۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85349657
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واشنگتن پست:راست افراطی در اسرائیل برنامه دولت بایدن در خاورمیانه را تضعیف می‌کند

تهران-ایرنا- روزنامه واشنگتن پست نوشت: دولت جو بایدن با موانعی از سوی ائتلاف راست افراطی در کابینه رژیم اسرائیل مواجه است که برنامه‌هایش را در خاورمیانه تضعیف می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، از این روزنامه آمریکایی، واشنگتن همزمان با تقویت حمایت خود از رژیم اسرائیل در جنگ این رژیم با حماس، همچنین تلاش می‌کند از گسترش درگیری‌ها و آسیب به غیرنظامیان در غزه جلوگیری کند.

منتقدان دولت بایدن از جمله حامیان آتش‌بس در غزه که روز دوشنبه در مراسمی در چارلستون کالیفرنیای جنوبی سخنرانی وی را مختل کردند، چنین استدلال می‌کنند که چنین تلاش‌هایی عمدتا شکست خورده و کاخ سفید عمدا یا ناآگاهانه، بر کشتار گسترده فلسطینی‌ها نظارت دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر به پایتخت‌های خاورمیانه در این هفته که شامل توقف در تل‌آویو در روز سه شنبه بود، پیام‌هایی را از همتایان عرب به مقامات صهیونیستی ارائه کرد و از کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر این رژیم، خواست تا از شدت عملیات نظامی خود بکاهد و کمک‌های بشردوستانه را برای مردم غزه که از گرسنگی و بیماری رنج می‌برند، گسترش دهد.

بلینکن همچنین حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی را تکرار کرد و به ابتکار عمل آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری که تل آویو را به نسل‌کشی متهم می‌کرد، بی اعتنایی کرد.

مساله نگران‌کننده در سفر بلینکن به منطقه در این هفته، احتمال گسترش جنگ غزه به منطقه است. تلفات فلسطینی‌ها بیشتر شده و تنش ها در مرز شمالی با لبنان، در حال افزایش است و نیروهای صهیونیستی روزانه با گروه بانفوذ حزب الله درگیر هستند.

مساله بعدی، آینده غزه است. مقامات آمریکایی برای سناریوی بعد از جنگ نقشه می کشند که شامل تعامل قابل‌توجه و سرمایه گذاری همسایگان عرب رژیم اسرائیل، بازگرداندن حاکمیت غزه به یک گروهی فلسطینی به غیر از حماس و احیای راه حل سیاسی تاسیس دو کشور فلسطینی و اسرائیلی است.

اما در کل، دولت بایدن با موانعی از سوی ائتلاف راست افراطی در کابینه نتانیاهو مواجه است. نخست وزیر راستگرای رژیم صهیونیستی بیشتر فعالیت سیاسی خود را به تضعیف راه حل دو کشور معطوف کرده و با متحدانی به قدرت بازگشت که علنا مخالف مذاکره درباره کشور فلسطینی هستند. آنها همچنین از شهرک سازی‌های بیشتر در کرانه باختری و حتی منطقه جنگ زده غزه حمایت می کنند. لفاظی‌های کابینه افراطی نتانیاهو، تلاش‌های آمریکا را برای ارائه طرحی منطقه‌ای جهت فیصله دادن به این بحران دشواتر کرده است.

شکاف بین صهیونیست ها و رهبران عرب همچنان گسترده است زیرا اعضای راست افراطی کابینه نتانیاهو خواستار آوارگی گسترده غیرنظامیان از غزه هستند و با درخواست‌های آمریکا برای «تجدید و احیای» تشکیلات خودگردان فلسطین در دوران پس از جنگ غزه مخالفت کرده‌اند.

واشنگتن پست در ادامه با استناد بر برخی از تحلیل ها نوشت: نتانیاهو تسلیم نیروها و در واقع افراد جنگ طلب و راست افراطی مانند ایتامار بن گویر (Itamar Ben Gvir) وزیر امنیت ملی و بزالل اسوتریچ (Bezalel Smotrich) وزیر دارایی است که او را در قدرت نگه می‌دارند.

آموس هارل در روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این زمینه نوشت: این دو عضو کابینه راستگرای نتانیاهو به‌طور دائم اختلافات بین رژیم اسرائیل و واشنگتن را تقویت و به آتش قطبی شدن در این رژیم دامن می زنند.... و به نظر می رسد نتانیاهو اسیر آنها باشد.

هارل افزود، اشتهای راست افراطی در کابینه نتانیاهو برای پیروزی، ممکن است به این معنی باشد که نتانیاهو «علنا علاقه دارد جنگ غزه تا سال آینده ادامه یابد و دشوار می توان نگرانی آمریکایی ها را در این زمینه نادیده گرفت و نتانیاهو همچنین ممکن است تشدید بیشتر درگیری ها در جبهه شمالی را مدنظر داشته باشد».

واشنگتن پست نوشت: چنین سناریویی با خاورمیانه ای که دولت بایدن امیدوار بود در دوره ریاست جمهوری خود شاهد باشد، فاصله زیادی دارد. کاخ سفید بسیاری از برنامه های حقوق بشری خود برای منطقه را به نفع اولویت دادن به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی کنار گذاشت. از دیدگاه بسیاری از سیاستگذاران واشنگتن، توافقات سیاسی، اقتصادی و دفاعی که از این عادی سازی روابط ممکن است حاصل می‌شود، به ایجاد ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند و به آمریکا اجازه می‌دهد تمرکز خود را به آسیا و اقیانوسیه و چالش‌های آن معطوف کند.

اما تحریکات راست افراطی در رژیم اسرائیل و جنگ ویرانگر غزه، مذاکرات را بار دیگر دشوار کرده است. فقدان حقوق سیاسی و مدنی برای میلیون ها فلسطینی را که تحت اشغال رژیم اسرائیل زندگی می کنند، دیگر نمی توان به سادگی نادیده گرفت.

واشنگتن پست در بخشی از گزارش خود با اشاره به این که در حال حاضر تغییر دیدگاه نتانیاهو و متحدانش دشوار است به نقل از تحلیلگران مدعی شد که روند جنگ کنونی و تنش در منطقه ممکن است به نفع ایران دشمن اصلی نتانیاهو باشد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از پل سالم رئیس و مدیر اندیشکده موسسه خاورمیانه مدعی شد راهبرد بزرگ جناح راست رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ برای ترسیم مجدد واقعیت های جمعیتی و ژئوپلیتیکی خود، از یک سو، بهره بهرداری ایران از درگیری های رو به رشد، از سوی دیگر، تهدیدی برای رهبری خاورمیانه و جهان است و جهان در مسیر بسیار خطرناکی در سال ۲۰۲۴ قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha