۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85349375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرواز پروانه‌ها فراموش نمی‌شود

۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸
کد خبر: 85349375
پرواز پروانه‌ها فراموش نمی‌شود

بروجرد - ایرنا - ۲۰ دی‌ماه سالروز شهادت ۶۸ دانش‎‌آموز دبستان شهید فیاض‌بخش و مدرسه راهنمایی امام حسن‌ مجتبی(ع) شهرستان بروجرد است که با گذشت ۳۷ سال از شهادت مظلومانه این کودکان معصوم بغض مادارنشان تازه و صدای گریه های آنها از دور دست ها هم به گوش می رسد.

به گزارش ایرنا، هر چند گذر هیچ زمانی این داغ نشسته بر دل مادارن شهید کودکان معصوم سال ۶۵ مدارس در بروجرد را یارای فراموشی ندارد اما دیدن صحنه هایی از شهید شدن و مرگ کودکان در جنگ ها، یادآور آن داغ بر دل نشسته مادارنی است که سال ۶۵ در روزی همانند روزهای دیگر کودکان خود را راهی مدرسه کردند و هیچ گاه تصور نمی کردند این رفتن از خانه بازگشتی نخواهد داشت.

برای مادرانی که داغ پروانه هایشان را بر دل دارند فرقی نمی‌کند مناسبت ها چه باشد هر جا یادی و نامی از معصومیت و مظلومیت شهادت کودکانشان به میان آید، حضور پیدا می‌کنند تا با حضور اشک، بغض و دلتنگی کهنه شده ای که هیچ گاه دست از سر دل بیقرار آنها بر نمی‌دارد را از سیما و شمایلی که رنج این معصومیت و مظلومیت کودکانه بر آن نقش بسته را یادآوری کنند.

مادر آن روز را به خاطر دارد که حوالی زنگ آخر مدرسه به تاریخ بیستم دی ماه ۳۷ سال قبل درست در زمانی که مادران برگشتن کودک خود از مدرسه را منتظرند، صدای غرش هواپیمایی آرامش زمین و آسمان شهر را بهم می ریزد و پیش تر از آن این دل همیشه نگران مادران است که می ریزد و از خانه ها دیوانه وار بیرون می زنند که نکند کودکشان در مسیر بازگشت به خانه آسیبی ببیند.

اما مبادای ذهن مادران اتفاق افتاده بود و موشک نه در بازار و کوچه و خیابان که درست در مدرسه فرود آمده بود و دیگر هر آنچه امید و دلهره نام دارد برای مادران تمام می شود و مظلومیت با تکامل یافته ترین معنایش در کف حیاط و کلاس های مدرسه تعبیر شده بود و امروز سالروز همان داغ است و قطعا به این مناسبت برنامه ها و یادبودی برپا خواهد شد و برای مادران این پروانه های معصوم آسمانی شده هر نماهنگی، هر تصویری و هر نامی خاطر کودک مظلومی را تداعی می کند که امروز اگر بود عصای دست و امید و نور خانه مادر بود.

در سال های اخیر همه ساله همایش ها، یادواره‌ها و جلساتی به همین مناسبت پرواز پروانه ها برگزار می شود که به نوعی در فراموش نشدن این حادثه تلخ که نمادی تمام عیار از کودک کشی است می تواند موثر بوده اما به نظر نمی آید کافی باشد زیرا در گفت و گوهای مردمی از برخی که در مورد این حادثه سوال می شود چیز زیادی نمی دادند در این خصوص یک شهروند بروجردی می گوید: این شهدا واقعا مظلوم واقع شدند و اگر آن زمان قدرت رسانه ای بیشتری وجود داشت این مظلومیت آشکارتر می شد.

شهروندی دیگری می گوید: با اینکه اهل لرستان هستم اما اطلاع چندانی از این اتفاق نداشته ام و این روزها که در رسانه ها و در شبکه های اجتماعی دسترسی دارم دلم آتش می گیرد برای عزیزانی که مظلومانه پرپر شدند باید این مظلومیت را به گوش جهانیان رسانید.

شهروندی دیگری با تاکید براینکه باید فیلم و مستندهای زیادی از این واقعه ساخته شود، می گوید: هیچ چیز این خون هارو پاک نمی کند.

برگزاری کنگره ملی ۶۸ شهید دانش‌آموز در بروجرد

مسلم مرادی فرماندار بروجرد با اعلام اینکه کنگره ملی ۶۸ شهید دانش‌آموز در بروجرد برگزار می‌شود، گفت: این کنگره در شهرستان برگزار خواهد شد که پیگیری‌های لازم در این راستا در حال انجام است.

امام جمعه بروجرد نیز در این باره گفت: تلاش می‌کنیم کنگره‌ای ملی برای ۶۸ شهید کودک دانش‌آموز در شهرستان بروجرد برگزار کنیم، مقدمات برگزاری کنگره ملی را با همکاری دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد و آموزش و پرورش، بنیاد شهید و امور ایثارگران و فرمانداری انجام داده‌ایم.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی افزود: ۶۸ شهید کودک دانش آموز که بر اثر حمله هوایی و موشکی دشمن بعثی به شهادت رسیدند سند مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس هستند.

وی بیان کرد: مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس باید به گوش جهانیان برسد، برگزاری کنگره ملی برای ۶۸ شهید کودک دانش‌آموز یکی از راهکارهای رساندن مظلومیت ملت ایران به جهانیان است‌.

حجت الاسلام حسینی افزود: ملت ایران با ایستادگی و مقاومت و تحمل رنج و سختی‌های دوران دفاع مقدس به پیروزی رسیدند و امروز نیز استکبار جهانی آمریکا و اسرائیل در غزه به کودک کشی ادامه می‌دهند و روزی می‌رسد که مردم غزه نیز ثمره مقاومت و ایستادگی خود را خواهند دید و به پیروزی می رسند.

امام‌جمعه بروجرد با بیان اینکه روز شهادت ۶۸ شهید دانش‌آموز به‌عنوان روز شهرستان بروجرد در تقویم نامگذاری شود. اظهار کرد: برای کنگره ۶۸ شهید کودک دانش‌آموز باید کتاب و فیلم و محتوای دیجیتال تهیه شود، روز شهادت این شهدا باید به‌عنوان روز بروجرد نامگذاری شود.

وی با بیان اینکه کتاب این ۶۸ شهید دانش‌آموز باید به چند زبان زنده دنیا ترجمه شود، بیان کرد: برای برگزاری کنگره باید کمیته‌های علمی و فرهنگی تخصصی تشکیل شود.

در بیستم دی‌ماه ۱۳۶۵ و در پی حملات موشکی رژیم بعثی عراق به دبستان شهید فیاض بخش بروجرد ۶۸ دانش‌آموز این مدرسه به فیض شهادت رسیدند.

حدود ساعت ۱۳ روز ۲۰ دی ۱۳۶۵ موشک‌های هواپیماهای عراقی ۲ مدرسه را در بروجرد هدف قراردادند و این حادثه درست در هنگامی رخ داد که دانش‌آموزان نوبت بعدازظهر این دو مدرسه در سر صف‌هایشان ایستاده بودند.

تعداد کشته‌شدگان این ۲ مدرسه، درمجموع ۶۸ تن بود.

این دو مدرسه پسرانه، یکی دبستان شهید فیاض بخش (دانش آموزان استثنائی) و دیگری مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی (ع) بودند که در مجاورت یکدیگر قرار داشتند و در منطقهٔ ابراهیم‌آباد در شمال بروجرد واقع بودند.

صحبت از جنگ موشک و انفجار و اسلحه و توپ و تانگ که می شود، کودکان مظلوم ترین ها هستند و فرقی نمی کند در کدام طرف میدان جنگ قرار گرفته باشند، شهادت و مرگ این کودکان معصوم دل هر انسانی را به درد می آورد و این درد و داغ را از زبان مادارنی که این روزهای صحنه هایی از کودک کشی از گوشه و کنار جهان را در رسانه ها می بینند با تمام دردهایش می توان شنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha