ستاد عتبات عالیات اثر سردار سلیمانی است/ چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام نیست

تهران- ایرنا- یک استاد دانشگاه از ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات به عنوان اثر مبارک و یادگار حاج قاسم سلیمانی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حشمت الله قنبری دوشنبه- ۱۸ دی ماه- در همایش معنوی نشان ارادت در وزارت کشور با بیان برخی ویژگی‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهارداشت: یک اثر مبارک او ستاد عتبات عالیات است و ثابت کرد الجار ثم الدار و ثابت کرد چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام نیست.

وی گفت: بعد از چهار سال می‌بینیم که مدفن بخشی از پیکر حاج قاسم به یک هویت تبدیل شد و امروز در بین همه آزادگان به یک امامزاده واجب التعظیم تبدیل شده که دشمن و دوست متعجب هستند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: خدا از برخی بندگان خود به عنوان عبادالله المخلصین یاد می‌کند که وقتی کار آنان در دنیا تمام می‌شود، بدون توقف در برزخ در جوار حق استقرار پیدا می‌کنند. چون هیچ کار غیرالهی نداشتند.

قنبری اظهارداشت: این افراد خدا را مالک دیدند و خود را هیچ کاره می‌دانند. حاج قاسم بی طمع بندگی می‌کرد و بر پایه معرفت و بصیرت زیر پرچم ولایت حرکت می‌کرد.

وی افزود: حاج قاسم تا زنده بود یک فرمانده رشید بود اما شهادت او انتقام سخت خدا از نظام مستکبر جهان بود. آنها دچار اشتباه محاسباتی شدند. چون حذف او خدشه‌ای به جبهه مقاومت وارد نکرد.

نمایشگاه ستاد بازسازی در کنار همایش نشان ارادت 

این استاد دانشگاه گفت: انتقام سخت خدا این بود که بزرگترین ارتش دنیا یعنی آمریکا در حد یک گروهک تروریستی منفعل تحقیر شد. به رسوایی کشاندن حکومتی که خود را منشأ و مبدا یک تمدن فرض می کرد لذا یک انتقام بود.

قنبری بیان کرد: کار سلیمانی در دنیا تمام شده بود. او صدها نیرو در جبهه مقاومت تربیت کرده بود. دنیا هم برای حاج قاسم تنگ بود و ظهور او تبلور همه شهدای اسلام بود چه آنها که به شهادت رسیده بودند و چه آنها که در انتظار شهادت هستند.

وی اظهارداشت: او سردار رشید و فرمانده نترس بود. تعلق او به امام و ولایت ریشه در اعتقادات ناب او داشت و همین ویژگی‌ها او را محبوب دل‌ها کرده بود. با زیست و زندگی او بعضی آیات بهتر قابل فهم می‌شد. مثلاً ترجمه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم. حاج قاسم یک نام در شناسنامه نبود که کلیدواژه و رمز ورود به همه خوبی‌هاست و بعد از شهادت او همه واژه‌ها معنا پیدا کرد.

کاشی هایی با نام شهدای حادثه تروریستی کرمان

در این مراسم دو خوشنویس اسامی شهدای کرمان را پشت کاشی‌ها خطاطی کردند تا در صحن عقیله بنی هاشم نصب شود. همچنین خیرین حاضر در مراسم چند میلیارد تومان کمک به عتبات عالیات را در این مراسم اعلام کردند. یکی از نیکوکاران اعلام کرد که هزار تن سنگ برای ساختن صحن عقیله بنی هاشم اهدا می کند و تعدادی از خواهران نیز با اهدای طلا، در این کار سهیم شدند. 

پذیرایی از مهمانان با برپایی موکب های حسینی

کاپیتان کرمی خلبان نیکوکار اعلام کرد که متقاضی خرید کاشی های صحن عقیله بنی هاشم در حرم امام حسین (ع) به مبلغ پنج میلیارد تومان است. یکی از مهندسان نیکوکار نیز از کمک ۲ میلیاردی خود خبر داد و یک نیکوکار کرمانشاهی نیز سه میلیارد تومان و همچنین دو درصد از سود کارخانه خود را به این کار خیر اختصاص می دهد. نماینده گروه جهادی اتباع افغان نیز اعلام کرد ۵۰۰ نفر از اعضای این گروه برای کمک به عتبات عالیات می‌فرستند. در طول این جلسه بیش از دو هزار نفر برای تهیه کاشی های حرم حضرت زینب مبلغ هایی را با کارت خوان اهدا کردند. 

عرض ارادت هنرمندان به سید و سالار شهیدان

برخی از هنرمندان در این مراسم عرض ارادت خود را به امام حسین (ع) اعلام کردند. هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت گفت: ماجرای امام حسین (ع) همه وجودمان است و عمق ماجرا بسیار بزرگ است، ما هم ذره‌هایی در این ترکیب بزرگ هستیم.

اجرای محمد گلریز خواننده سنتی

محمد گلریز خواننده پیشکسوت گفت: پدرم مداح قدیمی تهران بود و ما هم گاهی توفیق داشتیم پامنبری ایشان باشیم. به عنوان یک هنرمند کوچک از دست اندرکاران ستاد بازسازی عتبات تشکر می کنم. 
فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون، سیدعلی صالحی بازیگر، حسین رفیعی مجری تلویزیون، هادی مقدم دوست فیلمنامه نویس و کارگردان، مجید شهریاری بازیگر، بهنام محمودی والیبالیست، سیدحسین متولیان مجری «نشان ارادت»، راحله امینیان  و محیا اسناوندی مجری تلویزیون، فضه السادات حسینی گوینده خبر، مصطفی راغب خواننده پاپ، سیدمحمدعلی اقبال واحدی مجری تلویزیون و مسلم آقاجان زاده تهیه کننده حوزه کودک از مهمانانی بودند که هر کدام عرض ارادت خود به سید و سالار شهیدان را در چند جمله بیان کردند.

مجید نامجو قائم‌مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات گزارشی از نحوه شکل گیری این ستاد ارائه داد و علی اصغر پورمحمدی معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات، محمود رضوی و محمدرضا شفیعی تهیه کننده، نیلوفر امینی فر مجری، روح الله رستمی قهرمان پارالمپیک و محمد احسانی مشاور معاون سیما از دیگر میهمانان این مراسم بودند. 

پس از اجرای سرود توسط دختران گروه نغمه سپیدار، خادمان ستاد مراسم را با آوردن پرچم حرم سیدالشهداء متبرک کردند و شرکت کنندگان نیز بوسه ای بر پرچم زدند.

حضور هنرمندان در نشان ارادت 

پیش از این پویان هدایتی تهیه کننده «نشان ارادت» که فصل ششم آن محرم و صفر روی آنتن  شبکه دو رفت، از برگزاری «پویش کاشی» خبر داده بود که طی آن مهمانان شناخته شده برنامه پشت کاشی‌هایی که قرار است در صحن و شبستان بارگاه حضرت زینب (س) نصب شود، نام خود و چند نفر دیگر و یک دلنوشته را نوشتند. مخاطبان هم در این پویش شرکت کردند و ده ها هزار اسم به برنامه رسید که متقاضی حک شدن روی کاشی های صحن های متبرک بودند.

علاقه مندان برای شرکت در پویش کاشی حرم به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات مراجعه کنند. 

نشان ارادت چیست/ اجرای بیش از ۱۷۰ طرح در عراق 

مجید نامجو قائم‌مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا با ارائه گزارشی از عملکرد این ستاد گفت: نشان ارادت، سلسله جلساتی است که ستاد عتبات برای آشنایی مردم، هنرمندان و خیرین و همچنین آشنا کردن مردم با اهداف ستاد برگزار می کند؛ ستادی که نهال آن را سردار حاج قاسم سلیمانی در سال ۸۲ کاشت و امروز توسعه پیدا کرده است، به گونه ای که تاکنون بیش از ۱۷۰ طرح با مشارکت عراق اجرا شده است.

وی افزود: این طرح ها در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و همچنین شهر مسیب برای حرم طفلان مسلم و شهر بلد  برای حرم سیدمحمد، عموی امام زمان (عج) اجرا شده است و حتی مصوبات بالادستی به ما اجازه داده که در رابطه با مزار سلمان فارسی نیز اقدام کنیم. 

نامجو ادامه داد: یکی از اصلی ترین کارهای ستاد این است که تمام کارها از طریق نذورات مردمی انجام می شود. لذا مردم در این جلسات با فعالیت ها و برنامه های ستاد آشنا می شوند. مثلا چه منابعی برای انجام کارهایی مانند ساخت و ساز طرح ها، ساخت درها و گنبد حرم امام حسین(ع) و حتی گنبدهای طلا درنظر گرفته می شود. البته تمام این فعالیت ها با مشارکت ایران و عراق شکل می گیرد. در واقع این طرح ها با همکاری دوطرف انجام می شود، به گونه ای که اگر همکاری عراقی ها نباشد این طرح ها شکل نمی گیرد و همچنین اگر ایران همکاری نکند، این طرح ها اجرا نمی شود.

همکاری برابر ایران و عراق در عتبات

وی درباره تقسیم کار میان ایران و عراق گفت: تامین نیروی انسانی، طراحی و مهندسی طرح ها از سوی ایران صورت می گیرد و کارهایی مانند تملک زمین ها و در کنار آن درنظر گرفتن هتل هایی برای مهندسان و تامین غذا و  تردد از مرز ایران تا محل طرح به عهده عراق است. هزینه ها تقریبا برابر است. ما با استفاده از نذورات مردمی هزینه های پیمانکاران ایرانی و خریدهایی را از کارخانجات ایرانی انجام می دهیم. 

نامجو درباره مراسم امروز هم گفت: بسیاری از خیرینی که حضور داشتند، فرم هایی را پر کردند که چه کمک هایی می توانند در اجرای طرح ها داشته باشند. بعضی از نیکوکاران به جز اهدای پول، توان دارند که هزینه یک درِ طلا را تامین کنند یا بخشی از کار رواق در صحنه حضرت زینب (س) یا سایر صحن ها را بپذیرند که رقم های بزرگی است تا این صحن ها ساخته شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha