گام‌های بلند در مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده؛ سهم ۳۵هزار و ۳۲۵ واحدی فارس

شیراز-ایرنا- طبق مصوبه آخرین نشست ستاد بازآفرینی شهری فارس به ریاست استاندار،سهم این استان برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ۳۵ هزار و ۳۲۵ واحد اعلام شد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری یکی از مهمترین دغدغه‌های متولیان در این عرصه به شمار می‌روند.

فرسودگی بافت‌های شهری چه مشکلاتی ایجاد کرده است؟

فرسودگی بافـت در ابعاد مختلف معضلات عدیده‌ای را برای مدیریت شهری پیش آورده و افزون بر نارسایی ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های شهری، سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی و کاهش ارزش‌های کمی و کیفی محیط‌زیست در محدوده‌هایی از شهر می‌شود و با نزول ارزش‌های سکونتی- عملکردی در این قبیل محدوده‌ها موجبات گریز ساکنان از این مناطق را فراهم می‌کند.

دامنه فرسودگی برخی از این محله‌ها به گونه‌ای است که با وقوع یک حادثه یا زلزله متوسط، وقوع فاجعه دور از انتظار نیست.

در حقیقت کم‌توجهی چندین ساله به این محله‌ها و عدم اتخاذ سیاست‌هایی که به سرمایه‌گذاری برای نوسازی و رونق این بافت‌ها بیانجامد، موجب بروز مشکلات بسیاری در این مناطق شده؛ این در حالیست که ظرفیت و امکان‌های بالقوه بسیار وسیعی در این محله‌ها وجود دارد.

استان فارس نیز سالهاست با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و مدیران در دستگاه‌های اجرایی مختلف در تلاشند تا با رفع این مشکل دغدغه ساکنان در این مناطق را به حداقل برسانند.

چه تدابیری اتخاذ شده؟

اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که مدیرکل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد:طی چهار سال باید ۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده این استان نوسازی شود که در این ارتباط سهم هر یک از شهرهای دارای بافت فرسوده استان را تعیین و به شهرداری ها ابلاغ کرده‌ایم.

این در حالیست عمده بافت‌های فرسوده استان مربوط به کلانشهر شیراز است؛ در حال حاضر حل این مشکل در دستورکار شهرداری نیز قرار گرفته و این سازمان برای عبور از بحران بافت‌های فرسوده شهر مشوق‌هایی را پیش‌بینی کرده است.

رئیس اداره بازآفرینی شهری شهرداری شیراز مردادماه سال جاری در خصوص مشوق‌های تنظیم و پیش‌بینی شده برای نوسازی بافت فرسوده، گفت: بافت فرسوده مصوب شیراز شامل ۶۵ محله با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۸۱۰ هکتار است که ۳۶۰ هکتار آن بافت تاریخی فرهنگی و مابقی به میزان یک هزار و ۴۵۰ هکتار شامل قسمت های قدیمی و فرسوده شهر است.

مشوق‌های شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده

بدین ترتیب با توجه به پراکندگی بافت فرسوده از شمال تا جنوب و شرق شهر شیراز برای برنامه‌ریزی بهتر و تقسیم عادلانه امکانات و تخفیف‌های عوارضی کل محدوده یک هزار و ۸۰۰ هکتاری از حیث ارزش اقتصادی و قیمت منطقه‌بندی به ترتیب از بالاترین به کمترین قیمت منطقه‌بندی به سه بخش C و A ،B به ترتیب ۱۱، ۱۵ و ۳۹ محله تقسیم شده که تخفیف‌های عوارضی از ۵۰ تا صددرصدی بسته به موقعیت در نظر گرفته و در زمان صدور پروانه شامل و بدون پیش پرداخت تقسیط می‌شود.

مشوق های شهرسازی بر اساس بند سه مصوبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، ابلاغی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران مختلفی در نظر گرفته شده که افزایش یک تا سه طبقه در بافت فرسوده مصوب شیراز غیر از محدوده تاریخی شیراز، بهبود شرایط تجمیع از حیث ارائه مشوقات تراکمی انجام پروژه‌های تجمیعی با مساحت کمتر برای پرهیز از شکل‌گیری پروژه‌های بزرگ مقیاس با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و کاهش حد نصاب حداقل در ضابطه‌های ۲ تا ۶ طبقه طرح تفصیلی از جمله این مشوق‌هاست.

با این حال تلاش‌ها برای حل مشکل این مناطق به این اقدامات محدود نشد و با توجه به اینکه سهم عمده بافت‌های فرسوده استان مربوط به کلانشهر شیراز است، بنا به دستور استاندار فارس، ستاد نوسازی بافت فرسوده شیراز توسط فرمانداری و شهرداری راه‌اندازی خواهد شد.

سهم ۳۵ هزار و ۳۲۵ واحدی فارس برای نوسازی

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در این باره گفت: شیراز یکی از معدود کلانشهرهای ایران به شمار می‌رود که بخش قابل توجهی از بافت تاریخی آن حفظ شده و اجماعی مثبت برای حفظ و احیای آن در سطوح مختلف شکل‌گرفته و تقویت شده است.

محمدرضا طالبان بازآفرینی را راهکاری تخصصی و اثرگذار در ساماندهی بافت تاریخی و فرهنگی شیراز دانست و افزود: بر اساس مصوبه آخرین جلسه ستاد بازآفرینی شهری فارس به ریاست استاندار، سهم این استان برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ۳۵ هزار و ۳۲۵ واحد اعلام شد.

به گفته طالبان فرصت مناسب برای نوسازی بافت‌های فرسوده با سهم ۳۵ هزار واحدی فراهم است و سهم نوسازی هر یک از شهرهای استان بر اساس درصد بافت فرسوده آنجا اعلام خواهد شد.

مشکل اساسی مواجهه با مسأله بافت‌های فرسوده شهری در حال حاضر و تا زمان اتخاذ سیاست‌های روشن، عملی و مطمئن، مشکل تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در ابعاد کلان و خرد است که باید بیش از پیش موردتوجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha