۲۰ دی ۱۴۰۲، ۷:۲۶
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85347244
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«دستمال من زیر کدوم درخت آلبالو گم شده؟» به فلسفه بازی و نمایش می پردازد

اصفهان – ایرنا - کارگردان نمایش «دستمال من زیر کدوم درخت آلبالو گم شده؟» گفت: این نمایش ماحاصل جوشش‌ها و کشف‌های است که به فعل و فلسفه بازی و نمایش می پردازد.

سعید محسنی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایده اولیه قصه این نمایش از سال‌های پایانی دهه هفتاد شکل گرفته و در طی این سال‌ها با من همراه بود و از آنجایی که محوریت قصه ارتباط تناتنگی با مساله تئاتر و فعل و فلسفه بازی و نمایش دارد، در طی سال‌های گذشته جوشش‌ها و کشف های تازه ای برای من داشته است.

نمایش «دستمال من زیر کدوم درخت آلبالو گم شده؟ داستان زنی ست که هنرمند تئاتر است و حالا آمده تا خانه پدری‌اش را در یکی از شهرستان‌های اطراف اصفهان بفروشد و برود اما با دیدن شماره تلفن‌هایی روی در و دیوار خانه تصمیم می گیرد به آن ها زنگ بزند. یکی از این تلفن‌ها به جوانی ست که آمدنش سرآغاز اتفاقاتِ جدید است.

این اثر نمایشی از ۲۹ آذر در تالار هنرِ اصفهان روی صحنه رفته است و اجرای آن تا ۲۹ دی ادامه دارد.

محسنی در ادامه گفت: از سال‌های گذشته که ایده این نمایشنامه برای من شکل گرفت، هر بار نسخه تازه ای از آن می نوشتم اما انگار متن برای من همیشه ناتمام بود و رضایتم را به عنوان نمایشنامه نویس حاصل نمی کرد تا اینکه به ایام همه گیری کرونا رسیدیم.

وی تصریح کرد: عجیب ترین بخش ایام همه‌گیری کرونا حداقل برای جامعه تئاتری این بود که نمایش، جزو گزاره‌ها و گزینه‌هایی بود که از زندگی بشری حذف شد و دیگر امکان ظهور و بروز بیرونی نداشت و وقتی هم قرار شد در فضای مجاز برگزار شود دیگر اسمش تئاتر نبود.

این نمایشنامه نویس و کارگردان در ادامه افزود: سوال بسیار جدی من این بود که چه بر سر بازی به معنای یک جوهره انسانی خواهد آمد و به این ماحصل آن نمایشنامه ای شد که هم اکنون بر روی صحنه است.

محسنی در ادامه با اشاره به قصه نمایش «دستمال من زیر کدوم درخت آلبالو گم شده؟» گفت: نیلو شخصیت اصلی نمایش، بازیگری ست که بعد از فراز و فرودهای بسیار در زندگی هنری بازگشته تا آپارتمان پدری خودش را در یکی از شهرستان‌های حومه اصفهان بفروشد و شاید مسیر زندگی اش را دچار یک تغییر جدی کند. در این بین روی دیوار خانه ای که دست مستاجر بوده، شماره تلفن هایی نوشته شده است که نیلو شروع به تماس با آن‌ها می‌کند.

«دستمال من زیر کدوم درخت آلبالو گم شده؟» به فلسفه بازی و نمایش می پردازد

وی افزود: صاحب یکی از این شماره‌ها پسر جوانی است که عنوان می کند تئاتر تلفنی دارد و در مکان حضور پیدا و برای افراد نمایش اجرا می کند. این مکالمه تلفنی سرآغاز ورود به جهان خاطرات نیلو و آنچه از سرگذرانده می‌شود.

وی درباره انتخاب بازیگرهای این نمایش به ایرنا گفت: مژگان نوایی اولین بازیگری بود که برای بازی در نقش نیلو انتخاب کردم و خاطرم هست که وقتی نمایشنامه را به ایشان دادم خواستم که نه به عنوان یک بازیگر بلکه به عنوان یک دوست، نمایشنامه را بخواند و من را از اجرای آن منصرف کند چرا که نمایشنامه سختی‌ است و بار سنگینی برای بازیگر دارد.

محسنی افزود: خانم نوایی با خواندن نمایشنامه تشویق‌ کرد که این پروژه سنگین و دشوار را آغاز کنیم و در ادامه دوست و همکار قدیمی ام مهرزاد مشگل گشا اولین گزینه برای مردِ جوان این نمایش بود که انتخاب شد که با همدیگر کار کنیم.

وی یادآور شد: ترکیب این دو بازیگر و جو مناسب پشت صحنه سبب شد که این نمایش به رغم زمانبری فرایند تمرینات و گوناگونی اتفاقاتی که تا امروز بر سر راه اجرای آن قرار گرفته است، جزو معدود نمایش‌هایی باشد که در آن دقیقه‌ای دچار احساس خستگی و دلزدگی نشدم.

به گزارش ایرنا، تئاتر «دستمال من زیر کدوم درخت آلبالو گم شده؟» از ۲۹ آذر در تالار هنرِ اصفهان به روی صحنه رفته است و اجرای آن تا ۲۹ دی ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha