دهقانی: سیاست دولت برای حفظ نخبگان ایجاد زمین بازی برای آنهاست

تهران- ایرنا- رییس بنیاد ملی نخبگان، سیاست جدی این بنیاد برای ایجاد امیدواری و دلگرمی و همچنین حفظ و نگهداشت نخبگان، را ایجاد زمین بازی برای آنها و دادن نقش و مسوولیت در امور کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی روز دوشنبه در همایش گفت‌وگوی ملی نخبگان در محل وزارت کشور که با حضور وزیر کشور و جمعی از استانداران سراسر کشور همراه بود، در سخنانی با بیان اینکه، تعریف نخبه از نگاه بنیاد ملی نخبگان در دوره جدید مدیریتی خیلی صریح و آشکار همان تعریف رهبر معظم انقلاب است، افزود: این یعنی نخبه استعداد بارزی است که با تلاش، پشتکار ویژه و مدد الهی برای کشور در مسیر اسلام، انقلاب و ایران تاثیرگذار باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: هر فردی در جامعه هر یک از این سه ویژگی را داشته باشد، از نظر ما نخبه محسوب می شود و این یک بحث جدی است.

دهقانی ادامه داد: در این تعریف، نخبگان تنها شامل دانشگاهیان نیستند، بلکه یک تاجر، بازرگان، مدیر اجرایی و یک سیاستمدار نیز ممکن است نخبه باشد و ملاک استعداد، تلاش و تاثیرگذاری قرار گیرد.

دهقانی: سیاست دولت برای حفظ نخبگان ایجاد زمین بازی برای آنهاست

وی اظهار داشت: نشانه نخبگی از دیدگاه ما تنها فعالیت فرد در دانشگاه با معدل بالا و نگارش چند مقاله نیست، در عین اینکه اینها شاید علامتی از استعداد باشد اما کافی نیست.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بحث دیگر این است که نخبگی دیگر منحصر به دانشگاه و یک حوزه خاص نیست و ما بسیار جدی در تلاش هستیم که عرصه نخبگی را به سایر حوزه ها از جمله تجارت، اقتصاد، ورزش، هنر و فرهنگ نیز تسری دهیم.

وی با اشاره به این بحث که برای نخبگان چه کاری باید انجام دهیم نیز، یک رویکرد را حمایت مالی و تسهیلاتی و واگذاری مسکن دانست و در عین حال تاکید کرد: اگر واقعا قرار باشد با این نگاه به نخبگان توجه کنیم، به احتمال زیاد شکست خواهیم خورد.

دهقانی با ذکر مثالی با بیان اینکه، یک مهندس یا استاد دانشگاه نخبه در شرایط فعلی اگر ۱۰۰ میلیون حقوق در ماه داشته باشند، می تواند در همین تهران زندگی خوبی داشته باشند، افزود: اما همین فرد اگر دو سال به کشورهای اطراف مهاجرت کند، می تواند ۱۵ هزار دلار حقوق دریافت کرده و خیلی خوب خرج کند و حتی ۵ هزار دلار یعنی چندین برابر حقوق خود در ایران را هم پس انداز داشته باشد.

وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم ملاک را فقط بر این بگذاریم که چقدر می توانیم به یک نخبه حقوق بدهیم، نه می توانیم این کار را انجام دهیم و نه این کار صحیحی است. هرچند تامین یک زندگی خوب و کمک به منظور فراهم کردن زندگی خوب برای نخبه بسیار مهم است اما این سیاست قطعا اشتباه است چراکه هر کاری کنیم، نسبت به همسایه ها که هم درآمد بیشتری دارند و از طرفی با تحریم ها نیز مواجه نیستند، دستمان بسته تر خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: این در حالی است که در این مدت همه شاهد بوده ایم که نخبه واقعی فردی است که پیش از اینکه دنبال این باشد که به او چه چیزی دهند، بیشتر به دنبال تاثیرگذاری در کشور است و اینکه چه کاری می تواند برای کشور انجام دهد.

دهقانی: سیاست دولت برای حفظ نخبگان ایجاد زمین بازی برای آنهاست

وی افزود: نخبگان واقعی بیشتر به دنبال زمین بازی برای تاثیرگذاری هستند چراکه این فضا به طور حتم با راه اندازی کسب و درآمد و رفاه همراه خواهد بود.

دهقانی در عین حال اذعان کرد: اتفاقا تجربه در فراخوان های منتشره برای حمایت و اعطای انواع تسهیلات به نخبگان نشان داده است آنهایی در صف قرار می گیرند که به احتمال قوی کمتر از نخبگی بهره برده اند؛ چراکه نخبه واقعی مشغول کار است و اصلا به میدان برد این تسهیلات و جوایز نمی رسند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه، سیاست جدی این بنیاد برای حفظ، نگهداری و ایجاد امیدواری و دلگرم کردن نخبگان را ایجاد زمین بازی برای آنها اعلام کرد.

بنیاد ملی نخبگان یک نهاد صرفا صنفی نیست
رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با تاکید براینکه، بنیاد نخبگان یک نهاد صرفا صنفی برای رفع نیازهای نخبگان نیست، صنف کردن حوزه نخبگان را نخستین خیانت در حق آنها دانست.

دهقانی افزود: این نگاه که بنیاد ملی نخبگان یک نهاد صنفی است که به حوزه نخبگان می پردازد و صرفا باید مسائل نخبگان را حل کند؛ یکی از بزرگترین اشتباهات راهبردی است. وقتی نخبه را صنف کردیم و بقیه را غیرنخبه؛ این اولین خیانت در حق نخبگان است چون از مردم جدا کردیم و این خود ایجاد شکاف است.

وی در ادامه با اشاره به وجود حداقل ۱۰۰ هزار نخبه در کشور و اینکه بنیاد ملی نخبگان از این تعداد با پنج هزار نخبه در ارتباط است، افزود: فرض کنید قرار باشد ماهی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان به هر نخبه بدهیم و از آنها حمایت کنیم که در سال می شود ۳۰ هزار میلیارد تومان در حالی که بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه گفت: بنیاد ملی نخبگان به جای اینکه یک نهاد دولتی باشد که بخواهد نیازهای صنفی نخبگان را برطرف کند؛ باید یک نهاد نخبگانی برآمده از نخبگان باشد که اثر آنها را در حاکمیت دنبال می کند.

قدردانی از پنج استاندار و ۲۳ هیات اندیشه‌ورز نخبگانی
در ادامه این مراسم از علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری، مهران فاطمی استاندار یزد، سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی به عنوان استانداران پیشرو در همکاری با هیات های اندیشه‌ورزی نخبگانی تقدیر شد.در بخش دیگری از این مراسم نیز از وحید طهماسبی رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی، حسین ربانی رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان، حیدر مفتاحی زاده رییس بنیاد نخبگان استان تهران و موسی اعظمی رییس بنیاد نخبگان استان همدان که بیشترین اهتمام را در برگزاری هیات های اندیشه ورز داشتند و همچنین سه برگزیده بنیاد ملی نخبگان در طرح های این بنیاد در همکاری با وزارت کشور و یک هیات اندیشه‌ورز از هر استان تقدیر بعمل آمد.

شبکه‌سازی بین دبیران هیات های اندیشه ورزی و مدیران اندیشکده های از اهداف این همایش بود که در همین راستا به موازات برنامه، سخنرانی ۲۰ غرفه برای معرفی اندیشکده ها و موسسات فعال در زمینه اندیشه‌ورزی در ورودی سالن همایش برگزار شد.عکس دسته جمعی برگزیدگان و اهدای هدایای هیئت‌های اندیشه‌ورزی استانی پایان بخش این مراسم بود.

تقدیر شدگان در بخش هیات های اندیشه‌ورزی در هر استان

۱ - زهرا جمیلی شیروان از استان خراسان شمالی با موضوع: معادن استان خراسان شمالی

۲ - یزدان شمس ملکی از استان کرمانشاه با موضوع: ترافیک شهر و استان کرمانشاه

۳ - حبیب الله سالار زهی از استان سیستان و بلوچستان با موضوع: خرما و میوه های گرمسیر

۴ - سیدمهران طباطبایی از استان اصفهان با موضوع: فرهنگ و اجتماع

۵ - بیژن آل ابراهیم از استان چهارمحل و بختیاری با موضوع: هیئت اندیشه ورز نخبگانی کاوش (حوزه مسائل اقتصادی)

۶ - یدالله یعقوبی نژاد از استان خراسان جنوبی با موضوع: توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری

۷ - هادی اسماعیل پور از استان خراسان رضوی با موضوع: حوزه اقتصاد شهری

۸ - سجاد انتشاری از استان اصفهان با موضوع: تحول در حکمرانی آب کشور

۹ - آرمین توحیدی از استان البرز با موضوع: امنیت غذایی و امنیت زیستی

۱۰- سعید گرشاسبی فخر از استان همدان با موضوع: اقتصاد دانش بنیان

۱۱ - جابر مظفری زاده از استان بوشهر با موضوع: کاهش بحران آب در استان بوشهر

۱۲ - محسن منصوری از استان ایلام با موضوع: نفت و گاز

۱۳ - محمد کبریایی از استان یزد با موضوع: فنی و مهندسی

۱۴ - مازیار حیدری از استان کردستان با موضوع: گیاهان دارویی

۱۵ - حسن حیدری از استان آذربایجان غربی با موضوع: اقتصاد آذربایجان غربی

۱۶ - حسن مومیوند از استان لرستان با موضوع: کشاورزی

۱۷ - احمد فرهاد طالبی از استان سمنان با موضوع: امور آب استان سمنان

۱۸ - منصور کنعانی از استان فارس با موضوع: افزایش راندمان و و توان نیروگاه حرارتی

 ۱۹- امیر درگی از استان قزوین با موضوع: معماری و مدیریت شهری

۲۰ - حجت اله حاجی‌کاظم از استان قم با موضوع: حیات جنین

۲۱ - علی اکبر حقدوست از استان کرمان با موضوع: شبکه سازی نخبگان در استان

 ۲۲- معین طاهری از استان مرکزی با موضوع: هیئت عالی اندیشه‌ورز نخبگانی تحول استان مرکزی

۲۳ - مجتبی خراسانی از استان زنجان با موضوع: محیط زیست

نخستین همایش ملی گفتگوی نخبگان با شعار «خیزش علمی برای حل مسائل کشور» به همت بنیاد ملی نخبگان و وزارت کشور با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و ریییس بنیاد ملی نخبگان، احمد وحیدی وزیر کشور، سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد و جمعی دیگر از مسوولان، استانداران، اعضای هیات های اندیشه‌ورز از سراسر کشور و با همکاری خانه اندیشه‌ورزان دوشنبه ۱۸ دیماه ۱۴۰۲ در وزارت کشور برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha