جهان اسلام به مسائل حکمرانی از منظر قرآن نیاز دارد

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حکمرانی یک بحث جدید است که نباید در آن به تفسیر به رأی دچار شویم و از قرآن برای مباحث حکمرانی استفاده کنیم. جهان اسلام امروز به مسائل حکمرانی از منظر قرآن نیاز دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از مهمانان خارجی و مسئولان برگزاری همایش بین‌المللی قرآنی رسالات‌الله با حضور در محل دبیرخانه شورا با حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دیدار و گفتگو کردند.

در این همایش احمد دبوق از لبنان، رستم رشید وویچ فاییزوف از روسیه، حجت‌الاسلام مولانا سیدمحمد فیاض باقرحسینی از هند، شیخ زین‌الدین پیتریم از تایلند، الحاجی انجای از سنگال، دکتر مازلی از مالزی، محمد عزیز بن عاشور از تونس، رانیا حمادی و فاطمه حسن حجازی از لبنان، امل مهلهل مطوری از عراق و منصوره نقوی از هند هر کدام گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی خود را در ارتباط با موضوع همایش «رسالات الله» ارائه کردند.

خسروپناه اظهار داشت: قرآن یک منبع الهی است که گرچه برای پیامبر اکرم نازل شده و یک نسخه اسلامی به‌شمار می‌رود، اما همه معارف آن دربردارنده نسخه انسانی است؛ یعنی برای همه ادیان و مذاهب و حتی افرادی که به ادیان خاصی اعتقاد دارند، نسخه درمانگر و «شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ» است.

جهان اسلام به مسائل حکمرانی از منظر قرآن نیاز دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وقتی قرآن بیانگر رسالت الهی باشد مأموریت همه ما این است که رسالت الهی را تبلیغ کنیم؛ به بیان شرایط تبلیغ رسالت و رسالات الهی پرداخت و گفت: اولین شرط تبلیغ رسالات الهی داشتن علم و معرفت و حکمت است. انسان جاهل به معارف اسلامی، نمی‌تواند مبلّغ درست‌ و صحیحی باشد. لذا باید براساس آیه نفع، اول باید معارف اسلامی را فرابگیریم و بعد بتوانیم به تبلیغ قرآن بپردازیم.

وی شرط دوم در تبلیغ رسالات الهی را داشتن خشیّت الهی دانست و افزود: هم این‌که خشیت الهی را داشته باشیم و هم اینکه غیر از خدا خشیت‌ نداشتنه باشیم. همان‌طور که می‌فرماید «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفی‌ بِاللَّهِ حَسِیباً».

خسروپناه شرط سوم را پذیرش ولایت الهی و ولایت رسول‌الله(ص) و نپذیرفتن ولایت یهود و نصارا دانست و افزود: سوره مائده سیزدهمین سوره‌ای است که بر پیغمبر(ص) نازل شد. چند ماه قبل از وفات پیامبر(ص) این سوره بر ایشان نازل شد و بعد از سوره مائده آخرین سوره‌ای که بر پیغمبر(ص) نازل شد، سوره توبه یا برائت است. سوره مائده را من به سوره «ولایه» یا سوره «حکومه» تعبیر می‌کنم؛ چون حکمرانی را بیان کرده است. در سوره مائده خداوند دو دستور سلبی و ایجابی به پیغمبر(ص) و مؤمنین می‌دهند.

وی ادامه داد: توصیه سلبی این است که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَیٰ أَوْلِیَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» اگر کسی ولایت یهود و نصارا را پذیرفت جزیی از آن‌ها می‌شود. کسی هم که از یهود و نصارا شود به خود و جامعه اسلامی ظلم کرده است. توصیه دوم ولایت ایجابی است. یعنی ولایت خدا و رسول را بپذیرید. خداوند می‌فرمایند «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّکاةَ وَهُم راکِعونَ».

خسروپناه تاکید کرد: در دستور سوره مائده می‌فرمایند دو دسته از مومنین هستند که ولایت یهود و نصارا را می‌پذیرند. ‌دسته اول مؤمنینی هستند که در قلوب آن‌ها مرض است «فَتَرَی الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَیٰ أَنْ تُصِیبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَی اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نَادِمِینَ». این‌ها می‌گویند اگر ما سراغ یهود و نصارا نرویم و از آن‌ها تبعیت نکنیم ممکن برای‌ما مشکل و گرفتاری ایجاد شود. در حالی که خداوند نصرت را به کسانی می‌دهد که سراغ یهود و نصارا نرفتند.

وی گفت: دسته دومی که سراغ ولایت یهود و نصارا می‌روند، کسانی هستند که ارتداد در دین پیدا می‌کنند؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ». این‌ها بخشی از دین را کنار گذاشته‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شرط دیگر تبلیغ رسالات الهی را جهاد در راه خدا دانست و افزود: در سوره مائده می‌فرماید «فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ». در مقابل مؤمنین نرم و در مقابل کفار سخت و سفت هستند. یعنی خداوند در سوره مائده به مومنین می‌گویند اگر انصار و مهاجر باشید که سال‌ها با پیغمبر جنگیدید، اگر تولّی یهود و نصارا پذیرفتید دیگر امیدی به شما نیست، بلکه خداوند گروهی را می‌فرستد که نسبت به مؤمنین مهربان، نسبت به کفار سخت و سفت، مجاهد در راه خدا هستند و نمی‌ترسند.

جهان اسلام به مسائل حکمرانی از منظر قرآن نیاز دارد

خسروپناه گفت: چهار شرطی که مرور کردیم، برخی از شرایط تبلیغ رسالات الهی است. تفصیل این شرایط را می‌توانید از تفسیر «المیزان» علامه طباطبایی و تفسیر «التحریر و التنویر» علامه ابن‌عاشور ملاحظه کنید. این دو تفسیر هم تفسیر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و هم تفسیر اعتقادی و فقهی هستند. دو علامه و دانشمند بزرگ ایرانی و تونسی این دو تفسیر را نوشتند و اکنون باید میراث‌دار این دو تفسیر ارزشمند باشیم و از این تفاسیر و تفاسیر دیگر باید برای مباحث حکمرانی بهره ببریم.

وی تصریح کرد: حکمرانی یک بحث جدید است که باید در آن تفسیر به رأی دچار نشویم و از قرآن برای مباحث حکمرانی استفاده کنیم. جهان اسلام امروز به مسائل حکمرانی از منظر قرآن نیاز دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با تقدیر از تمام میهمانان و برگزارکنندگان این همایش گفت: امید است یک اتحادیه جهان اسلامی در تبادل تجربیات قرآنی شکل گیرد و همه مسلمانان ذیل قرآن به مباحث حکمرانی بپردازند.

جهان اسلام به مسائل حکمرانی از منظر قرآن نیاز دارد

به گزارش ایرنا، همایش بین المللی قرآنی با عنوان "رسالات الله" با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور مسلمان و با هدف تبادل تجربیات قرآنی ۱۶ دی ماه در محل دانشکده الهیات برگزار شد.

در این همایش یک روزه که تجربیات کشورهای مختلف در حوزه های قرآنی به اشتراک گذاشته شد، به مسئله دیپلماسی قرآنی بسیار پرداخته شد. در ادامه برنامه های این همایش از دو تفسیر گرانبهای قرآن کریم اثر آیت الله علامه جوادی آملی و در حوزه اهل تسنن نیز تفسیر ابن آشوب رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha