نخبگان پای کار هستند به آنها میدان دهیم

تهران- ایرنا- قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر اینکه نخبگان در کنار دولت برای رفع مسائل کشور پای کار هستند، گفت: درخواست اصلی جامعه نخبگان اثربخشی در کشور و فراهم بودن شرایط برای ایفای نقش در میدان عمل است. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدسلمان سیدافقهی امروز دوشنبه در همایش گفت‌وگوی ملی نخبگان در محل وزارت کشور که با حضور وزیر کشور، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و جمعی از استانداران سراسر کشور همراه بود، در سخنانی با اشاره به کلیات پیش بینی شده در دور جدید مدیریتی بنیاد ملی نخبگان بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و انتظارات ایشان به طور خاص از این مجموعه یادآور شد: سند راهبردی نخبگان در سال ۱۳۹۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۱۳۹۸ فرمودند که بخش عمده ای از مشکلاتی که ما در حوزه مدیریت علم و فناوری و پیشرفت کشور داریم، بواسطه عمل نشدن این سند راهبردی است.

استانداران مهمترین زمینه‌ساز اثربخشی نخبگان در جامعه هستند

قائم مقام بنیاد ملی نخگبان با اشاره به اینکه، این بدان معنی است که رهبری به طور خاص روی این سند دست گذاشته و اجرای آن را مطالبه کرده اند، افزود: خلاصه این سند این است که بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر و تسهیل‌گر و نظارتی در تمام دستگاه های اجرایی برای بکارگیری نخبگان به منظور اثربخشی آنها در حل مسائل کشور است.

وی ادامه داد: خوب این تاکنون در عمل اتفاق نیفتاده است و دلایل زیادی هم دارد که نمی خواهم به آن بپردازم اما آن چیزی که می خواهیم رقم بزنیم پیرو فرمایشات رهبری در دیدار با نخبگان در مهرماه امسال، ایشان فرمودند بنده در خصوص آینده نمی خواهم تعریفی بزنم و آن را کم اهمیت جلوه دهم اما از فرصت کنونی و این دولت باید استفاده کرد.

سیدافقهی افزود: رهبر معظم انقلاب در ادامه نیز نحوه بهره گیری از فرصت فعلی را توضیح دادند و فرمودند که این حرکت و خیزش جدید با همراهی دولت و مدیران جوان در بدنه دولت و خود جامعه نخبگانی باید رقم بخورد.

وی مهمترین رکن زمینه سازی به منظور اثربخشی، ظهور و بروز نخبگان در جامعه را استانداران سراسر کشور دانست و ادامه داد: این ارتباط چگونه باید شکل گیرد، طبیعی است یکی از مصادیق و مظاهر این مهم، ارتباط گیری نخبگان با مسوولان به ویژه استانداران است که در استان های مختلف مسوولیت دارند و عملا تمام موضوعات در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حوزه های اجتماعی را نظارت و مدیریت می کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: در جلسات با حضور مسوولان وزارت کشور و هم اندیشی های برگزار شده به این نتیجه رسیدیم که در یک جمع صمیمی و با حضور روسای بنیادهای استانی و استانداران این مساله را مطرح کنیم. بنای ما صرفا مطالبه نیست بلکه می خواهیم اعلام کنیم همانطور که دولت محترم پای کار است، جامعه نخبگان نیز برای رفع مسائل کشور پای کار هستند.

سیدافقهی در عین حال شرط تحقق این مهم را بازکردن درها به روی نخبگان دانست و افزود: رییس جمهور نیز در دیدار امسال خود با نخبگان تاکید کردند که همه مسوولان و مدیران دولتی باید در کنار خود یک هیات اندیشه ورز نخبگانی برای مشورت گیری در حوزه های مختلف داشته باشند، حتی اگر صحبت های آنها مخالف هم باشد، باید از طرف مسوولان شنیده شود.

وی در همین ارتباط به تعبیر رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با نخبگان اشاره کرد و افزود: معظم له فرموده اند آن دهانی را که دلسوزانه نقد می کند، حتی نقد تند می کند، باید بوسید. این تعبیر رهبر ماست و این وظیفه و تکلیف است و فرمایشات ایشان نیز موعظه و منبر نیست و لازم الاجراست.

سیدافقهی با طرح این سوال که ظرفیت نخبگان چگونه ظهور و بروز می کند و پای کار می آید، یکی از مصادیق آن را بهره مندی از هیات های اندیشه ورز دانست که با مسوولان استان ها تبادل نظر داشته اند و افزود: این هیات های اندیشه ورز خیلی هم برای مسوولان دولتی هزینه ای ندارند. بنابراین حضور نخبگان باید در صدر اولویت ها قرار گیرد و حس مفید بودن، ایجاد ارزش و اثربخشی آنها متبلور شود و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب نیز یک نخبه باید اثربخش باشد و این بسیاری از مشکلات را مرتفع خواهد کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به حضور و دیدار خود در جمع نخبگان کشور تصریح کرد: درخواستی که عمدتا از این استعدادهای برتر می شنویم، این نیست که حتما حمایت مالی از آنها شود یا بورس و فرصت مطالعاتی به آنها داده شود. حتی آنهایی که از خارج به کشور بازمی گردند تنها درخواستشان کمک به منظور اثربخشی هرچه بیشتر در میدان عمل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha