دهقانی: چندین شرکت تولیدی دانش‌بنیان مشترک در تاجیکستان راه‌اندازی می‌شود

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به تقویت همکاری‌های دانش‌بنیان با تاجیکستان گفت: قرار است تا قبل از پایان امسال نشستی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و تاجیک با هدف راه‌اندازی چندین شرکت تولیدی دانش‌بنیان مشترک در تاجیکستان در چهار حوزه برگزار شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات‌دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر رییس مجلس ملی تاجیکستان به ایران و بازدید از نمایشگاه نوآوری و فناوری ایران اظهار داشت: وی با تصوری وارد این نمایشگاه شد ولی با تصور دیگری خارج شد و درواقع نظرش در مورد پیشرفت‌های ایران تغییر کرد.

معاون علمی رییس جمهور افزود: رییس مجلس تاجیکستان برای همکاری با ایران بسیار ابراز علاقمندی کرد و من به وی تاکید کردم که ما به دنبال تجارت نیستیم چون این کاری است که به طور عادی انجام می شود و به دنبال همکاری هستیم.

وی ادامه داد: رییس مجلس ملی تاجیکستان نیز درخواست کرد طی یک تا دو ماه آینده نشستی با همراهی شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی، سلامت و معدن برگزار شود که این نشست تا قبل از پایان سال جاری برگزار خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی در مورد قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان نفتی و صنایع نیز گفت: این قراداد برای کالاهایی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بود که در طول دو سال در ۱۲ گروه کالایی ویژه خواهد بود.

وی افزود:‌ تعامل خوبی بین وزارت نفت در حوزه‌های مختلف مثل بخش گاز و اخیرا در حوزه‌های تجهیزات، بهره‌وری، بهینه‌سازی، تکمیل زنجیره ارزش در حوزه گاز انجام و قراردادهای آن شروع شده است که امیدوارم قبل از پایان این دولت نتایج آن حاصل شود.

به گزارش ایرنا، ‌رستم امامعلی رییس مجلس ملی تاجیکستان و شهردار شهر دوشنبه به همراه یک هیات پارلمانی در سفر به ایران، روز دوشنبه با حضور دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور از خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) بازدید کرد.                                                               

امامعلی در بازدید از دستاوردهای دانش‌بنیان عرضه شده در خانه نوآوری و فناوری ایران، توانمندی‌های فناورانه این کشور را تحسین برانگیز دانست و برای توسعه همکاری‌های فناورانه ۲ کشور اعلام آمادگی کرد.

وی پس از این بازدید در نشست با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، ایران را توانمند در رسیدن به سطوح بالای فناوری توصیف کرد و افزود: اینکه ایران با تلاش و مداومت توانسته است نیاز خود را از محصولات پیشرفته و فناورانه در داخل کشور تامین کند، یک دستاورد بزرگ و شگفت انگیز است. 

امامعلی از علاقمندی و آمادگی همکاری‌های فناوری و اقتصادی تاجیکستان با ایران خبر داد و گفت: بسیاری از محصولاتی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده توسط کشور دوست، برادر، هم‌فرهنگ و هم تمدن تولید شده است که همین امر، زمینه را برای تعاملات و همکاری‌های بین‌ دو ملت، بیش از پیش فراهم می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ شرکت ایرانی در تاجیکستان در حوزه‌های مختلف به ویژه در طرح‌های توسعه ای و نیروگاهی فعالیت دارند و همواره اشتیاق داریم تا شرکت های ایرانی و تاجیکستانی با یکدیگر همکاری کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha