاه هاروارد، پیشگام جهان است و دانشگاه چینهوا، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه لندن، دانشگاه تورنتو، دانشگاه جیائو تونگ شانگهای، دانشگاه استنفورد، دانشگاه ژینگ‌جیانگ، دانشگاه جان هاپکینز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و به روزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند.

این گزارش نیز از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) تهیه شده که به پایش و گزارش پیرامون ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری پرداخته است و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha